För att ge lite klarhet här så skulle jag gissa på att det är någonstans mellan 2 och 2,5k för virket i den. Den är mycket rikt strax under 600mm bred just nu. Längden på planken var ~2400. Jag behöver inte mer än 2200 i slutändan så där är 100 mm i varje ända för ojämnheter, sprickor, snipe osv. Den är 20mm tjock och jag hade bra flyt med plankornas rakhet. Jag utgick från 26mm, och hade egentligen inte tänkt att jag skulle behöva få ut mer än 1800 (det är den längsta biten jag behöver), men när jag insåg att de faktiskt var så pass raka som de var så satsade jag på att göra den i en för att minska på spillet och inte behöva hyvla en separat omgång för 400 skivan jag också vill ha. Dessutom kan det bli trevligt om de två skivorna har sammanhängande ådring. Anledningen till att jag inte ville dela dem innan hyvling är för att jag då hade tappat 200mm till för snipe på planhyveln. Men det visar sig ikväll (när tvingarna åker av) om det var dumsnålt att tänka så.
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Och @Ola C hade helt rätt på priset, 50k / kubikmeter + moms var listpriset. Men de var på gott humör hos virkeshandlaren innan jul, och gav en fin julrabatt. Så det var nog ungefär vad det blev inkl moms.
 
V vectrex skrev:
Snyggt, vad ska det bli?

Några tusenlappar borde det väl ändå inte vara, jag tänker 1,5 eller max 2?
Det ska bli en möbel till spelkonsoler, förstärkare odyl. Man kanske skulle kalla det en Tv-bänk, men det kommer inte stå någon TV på den (iaf inte vad som är planerat nu)
 
En väldigt enkel hylla för alla mejslar.
 
  • En uppsättning skruvmejslar ordentligt organiserade på en hemgjord hylla mot en verktygstavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fario och 5 till
  • Laddar…
Tycker ändå du får hålla dig till en... Bacho eller wera
 
A atomlab skrev:
Tycker ändå du får hålla dig till en... Bacho eller wera
Precis, även små Weramejslar har känslor!! ;):heart:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Första projektet på kombimaskinen avklarat! Hållare till spelkort så barnen kan hantera korten utan att behöva lägga ner dom på en stol.
Fyra träspelkortshållare på en arbetsbänk, nygjorda och oanvända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Forestgrove och 9 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Första projektet på kombimaskinen avklarat! Hållare till spelkort så barnen kan hantera korten utan att behöva lägga ner dom på en stol.
[bild]
Hur breda spår gjorde du?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur breda spår gjorde du?
En sågklinga, så 3mm. Har inte testat funktionen än, men det blir antagligen av imorgo.
 
Sådär ja, nu är förmiddagens första spelpass avklarat och korthållarna testade i praktiken. Dom fungerade utmärkt och underlättade betydligt för fyraåringen. För mig räckte det med en hållare, men min dotter föredrog två då hon gärna ville se hela korten.
Jag tycker spåren blev bra, bredden 3 mm och djupet 13 mm gav korten en lagom liten lutning.
Kort hållare av trä med spelkort i lutande position på ett bord, anpassade för en fyraåring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 21 till
  • Laddar…
Fixat fjärrstyrning till spånsugen (står i ett annan rum). Tack @ClasseClas och @GK100 för hjälp och inspiration!



Spånsugsrummet på andra sidan väggen

Rör som går in i vägg ovanför metallfiltret till en fjärrstyrd spånsug i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
T
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fixat fjärrstyrning till spånsugen (står i ett annan rum). Tack @ClasseClas och @GK100 för hjälp och inspiration!

[video]

Spånsugsrummet på andra sidan väggen

[bild]
Ser intressant ut! Har du funderat på en projekttråd, eller kan berätta hur du gjort?
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Har tillverkat en hel del damm ikväll, blev ett demonterbart sågbord! Nu är jag redo för fortsättningen :)
Demonterbart sågbord av trä i ett verkstadsutrymme, med en kapsåg och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 7 till
  • Laddar…
Hörndetalj av ett träbygge som visar skarvar mellan plywoodskivor innan urtagningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre olika bilder av en påbörjad arbetsbänk: trädelar på bänkskiva, kantade detaljer och en översikt av bänkskivan med skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild från ovan med arbetsbänk, trästycke och verktyg, förberedelse för urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska göra urtagen i långsidorna sen ska bänken sättas i arbete...

ngn som har en parf guide system i Norrbotten att hyra ut en helg?
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
En trasig bult är väl vanligtvis ett tecken på att det kommer bli en riktigt dålig kväll men inte idag, idag gick allt som tur var riktig lätt.

Första och såvitt jag vet enda reparationen som behövdes på nyförvärvet är nu avklarat. Nu återstår bara lite roligare projekt som t ex att försöka knåpa ihop ett litet bord inriktat för borrning i trä i "lätt att hänga på väggen" format.

Kollage av fyra bilder visar reparation av verktyg, inklusive en utbyterasig bult och borrning i en metallkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efter reparation av en maskindel, först med trasig bult och sedan med ny bult installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.