Nä, bara jobbigt. Två spikar i varje takstol om du kör 120 mm breda bräder. Använder du 95-bredd så vill jag minnas att det räcker med 1 spik/takstol. Risken att spikar skulle tränga upp och skada pappen får nog ses som ganska liten.
...med tillägget att det skall vara två spikar i varje bräda vid skarvar och på de yttersta takstolarna. Trådspik VFZ 75x2,8.Bob_the_builder skrev:
Det är fuktrörelser i trät som gör att spikar kryper ut ur t.ex altandäck. Det bör inte bli något problem när du lägger takpapp ovanpå.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Inte då!
Ge dig in på Verktyg, maskiner och fordon i ställer och sök på ordet spikpistol så kommer du att få upp många intressanta trådar, jag lovar . Just spikpistol eller hammare verkar vara en religiöst infekterad fråga. I alla fall, det finns spikpistoler som klarar upp till 100 mm spik så du kan visst använda spikpistol till råsponten, fast du kan glömma de billigaste modellerna från Biltema och Jula, kostar nog en 3000-5000 kr att köpa en modell som passar ;D. Kan även hyras.
Se nu till att läsa in dig på ämnet spikpistoler och var beredd på starka åsikter så har du en intressant kväll!
Ge dig in på Verktyg, maskiner och fordon i ställer och sök på ordet spikpistol så kommer du att få upp många intressanta trådar, jag lovar . Just spikpistol eller hammare verkar vara en religiöst infekterad fråga. I alla fall, det finns spikpistoler som klarar upp till 100 mm spik så du kan visst använda spikpistol till råsponten, fast du kan glömma de billigaste modellerna från Biltema och Jula, kostar nog en 3000-5000 kr att köpa en modell som passar ;D. Kan även hyras.
Se nu till att läsa in dig på ämnet spikpistoler och var beredd på starka åsikter så har du en intressant kväll!
Har du använt "riktig" bandad spik då, eller är det sån där dyckert som är tillverkad som en plåt med skåror som det blir spik av när spikpistolen skjuvar av dom.
Ähhh, jag sätter in en bild istället, så här ser "spikarna" ut, till billigaste pistolerna. Så jag undrar om man kan använda det här, men jag antar att svaret är nej.
Ähhh, jag sätter in en bild istället, så här ser "spikarna" ut, till billigaste pistolerna. Så jag undrar om man kan använda det här, men jag antar att svaret är nej.
Jovisst, "riktig" spik. Jag har en dyckertpistol också, men den har jag att spika lister med. Du ska inte uppfatta dyckertpistolen som en billig variant av spikpistol. Det är två olika verktyg med olika användningsområden. Men båda är jättebra till det de ska vara till.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Spika eller skruva fast takpannor ? Vilket blir lättast att få loss om man måste byta dem?
Tak & Vind -
Hur viktigt är det att vi slutar skjuta upp detta? Spika fast listerna över platon
Grund & Markarbeten -
Fästa takstege spikade betongpannor, hjälp?
Tak & Vind -
Ta bort stålreglar som är fastspikade i betongtak
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort fastspikat bakstycke från bokhylla?
Inredning