C crazytok skrev:
@byggarätt

Tycker allt du skriver har en underton av negativitet. Det blir lite tråkig läsning om jag ska vara ärlig.

Jag är övertygad om att @villafernstrom är fullt medvetna om vad dom gör. Gällande sketchup så gissar jag inte det är gjort några konstruktionsritningar utifrån det, utan det är nog mest använt som ett underlag för deras egen skull och som underlag till arkitekten.

Sedan förstår jag inte varför du är så negativ till Cad? Det är väl ändå det arbetssätt alla (i princip) arkitekter använder sig av? Och ja, då är allt rakt och snyggt. I verkligheten är det väl ändå något man utgår ifrån, sedan har man toleranser till detta som tillåter viss avvikelse.

Ett hus måste inte vara 100% rätt, det blir det sällan. Det som är rätt för dig kanske inte är rätt för någon annan. Jag har byggt ett hus helt utan arkitektkunskaper och jag har många saker i huset som jag i efterhand kanske hade gjort lite annorlunda. Men vet du vad, vi trivs helt underbart bra här ändå!

Och just det, det är ritat i Cad!

Men nu släpper vi detta och håller oss positiva i denna tråden framöver!

Tror det kommer bli ett fantastiskt fint hus och med den utsikten så kan man ha överseende med lite andra småfel! Tänk vad underbart att sitta där och dricka sitt morgonkaffe.... herregud!

Ja..... jag är avundsjuk! :crysmile::D
Haha morgonkaffet ja! Känns som väldigt lång tid kvar till dess men det är en bra målbild:D:D

Nästa steg i bygget blir att riva formen, återfylla mot väggen och göra klart bädden för den övre plattan:strong:

————

Instagram @villafernstrom

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Inget nytt?? :)

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Vet inte hur ni gör men jag hade lite problem med att teckna försäkring när jag bygger, men jag håller på nu och har lyckats försäkra fritidshus under uppförande med låg lösöre nivå. funkade fint men inte hos mitt vanliga villa försäkringsbolag då jag bygger på gemensamhetstomt, jag har taket på så jag kände att nu är värdet rätt rejält så nu behöver jag försäkring, det går enligt dom att teckna villahem då man börjar bygga.

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Inget nytt?? :)
Vi väntar på att det ska dra igång här igen efter juluppehållet förhoppningsvis under kommande vecka!

Bra jobbat. Fernström är inte det en hockeyspelare förresten :) finns väl fler i landet

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
En liten bild-lägesuppdatering i väntan på att markentreprenören drar igång igen. Betongbalk för altanpelarna samt påbörjad isolering av sutterängplansväggar

——————

• Betongbalk för altanpelare framför en byggarbetsplats med pågående markarbete, utsikt över havet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg för altanpelare med början av isolering vid sutterängplansväggar på en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
Hej! För det första: Wow vilket hus! Ska bli riktigt spännande att följa här i tråden och så småningom på TV!

Generellt tycker jag er planlösning ser riktigt trevlig ut, men måste tyvärr säga att jag håller med om en del av åsikterna här i tråden.

Att inte kunna komma in till klädkammaren utan att gå igenom badrummet kommer ni GARANTERAT att ångra. Man får ligga och fantisera lite på kvällarna om flödet i huset och hur man faktiskt kommer att leva där. Jag tänker såhär: Vanlig vardagsmorgon, väckarklockan ringer, snoozar lite, går upp på toa. Partnern vaknar och har också lite bråttom till jobbet, ska klä på sig. MEN då är det någon som sitter på toa. Står utanför dörren och gungar fram och tillbaka och blir irriterad på sin partner som är så fruktansvärt långsam på toa. Nej, det kommer ni ångra. Bättre tvärtom att gå igenom klk till WC, men om jag hade valt hade jag nog haft en dörr till vardera. Klk är ändå så smalt ritad att det inte går att ha förvaring på bägge sidor. Skjutdörr hade kanske sparat lite plats. Men bara skjutdörr till klk då, de är sämre ljudisolerade tror jag så ingen höjdare in till WC.

Har dörren ut i sovrummet någon riktig funktion där? Med sängen placerad som den är blir det inget bra flöde genom rummet med den dörren där. Jag hade antagligen flyttat sängen mot gavelväggen, satt en dörr i fönsterväggen på den sidan som då blir vid sängens fotända och istället satt ett något smalare fönster där dörren är ritad idag för att få gott om utrymme runt sängen.
Plantekning som visar husets layout med markerade problemområden för tillgång till klädkammare och badrumsflöde.
Skapa konto

I det stora badrummet blir det nog lite som att gå rakt in i vasken när man reser sig från toan. Hade nog blivit bättre att vrida den 90 grader så att den är mot ytterväggen istället.

De små sovrummen tycker jag känns ganska väl tilltagna vilket är trevligt! Vi har ca 8-9 kvm vilket är ganska standard, men jag hade gärna haft större.

3 m brett vid matplatsen känns inte som något större problem, så länge man inte hade tänkt ha något vitrinskåp eller så där. Jag tror det blir fräckt med nedsänkningen till vardagsrummet! På så vis får man bra utsikt från matplatsen med. Däremot tror jag det blir ett problem med den vinklade delen av "trappen" ner från matplatsen. Jag tänker lite på vårt trädäck (som visserligen är lite för smalt) där stolarna har en tendens att trilla ner på gräsmattan när man ska resa sig. Det hade nog varit bättre att fortsätta med bokhyllan där, så behöver man inte "balansera" förbi varje gång man ska förbi till den sidan av bordet.

Sen är det kanske jag som är dum, men hur kommer ni in i sutterängdelen? Är det bara ingång utifrån? Kommer det att användas då, eller blir det bara ett förråd med stora fönster och fin utsikt?

Än en gång, fantastiskt projekt och sååå spännande!

• Gilla
villafernstrom och 1 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Hej! För det första: Wow vilket hus! Ska bli riktigt spännande att följa här i tråden och så småningom på TV!

Generellt tycker jag er planlösning ser riktigt trevlig ut, men måste tyvärr säga att jag håller med om en del av åsikterna här i tråden.

Att inte kunna komma in till klädkammaren utan att gå igenom badrummet kommer ni GARANTERAT att ångra. Man får ligga och fantisera lite på kvällarna om flödet i huset och hur man faktiskt kommer att leva där. Jag tänker såhär: Vanlig vardagsmorgon, väckarklockan ringer, snoozar lite, går upp på toa. Partnern vaknar och har också lite bråttom till jobbet, ska klä på sig. MEN då är det någon som sitter på toa. Står utanför dörren och gungar fram och tillbaka och blir irriterad på sin partner som är så fruktansvärt långsam på toa. Nej, det kommer ni ångra. Bättre tvärtom att gå igenom klk till WC, men om jag hade valt hade jag nog haft en dörr till vardera. Klk är ändå så smalt ritad att det inte går att ha förvaring på bägge sidor. Skjutdörr hade kanske sparat lite plats. Men bara skjutdörr till klk då, de är sämre ljudisolerade tror jag så ingen höjdare in till WC.

Har dörren ut i sovrummet någon riktig funktion där? Med sängen placerad som den är blir det inget bra flöde genom rummet med den dörren där. Jag hade antagligen flyttat sängen mot gavelväggen, satt en dörr i fönsterväggen på den sidan som då blir vid sängens fotända och istället satt ett något smalare fönster där dörren är ritad idag för att få gott om utrymme runt sängen.
[bild]
I det stora badrummet blir det nog lite som att gå rakt in i vasken när man reser sig från toan. Hade nog blivit bättre att vrida den 90 grader så att den är mot ytterväggen istället.

De små sovrummen tycker jag känns ganska väl tilltagna vilket är trevligt! Vi har ca 8-9 kvm vilket är ganska standard, men jag hade gärna haft större.

3 m brett vid matplatsen känns inte som något större problem, så länge man inte hade tänkt ha något vitrinskåp eller så där. Jag tror det blir fräckt med nedsänkningen till vardagsrummet! På så vis får man bra utsikt från matplatsen med. Däremot tror jag det blir ett problem med den vinklade delen av "trappen" ner från matplatsen. Jag tänker lite på vårt trädäck (som visserligen är lite för smalt) där stolarna har en tendens att trilla ner på gräsmattan när man ska resa sig. Det hade nog varit bättre att fortsätta med bokhyllan där, så behöver man inte "balansera" förbi varje gång man ska förbi till den sidan av bordet.

Sen är det kanske jag som är dum, men hur kommer ni in i sutterängdelen? Är det bara ingång utifrån? Kommer det att användas då, eller blir det bara ett förråd med stora fönster och fin utsikt?

Än en gång, fantastiskt projekt och sååå spännande!
Tack för all feedback och så roligt att läsa engagerade inlägg! :) Vi har faktiskt ändrat lite i planlösningen bakom stora sovrummet och lagt badrummet längst in! (Badrummet blir 150cm på bredden) Helglasade dörrens placering i sovrummet har en ganska viktig "funktion", den gör att man kan se från hallen, genom hela huskroppen och ut i naturen. Det var en ganska tidig idè som vi hållt fast vid och hoppas ska ge någon slags upplevelse.

Ska man ner i sutterängdelen så får man gå utomhus. Vi kommer förbereda bjälklaget för att kunna ta upp för en trappa ner dit men då planen är att ha ett gym där nere känner vi att det oväsen det medför samt platsen en trappa tar upp (i vardagsrummet) gör att idèn faller i detta läge :)

Nu äntligen i veckan kommer markarbeterna och fortsätter arbetet med övre plattan.

________

• Ritning av husplanlösning som visar sovrum, allrum och passage med siktlinje genom huset.
    Skapa konto
  • Ritning av en husplanlösning med sovrum, helglasdörr och badrum placerat längst in.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Tack för all feedback och så roligt att läsa engagerade inlägg! :) Vi har faktiskt ändrat lite i planlösningen bakom stora sovrummet och lagt badrummet längst in! (Badrummet blir 150cm på bredden) Helglasade dörrens placering i sovrummet har en ganska viktig "funktion", den gör att man kan se från hallen, genom hela huskroppen och ut i naturen. Det var en ganska tidig idè som vi hållt fast vid och hoppas ska ge någon slags upplevelse.

Ska man ner i sutterängdelen så får man gå utomhus. Vi kommer förbereda bjälklaget för att kunna ta upp för en trappa ner dit men då planen är att ha ett gym där nere känner vi att det oväsen det medför samt platsen en trappa tar upp (i vardagsrummet) gör att idèn faller i detta läge :)

Nu äntligen i veckan kommer markarbeterna och fortsätter arbetet med övre plattan.

________

Hej!

Jo, det var därför jag föreslog att sätta ett fönster där istället, det kan ju gå från golv till tak i princip. Om man har sängen längs wc/klkväggen kommer den ändå att störa sikten, därav förslaget att sätta sängen mot gaveln istället.

Det låter som en bra lösning att ni ändrar på wc/klk!

Då förstår jag med sutterängdelen

Har ni fått snacka något med Gert än förresten? Tur vi får följa projektet här så vi slipper vänta ett år på att se hur det går...

________

rum i fil är ju ändå väldans nice:)

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…

________

Bra att ni tar tag och genomför ändringar av de saker ni inser är i behov av det!!!

Tycker ni kämpar på bra med allt i denna fasen...
Gå igenom tråden igen och beta av det som måste tas i...

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Idag fortsatte bygget med nästa moment: mur för att hålla uppe massorna som bildar bädden för övre plattan. Vi övervägde platsgjuten mur, "legoblock", att bara låta massorna rinna ut eller gabioner men valde till slut Vertiblock. Vi tyckte de var snyggast och kändes prisvärda. Markarbetarna hade aldrig jobbat med dessa block tidigare så där fanns ett litet orosmoment från vår sida men det har gått bra so far!

________

• Lastbil med kran lossar Vertiblock-stödmurar på byggarbetsplats, med arbetare som säkerställer lasten.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med Vertiblock, maskiner och byggmaterial, och en grävmaskinförare i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Idag fortsatte bygget med nästa moment: mur för att hålla uppe massorna som bildar bädden för övre plattan. Vi övervägde platsgjuten mur, "legoblock", att bara låta massorna rinna ut eller gabioner men valde till slut Vertiblock. Vi tyckte de var snyggast och kändes prisvärda. Markarbetarna hade aldrig jobbat med dessa block tidigare så där fanns ett litet orosmoment från vår sida men det har gått bra so far!

________

Intressant jag har aldrig sett Vertiblock ...
Ser fina ut! Hur tänker du säkra massorna under plattan från erosion?
Lägger du markseparationsduk innanför ?
Hur höga blir blir murarna?
Hur fästs Vertiblocken i backen?

Läst igenom tråden idag. Riktigt kul projekt att följa!
Ser ut som ett fint och välplanerat hus som utnyttjar tomten väldigt väl. Kommer bli ett trevligt hus att umgås i med öppna sociala ytor. Tycker ni gör helt rätt i att bygga efter era egna preferenser och upplevelser än att lyssna för mycket på andra med helt annorlunda värderingar. Tyckte dock det var klokt att ni ändrade på designen av KLK och WC bakom Master Bedroom just av anledningen som några varit inne på.

Lite trisst med mycket negativa tankar och kommentarer från en viss användare som uppenbarligen inte har en susning om vad hen pratar om ;)

Kör på och lycka till!

Utsvävning gällande ovan
Alla arkitekter jag har jobbat med med har ganska stor kunskap i hur mycket plats saker tar och kräver och inhämtar gärna information från andra projektörer gällande installationer, toleranser på inredningar och liknande. Framför allt inhämtar de mycket information från oss som utför. Det sista de vill är ju att en lösning de ritat inte ska bli som det var tänkt. Alla våra ritningar är ju alltid på en detaljnivå som inte lämnar mycket åt slumpen så länge de följs. Självklart ritas väggar med korrekta tjocklekar beroende på innehåll och funktion. 3D samordning av installationer och i vissa fall hela byggnaden är i princip standard idag.

Nu jobbar jag uteslutande i större projekt (produktionschef) så det kan kanske vara annorlunda om man köper ett kataloghus eller dylikt där en arkitekt lagt någon timme på att projektanpassa.

• Gilla
tynell och 4 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Läst igenom tråden idag. Riktigt kul projekt att följa!
Ser ut som ett fint och välplanerat hus som utnyttjar tomten väldigt väl. Kommer bli ett trevligt hus att umgås i med öppna sociala ytor. Tycker ni gör helt rätt i att bygga efter era egna preferenser och upplevelser än att lyssna för mycket på andra med helt annorlunda värderingar. Tyckte dock det var klokt att ni ändrade på designen av KLK och WC bakom Master Bedroom just av anledningen som några varit inne på.

Lite trisst med mycket negativa tankar och kommentarer från en viss användare som uppenbarligen inte har en susning om vad hen pratar om ;)

Kör på och lycka till!

Utsvävning gällande ovan
Alla arkitekter jag har jobbat med med har ganska stor kunskap i hur mycket plats saker tar och kräver och inhämtar gärna information från andra projektörer gällande installationer, toleranser på inredningar och liknande. Framför allt inhämtar de mycket information från oss som utför. Det sista de vill är ju att en lösning de ritat inte ska bli som det var tänkt. Alla våra ritningar är ju alltid på en detaljnivå som inte lämnar mycket åt slumpen så länge de följs. Självklart ritas väggar med korrekta tjocklekar beroende på innehåll och funktion. 3D samordning av installationer och i vissa fall hela byggnaden är i princip standard idag.

Nu jobbar jag uteslutande i större projekt (produktionschef) så det kan kanske vara annorlunda om man köper ett kataloghus eller dylikt där en arkitekt lagt någon timme på att projektanpassa.
Så dök det upp en Messershmitth som inte vet varför byggnadskonst är svårt!
Pratar om att följa ritningar ....
Nog om det ett fantastiskt projekt är viktigare än att det ska drabbas av måttsättning och hur man ritar när man har utbildning jämfört med ritningsläsande personal!
Som sagt så används inte kompetenser tillräckligt i byggsvängen

• Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.