3 281 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Hur ska vi få in huset??
Sida 1 av 2
Vi ska bygga ett nyckelfärdigt hus, som då kommer på långtradare. Nu är det så att servitutet fram till tomten ligger mellan två tomter. Vägen är 3.5 m bred, och det är ju ok. Men det är nästintill 90 graders vinkel in på servitutet , trångt, och där kommer långtradaren inte runt ordentligt, och kan definitivt inte backa ut. Det skulle kunna gå om vi kan sabba en bit på en "allmän" gräsmatta (som tyvärr den motstridiga grannen äger) och om vi kan lägga ner hans staket och sabba lite gräsmatta där också..... :-[ Nån som har något bra tips på vad vi ska göra???
Om det inte går att komma in med långtradaren så kanske dom blir tvungna till att lasta om modulerna (som jag tror att det rör sig om) till en mindre lastare/dragare.
VI hade tur när vårt hus kom, det tog tradaren 20 minuter att trixa sig in på vägen
VI hade tur när vårt hus kom, det tog tradaren 20 minuter att trixa sig in på vägen
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Nu vet jag ju inte hur trilsk er granne är, men om ni erbjuder er att mha. en professionell trädårdsfirma laga gräsmatta och staket snarast efter stomresningen, så kanske han skulle kunna gå med på det?
Annars kan jag ha viss (begränsad) förståelse för grannen, han kanske räknar med att ev. återställande inte blir av förrän tidigast när ni ordnar till er egen trädgård, när huset väl är helt klart.
Annars kan jag ha viss (begränsad) förståelse för grannen, han kanske räknar med att ev. återställande inte blir av förrän tidigast när ni ordnar till er egen trädgård, när huset väl är helt klart.
Ta inte för givet att kranen som ställer upp väggarna även gratis lastar av lastbilen. En kran kostar mycket pengar och den är säkert bara bokad och betald för visst antal timmar av husföretaget. Det är inte heller säkert att det är samma typ av kran (räckvidd eller liknande) som behövs för att lasta av lastbilen. Materialet behöver ju då också ställas på marken nånstans och det kan i sin tur innebära att det tar längre tid för att få upp huset (=kostar mer pengar).
Kolla noga upp med husföretaget vad som behövs och vad det kostar.
Hempularens idé om avtal med grannen kan nog mycket väl bli billigare.
Kolla noga upp med husföretaget vad som behövs och vad det kostar.
Hempularens idé om avtal med grannen kan nog mycket väl bli billigare.
Hävda tillfälligt behov av nyttjanderätt och fixa skadan i efterhand.
Lycka till!
Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Blir lite nyfiken,
Kan man göra intrång med den motiveringen även utan markägarens godkänannde?
Eller är det en motivering man skall använda för att få en myndighet (ex. domstol) att ge rätt för tillfälligt nyttjande?
Kan man göra intrång med den motiveringen även utan markägarens godkänannde?
Eller är det en motivering man skall använda för att få en myndighet (ex. domstol) att ge rätt för tillfälligt nyttjande?
kul fråga, men det finns nog inga genvägar, om grannen vill trilskas, men det tror jag inte han vill.hempularen skrev:
Undrar om det inte i avtalet med husfirman finns ett avsnitt som tar upp detta med farbar väg, för att avtalet skall villkoras.
Nej, inte kan man göra intrång på egen hand. Utrymmet för sådant intrång är mycket begränsat och täcks inte av detta fall.
Det är istället så att man måste gå till lantmäteriet och se till att få nyttjanderätten.
Lycka till!
Det är istället så att man måste gå till lantmäteriet och se till att få nyttjanderätten.
Lycka till!
Det här är ju en rejält trilskande granne! han vägrade tex tala om var hans vattenbrunn låg när vi frågade, de KRÄVER att få veta mer om vår slutna tank innan de ville svara på var brunnen låg ;D, men vi gick och frågade en annan granne istället, som fick svara ÅT de motstridiga!
Läser flera trådar här.
Är det den trilskande grannen som har ett jättestort dubbelgarage som inte är utmärkt på lantmäteriets karta?
Om så är fallet så kan du ju alltid hoppas på att de inte har fått bygglov. Kolla upp det.
Sen angående hur ni skall få in huset. Jag hade gjort såhär;
Kört in huset över grannens tomt, sedan betalat för eventuella skador, svårare är det inte.
Men eftersom man inte får uppmana till brott här så får du själv tänka ut en lösning.
Men kolla upp om han/hon har bygglov för sitt garage.
Är det den trilskande grannen som har ett jättestort dubbelgarage som inte är utmärkt på lantmäteriets karta?
Om så är fallet så kan du ju alltid hoppas på att de inte har fått bygglov. Kolla upp det.
Sen angående hur ni skall få in huset. Jag hade gjort såhär;
Kört in huset över grannens tomt, sedan betalat för eventuella skador, svårare är det inte.
Men eftersom man inte får uppmana till brott här så får du själv tänka ut en lösning.
Men kolla upp om han/hon har bygglov för sitt garage.
Ja, det är samma granne. Men jag tänkte att jag ska börja snällt att fråga om vi kan "låna" lite tomt av honom när huset kommer. Om han då fortsätter att trilskas, kan man ju fråga honom om vad han tycker om ett samtal till lantmäterit. Om han börjar hoppa och bete sig konstigt då, ja då förstår jag ju att allt inte är som det ska!
Låter det bra? eller ska jag trilskas tillbaka redan nu och ringa?? :-?
Låter det bra? eller ska jag trilskas tillbaka redan nu och ringa?? :-?