Vilken tidsåtgång är rimlig vid anläggandet av en In-dränanläggning vid normala omständigheter.

Schaktning av slamavskiljaren och bädd. Utläggning av sand/grus och In-dränpaket, koppla samman och täcka det hela.

Min grävare var uppe och surra om "som mest 30 tim". Då ska tilläggas att han ska snygga till lite av det han gjorde senast när han schaktade ut för husgrunden. Men det uppskattar jag till ca 6-7 tim. Då är han inne på en 20 tim för in-dränet ?

Är det någon som har några minnen av tidsåtgången när ni anlade avloppet ?

Jag har en anläggning med in-drän. Två dagar har jag för mig att det tog att bygga anläggningen. Och då grävde vi ner en ny slamavskiljare i betong. MEN min anläggning är inte godkänd längre!! I Höganäs jagar man nu fosforhalten och för att minska den räcker det inte med in-drän...Inget kul eftersom det bara är nått år sedan jag byggde den.

Vi fick vår in-dränanläggning godkänd av kommunen (Södertälje), dock krävdes lite större yta på själva infiltrationssanden än enligt In-dräns typritningar. Jag tror att de flesta kommuner är på gång att kräva att man byter materialet i markbädden (vet inte om det är samma på infiltration) vart tionde år för att kunna säkerställa fosforreningen.

Vårt tog också ca två dar att göra.

Tack för dessa svar.

Det verkar tydligen inte orimligt, det som min grävare sa. Han har enligt uppgift lagt ner In-drän förut. Hur som helst så är jag med honom när han gräver så jag har ju en tidskoll på honom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.