Hej,

Ska spika upp råspånt som undertak. Hur spikar man?

Låter det som en korkad fråga. Ja det är det väl. Men jag har fått tippset att spika i spånten, så spiken inte kan krypa upp och skada takpappen underfrån. Låter det vettigt?

Bob_the_builder
Nä, bara jobbigt. ;) Två spikar i varje takstol om du kör 120 mm breda bräder. Använder du 95-bredd så vill jag minnas att det räcker med 1 spik/takstol. Risken att spikar skulle tränga upp och skada pappen får nog ses som ganska liten.

Bob_the_builder skrev:
Nä, bara jobbigt.  ;) Två spikar i varje takstol om du kör 120 mm breda bräder. Använder du 95-bredd så vill jag minnas att det räcker med 1 spik/takstol. Risken att spikar skulle tränga upp och skada pappen får nog ses som ganska liten.
...med tillägget att det skall vara två spikar i varje bräda vid skarvar och på de yttersta takstolarna. Trådspik VFZ 75x2,8.

Det är fuktrörelser i trät som gör att spikar kryper ut ur t.ex altandäck. Det bör inte bli något problem när du lägger takpapp ovanpå.

mattiasp skrev:
Trådspik VFZ 75x2,8.
Så stora :surprised:

Jag komer spika 19x95 råspånt. Panelen på garaget spikade jag upp med 60mm spik, kan det inte räcka här med? Panelen var ju av 23mm virke... :-/

Spiklängden skall vara ~3-dubbla tjockleken på materialet!

alltså räcker 60mm spik till 19mm virke... :D

I "Bygga Tak" (Hemgren, ICA Bokförlag, Sverige, 1998 (ISBN 9153419286).) står det att det skall vara VFZ 75x2,8

9153419286.jpg

Mikael_L
Kan man använda spikpistol och sådana där "t-dyckert", jag vet inte riktigt vad dom heter men den är iaf inte som riktig spik.
Eller är det "förbjudet"?

T-dyckert är för klent att spika råspont med, det är bara som små stift och funkar till list och innepanel.

Mikael_L
Jaha, där hör man.
Då försvann halva anledningen till att köpa en spikpistol... :D

//ML

Inte då!

Ge dig in på Verktyg, maskiner och fordon i ställer och sök på ordet spikpistol så kommer du att få upp många intressanta trådar, jag lovar  :D. Just spikpistol eller hammare verkar vara en religiöst infekterad fråga. I alla fall, det finns spikpistoler som klarar upp till 100 mm spik  :) så du kan visst använda spikpistol till råsponten, fast du kan glömma de billigaste modellerna från Biltema och Jula, kostar nog en 3000-5000 kr att köpa en modell som passar  ;D. Kan även hyras.

Se nu till att läsa in dig på ämnet spikpistoler och var beredd på starka åsikter så har du en intressant kväll!

Jag har en "billig spikpistol". Den har jag spikat flera tak med, och det går alldeles utmärkt.

Mikael_L
Har du använt "riktig" bandad spik då, eller är det sån där dyckert som är tillverkad som en plåt med skåror som det blir spik av när spikpistolen skjuvar av dom.

Ähhh, jag sätter in en bild istället, så här ser "spikarna" ut, till billigaste pistolerna. Så jag undrar om man kan använda det här, men jag antar att svaret är nej.

• T-dyckert.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jovisst, "riktig" spik. Jag har en dyckertpistol också, men den har jag att spika lister med. Du ska inte uppfatta dyckertpistolen som en billig variant av spikpistol. Det är två olika verktyg med olika användningsområden. Men båda är jättebra till det de ska vara till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.