Jo men det torde bli styrt rent personligt då? Tror inte elfirmorna skriver in att snickare rent allmänt som gått kursen omfattas. Det skulle ju isåfall vara så att snickaren själv får nåt bevis att visa och så är det grönt sen.

Min morbror är elektriker och jobbat 40år som det. Jag har lite koll på el själv också. När vi byggde hus gick jag som ”hantlangare” åt honom och drog mycket rör där han sa de skulle vara osv. Var liksom med i hela processen från start till mål.

Vill bara säga att som ”lekman” är det väldigt svårt att klura ut hur allt ska dras för att det ska funka/bli smidigt för elektrikern OCH bli som man vill ha det. Ska tillägga att vi har betydligt mer rör och avancerat än vanligt. Trådbundet larm överallt och stort trådbundet hemmanätverk. Tror vi drog 2000m rör där en normalstor villa kanske har 800m.

Min konstanta fråga var alltid ”varför behövs den där?” Då förklarade han och då blev det mycket ”aha-tänkte inte på det”! Sen gav han massor med tips hela tiden ”-gör vi så här kan du sen enkelt lägga till det där i framtiden” osv

Så mitt tips är helt klart att blanda in en behörig elektriker direkt. Sen kan man diskutera med denne om/hur man kan underlätta eller hjälpa till. Under de olika momenten som det innebär. Blir ju i olika omgångar en elektriker behövs under ett husbygge. Finns väldigt många moment man KAN hjälpa till med, öppna på, sätta fästreglar, ta upp hål, hämta grejor osv utöver själva biten med att sätta upp rör/slang/dosor.

Ska man tex dra med slang är det viktigt hur de dras/fästs om du senare vill komplettera i de slangarna osv.

Vi fördrog att dra rör då vi lättare då kunde ändra oss under resans gång eftersom när man väl håller på kommer på saker som man kanske inte tänkt på eller kunde förutse i förväg.

Så söker du lite hittar du säkert en bra elektriker som du kan samarbeta med på ett bra sätt under byggets gång. För mig var det självklart lätt då det var en släkting och vi körde så klart på löpande pris.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Och vad skulle man vinna på att rör läggs av snickare? I dag drar man nästan alltid fördragna rör och det går på ett ungefär lika fort för en yrkesman som att dra tråd Det går i alla fall betydligt snabbare än att en ovan snickare ska dra rör (samt man missar dom smartra lösningarna som en yrkesman ser men som varken ritaren eller snickaren ser) för att sedan en elektriker ska komma och dra tråd.
Det har sedan lång tid tillbaka förekommit att byggare på prov låtit snickare dra rör men det har alltid slutat med att jobbet överlåtits till elektrikern.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
Man kanske inte skulle vinna nånting på det men det skulle ju ändå finnas en möjlighet för snickare att få kunna göra det. Skulle nog förenkla mycket om snickarna kunde jobba på och skivsätta och sen kom elektrikern sist typ om man nu håller sig till normala husbyggen av enklare sort. Jag menar ju inte att snickarna överlag ska få dra rör i allt men det är ju oftast i småhus och egenbyggen frågan kommer upp.

Tack för alla svar. Jag söker nu elektriker som jag hoppas kan sätta igång snarast. Sen får vi se vem som monterar dosor och rör, det blir kanske hen som gör det, trots allt.

:)

//Anders

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår inte detta intresse att försöka hitta kryphål och tänja på normer när det varken behövs eller är till gagn.
Syftar du på det jag skrev menar jag inte att "kringgå" något på något "fult" sätt utan mer att jag som husbyggare/husägare måste kunna sätta uttag fritt där det passar mig oavsett vad standarden säger. Jag kanske planerar en arbetsbänk på en plats och därför vill ha tio dubbeluttag i midjehöjd mitt på en vägg. Eller en strömbrytare helt ologiskt mitt på väggen i vardagsrummet, för att jag där planerar en trappkoppling till takbelysningen, placerad bredvid soffan. Säkert långt från alla standarder men jag hoppas verkligen inget förbjuder sådana saker.

Ett verkligt exempel är mitt nuvarande kök. Det är ett ganska litet U-kök och jag satte sex dubbeluttag "runt" disk-/arbetsbänk, under/infällt i överskåp. Snickaren som hjälpte mig med köket tyckte det var väldigt överdrivet och ansåg nog att jag tog i på löjets gräns. Idag används de flesta, antingen permanent eller av "elvisp" och liknande "mobila" prylar, och det händer att jag önskar fler uttag än vad jag har. Har hittills klarat mig utan grendosa på diskbänken så skapligt dimensionerat blev det nog ändå.

Redigerat:
Som jag får känslan i stort i detta är att vid mindre byggen så görs det inte en rörritning innan rören dras utan till stor del görs detta av elektriken på plats. Ska nu någon sätta sig ner och fundera ut exakt hur rören ska dras kan samma person göra det samtidigt istället så blir det både gjort på smartast och snyggast sätt från början och sedan ritas detta ner på papper om det behövs.

Det görs aldrig en ritning som visar hur rören ska läggas, det som ritas kan närmare liknas med en "funktionsritning" där det står rörläggaren fritt att dra rören hur han vill.

Va ungefär det jag kunde tänka mig och då är det ju ganska självklart att det inte är så lätt att bara lämna över till snickaren som drar rören.
Nu skriver du aldrig ritning på rören. Stämmer det vid större jobb med många lika hus också eller bara i enskilda byggen?

Det stämmer alltid, det är bara om nått avviker från "standard" som man måttsätter, och skriver i klartext om placering/dragning. Det gäller även apparater och uttag osv. Och det gäller enstaka hus till stora bostadskomplex. Och grunden till det hela är "svensk standard" och EL-AMA

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.