En bit cykelslang och en slangklämma vill jag minnas sett dom tips på forumet förr.
 
  • Gilla
  • Haha
thomas33 och 4 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Är det 15 rör? En bit flexslang och vulktejp..
15mm kopparrör (prisol:thinking:)?
Men kommer en rörläggare hit och tittar på det :)
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
15mm kopparrör (prisol:thinking:)?
Men kommer en rörläggare hit och tittar på det :)
En plugg senare har vi vatten. Tur att vänner har vänner :). Betalde 300% mer än han ville ha vilket var ungefär 75% billigare än vad ett företag hade kostat på en vardag :)
 
  • Gilla
  • Älska
TeroM och 15 till
  • Laddar…
Sådana vänners vänner ska man hålla sig väl med, och hårt i.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
En plugg senare har vi vatten. Tur att vänner har vänner :). Betalde 300% mer än han ville ha vilket var ungefär 75% billigare än vad ett företag hade kostat på en vardag :)
Sant, bättre än min Svensson lösning :)
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sågade precis i ett vattenrör som det så klart var fullt tryck på. Lätt att få tag på en rörläggare på en lördag :crysmile:
En bit gummiduk och två slangklämmor tätar! Ta en cykelslang. Klipp an tillräckligt för att vira ett par varv, skruva på slangklämmor. Det håller tills hjälp kan komma!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
En bit gummiduk och två slangklämmor tätar! Ta en cykelslang. Klipp an tillräckligt för att vira ett par varv, skruva på slangklämmor. Det håller tills hjälp kan komma!
cykel? :crysmile::thinking:
Eltejpen gick bra men körde inte fullt tryck. Nu är det lagat
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
cykel? :crysmile::thinking:
Eltejpen gick bra men körde inte fullt tryck. Nu är det lagat
Innerslangen till ett cykeldäck och slangklämmor har rättat en mig från en läcka på en riktigt grov ledning (inkommande servis till en sprinkleranläggning typ 150mm i diameter) inget skämt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J jonko skrev:
Skulle vara snäll och hjälpa ex-frun med ett skåp och bänk i hennes kök..
Varmt som attan och den klassiska missen med talmetern var ett faktum.
Grejen med talmetern är ju att du egentligen inte skall läsa av siffrorna, bara ta måttet och sedan lägga ut måttbandet på det som skall sågas och rista.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Scouten skrev:
Innerslangen till ett cykeldäck och slangklämmor har rättat en mig från en läcka på en riktigt grov ledning (inkommande servis till en sprinkleranläggning typ 150mm i diameter) inget skämt.
Jag tänkte mer på att det förmodligen är större chans att hitta rätt rördelar hos mig än vad det är att hitta en cykelslang och slangklämmor. Om det fungerar tvivlar jag inte på ;)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D dsub skrev:
Grejen med talmetern är ju att du egentligen inte skall läsa av siffrorna, bara ta måttet och sedan lägga ut måttbandet på det som skall sågas och rista.

Och om man inte sågar upp materialet på plats? Eller har flera mått som ska tas?

Den kan absolut användas så men det finns ett skäl till att den också har en måttskala, annars hade den kunnat vara helt utan skala.
 
P Pappa1986 skrev:
Vilken härlig tråd, känner att jag kan bjuda på en massa bilder å lagt upp denna tidigare men känner att jag kör en vända till
Hunden välte ner en burk med golvlack.
Nu kan man skratta åt det men det va inte roligt å komma hem den eftermiddagen


[bild] [bild]
Tass-kigt läge! :surprised:
 
Jag frågade om hustrun och svägerskan hade gjort ordentliga ritningar innan modulerna till byggnaden började tillverkas.

Men se det skulle jag inte lägga mig i för jag har ingen koll på denna typen av konstruktioner sa dom.

Var nyss på arbetsplatsbesök för att som, på egen hand utsedd, kontrollansvarig se hur bygget fortskred. Jag möttes av svarta ögon och uppgivna blickar. Efter att jag i ett skrattanfall lyckats knäppa en bild är jag förpassad till angränsande lokal med vinterstudion som sällskap och en stängd dörr till produktionslokalen.


Hemmagjord modell av byggnad i brunt material på ett bord, med oklara proportioner och öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 49 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
En bit gummiduk och två slangklämmor tätar! Ta en cykelslang. Klipp an tillräckligt för att vira ett par varv, skruva på slangklämmor. Det håller tills hjälp kan komma!
Var på ett bygge en gång och skulle riva en innervägg, tog tigersågen och kapade väggen på mitten som vanligt, när jag på slutet av väggen kommer till en vad jag tror spik, men som visar sig vara ett matarrör till sprinklersystemet.. gissa om det var tryck på det vattnet.. det står en stråle ur väggen på 3 meter där den träffar en glasruta/vägg.. detta är i ett hus med 9 våningar vi var på 3e´, på tiominuter är det 30cm vatten i rummet.. då kommer mäklaren med en grupp människor ca 30st, som skall hyra detta kontorskomplex.. han skyndar fort förbi rummet som var vattenfyllt... 50,000 i självrisk blev det för chefen.. 5 veckor med avfuktare (18st ) i tre våningar... där hade det inte funkat med någon cykelslang.. Kan tillägga att jag stod på stege, strålen träffade mig i bröstet och slog ner mig från stegen... ca 30 minuter senare har vi lyckats öppna tömmningskranarna i källaren och tömt nästan hela systemet..
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
saiter och 13 till
  • Laddar…
Premiär i tråden tror jag....

Hade ansträngt mig extra och förberett för belysning i blivande garderob. Konstigt nog tog det stopp när kablar skulle dras....

Biltemas kamera kunde dock hjälpa mig att lista ut vilket håll skruven kom från. Den kom från ”rätt” sida där det inte satt svindyr tapet....
Inspektion av en borrat hålighet för belysningsinstallation med hjälp av Biltemas inspektionskamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så den nya muticuttern fick jobba lite


Bosch multiverktyg bredvid kabelhärva och elektrisk utrustning på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppning i vit vägg med synlig OSB-skiva och skruv förberedd för belysning i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår lite lim, lite spackel och lite färg så är saken biff.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.