En slitna fönsterbänk stödd av en metallkonsol och improviserad justering med träkloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbänk med underliggande konsol och mellanlagd kloss för att justera höjd.
Skapa konto
Slitna fönsterbänkar och konsoler med synlig improviserad höjdanpassning genom klossar, i behov av renovering.
Skapa konto
Närbild på en sliten vit fönsterbänk med en synlig spricka och underliggande tjocka konsoler.
Skapa konto
Nytt projekt i huset - byta ut slitna och felmonterade fönsterbänkar. Och av tidigare erfarenhet känner jag att jag gör bäst i att be om råd här innan jag börjar slita loss saker... :rolleyes: Dessa bänkar och konsoler satt i både vardagsrum och sovrum när vi flyttade in. Nu ska de bytas ut, men jag oroar mig för att det blir svårt att få bort konsolerna som ser ut att vara ”fastgjutna” i väggen. Vågar jag ge mig på detta, eller behöver jag anlita hjälp? Måste de kanske sågas bort?
Alternativt kan jag ju låta konsolerna sitta kvar och eventuellt måla dem..? Problemet där är att de verkar sitta på fel höjd, vilket någon har löst med att köra in 10mm klossar mellan konsol och bräda. :sweat:
Jag har försökt kolla om det går att hitta en tjockare fönsterbänk... men hittar inget för tillfället. Vad skulle ni sakkunniga göra? Tips mottages tacksamt! :)

Griffeltavlan
Konsollen kan du skruva in den långa muttern en bit sen den övre pinnen i väggen har samma "gäng" som en fransk träskruv, bara vrida runt konsollen så släpper den.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Ser ju dock inget större fel med lösningen egentligen. Vad ska du ha för nya fönsterbänkar? Går kanske att integrera klossen i nya bänken på ett snyggare sätt om det är trä.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Magnus E K
Byggår? Material i väggen? Det enda som jag skulle oroa mig för är om det är betongvägg och 50- till tidigt 70-tal; då kan det sitta med pluggmassa som innehåller asbest.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ser ju dock inget större fel med lösningen egentligen. Vad ska du ha för nya fönsterbänkar? Går kanske att integrera klossen i nya bänken på ett snyggare sätt om det är trä.
Jag har liknande hemma, perfekt slå i huvudet höjd för en tvååring..

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Sätt en bredare list som nos så döljer du snyggt och enkelt Svensson lösningen.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F falkn skrev:
Vita träbänkar blir det nog, så kanske går att få till det. Kanske smart att inte riva bort konsoler som ändå sitter (nästan) där de ska. :D

Magnus E K Magnus E K skrev:
Byggår? Material i väggen? Det enda som jag skulle oroa mig för är om det är betongvägg och 50- till tidigt 70-tal; då kan det sitta med pluggmassa som innehåller asbest.
Ok, byggt 90 så då kan jag stryka den oron i alla fall! :)

BirgitS
K KWesterberg skrev:
Vita träbänkar blir det nog, så kanske går att få till det.
Menar du hela skivor?
Anledningen till att det är ribbor idag är att förhindra kallras från fönstret och kondens på fönsterrutan.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.