Jag beställde duschdörrar ifrån bygghemma som ska vara 90*90. När jag fick beställningen så såg jag att det va duschdörrar men inte vilken mått det var. Ringde sedan en byggfirma bad dem montera upp dem. Jag kommer hem och ser att dessa var inte alls storleken jag har beställt utan dessa var 70*70. Jag har dubbelkollat på beställningen och jag har beställt 90*90 men bygghemma har skickat fel. Nu till frågan byggaren säger du har 2 alternativ antingen få du nöja dig med dessa duschdörrar eller så kan jag montera upp 90*90 då kommer det finnas hål och dessa kan jag täppa ihop med silikon. Men efter ett tag så kan det ändå uppstå fukt för det ändå precis vid duschen. Stämmer det?

Ja, det är väl de två alternativ du har.
Frågan är, talade du om för montören vilket mått du hade beställt? För isf borde de märkt att det blivit fel.

Byggfirman alltså deras chef och jag kom överens och jag sa till han jag kommer beställa 90*90 duschdörrar. Han ba ja gör det! Sen ringde han hans arbetare och sa till han du behöver montera upp duschdörrar. Sedan så monterade han upp dem och både jag och hans chef blev förvånade över hur liten små duschdörrarna va när det va färdigt. Vi gick och kollade igenom hela kartongen noga och då såg vi att det va 70*70

Cheesen
Elias87 Elias87 skrev:
Jag beställde duschdörrar ifrån bygghemma som ska vara 90*90. När jag fick beställningen så såg jag att det va duschdörrar men inte vilken mått det var. Ringde sedan en byggfirma bad dem montera upp dem. Jag kommer hem och ser att dessa var inte alls storleken jag har beställt utan dessa var 70*70. Jag har dubbelkollat på beställningen och jag har beställt 90*90 men bygghemma har skickat fel. Nu till frågan byggaren säger du har 2 alternativ antingen få du nöja dig med dessa duschdörrar eller så kan jag montera upp 90*90 då kommer det finnas hål och dessa kan jag täppa ihop med silikon. Men efter ett tag så kan det ändå uppstå fukt för det ändå precis vid duschen. Stämmer det?
Elias87 Elias87 skrev:
Byggfirman alltså deras chef och jag kom överens och jag sa till han jag kommer beställa 90*90 duschdörrar. Han ba ja gör det! Sen ringde han hans arbetare och sa till han du behöver montera upp duschdörrar. Sedan så monterade han upp dem och både jag och hans chef blev förvånade över hur liten små duschdörrarna va när det va färdigt. Vi gick och kollade igenom hela kartongen noga och då såg vi att det va 70*70
Det är en reklamation du måste ta med bygghemma... Du har väl dock godkänt leveransen så det är lite uppförsbacke.

Det bästa vore ju om du

1) Skriftligt hade att det skulle vara 90x90 i badrummet till byggaren. Då borde dessa sagt ifrån om de såg fel ut. Det är ju inte alltid bra att ta ut dörrarna innan de ska användas och inte säkert att man heller är hemma när byggaren behöver dem.

2) Vet inte om det står på utsidan på kartongen måtten men om det på faktura och beställning står 90x90 och det inte är uppebart att du fått typ 30x30 som du snabbt kan avgöra med ögat att något är fel tycker jag att Bygghemma borde kunna kompensera detta på något sätt.

Okej nu är det så att det kommit fram till att byggfirman har monterat duschdörrarna fel. För de “antog” att duschdörrarna skulle vara 70 pågrund av det stod siffran 70 på kartongen. Har pratat med en annan byggfirma och med bygghemma och det har konstaterat att de har monterats fel. Byggfirman kommer montera om dem idag och flytta duschdörrarna 20 cm. Men det som jag nu är sur över är att det kommer finnas massa med hål han säger att de kommer täcka det med fog och silikon det kommer inte synas så mycket. Men är det så säkert att det inte kommer uppstå fukt eller liknande för det kommer ju ändå vara innanför duschdörrarna

Men om det har monterats 90 x 90 dörrar, på måtten 70 x 70 så borde det ju ha märkts tydligt på en gång!?
Måste ju sett lattjo ut, eller?
Du behöver nog inte vara orolig för ev fuktskador om dom tätar ordentligt, men det kommer ju synas....tråkigt!
Kostnadsavdrag är väl på plats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.