F
Har ett programkort (boxer) till TV:n som jag delar mellan TV:n i villan och TV:n i sommarstugan. Nu har jag skaffat en ny väggmonterad Samsung i sommarstugan. Uttaget för CI-modulen sitter då bakom TV:n och går inte att nå när TV:n är monterad. Någon som har tips på hur man kan lösa detta? Jag funderade på om det finns någon förlängningssladd så man kan leda fram modulen till sidan av TV:n? Eller kanske någon annan lösning? Vill helst undvika att skaffa dubbelkort :)

J
Kanske skaffa ett stativ där du kan lossa tvn i underkant och lyfta ut/upp undersidan? Det kan man väl på de flesta varianterna?

F
Jag har ett flipstativ med viss möjlighet att lyfta i underkant. Tycker ändå att det är svårt att få dit kortet och lite nervös för hur det håller på sikt när man återkommande bänder in handen för att fippla. Men det kanske finns bättre stativ än det jag har?

J
Tror inte det är någon större fara men är inte kortet som ett vanligt kreditkort med chip? Ev kan man kanske klippa av den delen som inte behövs ifall det sticker ut rakt bakåt eller är svår att få i? Bara en vild idé :D Oftast tar man väl ut hela modulen och den är ju tåligare.

F
Själva CI modulen och kort tror jag håller. Tänkte mest på om stativet/ väggfästet håller. Billigt från Biltema.Att bända på väggfästet var och varannan helg är inte så lockande med tanke på att om något pajar så dråsar TV:n i golvet.

J
Ahaa, jo men skaffa ett stativ som består av 2 delar annars. Då hänger man tvdelen som i två krokar eller en lång skena upptill och så hänger den så. Dessa går att tippa utan att det skadas.

Är det bara själva kortet du tar ut så tror jag inte det är någon fara. Men är det hela modulen så kanske det blir mer slitage. Det skulle väl kanske funka att förlänga kortet med något så du kan ta ut/in det uppifrån

F
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du kortläsarförlängare,
[länk]
Jamen det var ju precis vad jag försökt hitta. Hade dock spårat in på att det var en förlängning av korthållaren jag skulle söka efter men en "kortförlängare" gör ju förhoppningsvis samma jobb. Hittade med hjälp av detta tips en liknande från cardsplitter.se . De skriver dock följande:
"OBS. VIKTIGT för att det ska fungera.Sätt ALLTID in klientkortet i SOFTINTERFACET INNAN DU ANSLUTER DEN TUNNA KORTDELEN TILL KORTLÄSAREN."
Min tolkning är att man inte kan ha den permanent inkopplad och ta i och ur sitt kodkort. Får ringa och kolla hur det funkar med motsvarande mojäng från satpro.se.

Annars ett svängbart stativ.. Alternativt skippa ca modulen och använda lös box

Om du bryter strömmen (tex drar ur kontakten) till TVn innan insättning/uttagning av kortet ur förlängaren så vet inte TVn/förlängaren vad som monterades först.

F
Demmpa Demmpa skrev:
Om du bryter strömmen (tex drar ur kontakten) till TVn innan insättning/uttagning av kortet ur förlängaren så vet inte TVn/förlängaren vad som monterades först
Vi har förberett för vägghängd Tv så kontakten är dold och ej åtkomlig bakom TV:n. Kan flippa säkringen enkelt men jag har (nu hemifrån) inte koll på vad i övrigt som då bryts.
J Jocke Best skrev:
Ahaa, jo men skaffa ett stativ som består av 2 delar annars. Då hänger man tvdelen som i två krokar eller en lång skena upptill och så hänger den så. Dessa går att tippa utan att det skadas.
Kan var ett alternativ. Det behöver dessutom vara nedåtvinklat. Får kika på om jag hittar något sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.