Kom i diskussion på jobbet om det här med benämningar av bostäder. Alla var oense om huruvida de bodde i hus eller villa. Skillnaden mellan lägenhet och våning kom också på tal.

Vad anser ni? När övergår man från att kalla en trerummare i ett flerfamiljshus för en lägenhet till att man kallar den våning?

Bor ni i hus eller villa? Kan en sommarstuga vara en villa?

Är det bostadsytan det kommer an på eller bara "ordsnobberi"?

Finns det dialektala skillnader hur man benämner sitt boende?

Diskussionen är fri
 
Cheesen
Ja jag bor då i en kåk... Som jag byggt själv... Sen har jag en stuga (en finsk timring) som vi nyttjar som fritidshus.
Villa det bor grannarna i... Våning kan man väl kalla loftet på garaget. Lägenhet bodde vi tydligen i när vi hade ett parhus enligt frugan. Sen har jag även bott i ett krypin på 48 kvadrat med egen ingång...
 
  • Gilla
  • Haha
Amk11 och 5 till
  • Laddar…
Våning bör man ju bara kalla en lägenhet som upptar all bostadsyta på ett helt våningsplan. Hus eller villa, ja det är väl mest ordsnobberi.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Såhär skriver de på Booli:
Skärmdump av definitioner av "Hus" och "Villa" från en webbsida, beskriver olika typer av boende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och det kan jag väl tycka att det ligger något i.

Vad gäller lägenhet/våning håller jag med ovanstående, våning är det först när det upptar hela (boytan av) våningsplanet.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
För mig är ordet våning en äldre benämning på lägenhet som har en finare klang, ser framför mig en stor lägenhet i ett sekelskifteshus med stuckatur och högt till tak
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Våning är väl i grunden allt som är på ett och samma våningsplan, så bor man i en våning så ska den väl egentligen omfatta hela våningsplanet. Sen fuskas det väl lite med det men en liten lägenhet kan i alla fall i min värld inte vara en våning.

Men jag ser i SAOB att tidigare så har våning används mycket mer allmänt som ett ställe att bo på och då även för djur.
https://svenska.se/saob/?id=V_1583-0212.Tkc7&pz=7
 
"Ett hus på landet kostar nog 1 miljon men en liknande villa i stan går nog på 2 miljoner."

Mao. Hus på landet, villa i stan :crysmile:
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Intressant. Just det där med våning verkar ju mest vara ordsnobberi. Vindsvåning t.ex, verkar i en del fall bara vara ett trevligare ord för en lägenhet i centrala Stockholm om ett eller två rum på sjätte våningen, med hiss bara till femte. En lägenhet på översta våningen i Rinkeby kallas tydligen inte för vindsvåning.

Själv kallar jag min bostad för hus och inte villa, även om det har två våningar, står på friköpt tomt och är avsett för en familj, vilket tydligen är en definition av ordet villa.

Jag tänker mig en villa mer som ett sånt där stort hus på tre våningar á 100 kvm med punschverandor och snickarglädje, typ grosshandlarvilla eller så.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
"Ett hus på landet kostar nog 1 miljon men en liknande villa i stan går nog på 2 miljoner."

Mao. Hus på landet, villa i stan :crysmile:
Ungefär så har jag också tänkt. Jag bor på landet och hör sällan någon säga villa om sitt hus
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För mig är villa en delmängd av alla hus, alla villor är hus men alla hus är inte villor utan kan även vara radhus, stugor, herrgårdar eller slott osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Knepigt det här ;)
Skillnaden på torp, stuga, småhus och villa är?
 
BirgitS
Småhus låter som ett byråkratiskt begrepp för allt som inte är flerfamiljshus.
Stuga ska vara ett gammalt litet hus, jämför enkelstuga och parstuga.
 
C
Keiller Keiller skrev:
Skillnaden på torp, stuga, småhus och villa är?
Ett torp avser ett hus för torpare. Dvs, ett mindre hus med en tillhörande jordplätt som åtminstone initialt hört till en större gård/bruk och som är avsett för att arrenderas ut till någon som arbetar på gården/bruket.
Nu är ju de flesta torp stöpta i nästan samma form, men begreppet är mer kopplat till syftet med byggnaden än själva byggnadens egenskaper.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Finns det några kvadratmetergränser där t.ex ett mindre hus går från stuga till småhus, sen vidare till villa eller är det lite godtyckligt vad benämningarna är och var huset ligger?

Man hör ju sällan någon säga att de köpt en semestervilla utan det är mest sommartorp, sommarstuga eller fritidshus. Likadant i mäklarbeskrivningar, det är väldigt spretigt ibland
 
C
Keiller Keiller skrev:
Finns det några kvadratmetergränser där t.ex ett mindre hus går från stuga till småhus, sen vidare till villa eller är det lite godtyckligt vad benämningarna är och var huset ligger?
Stuga är väl ursprungligen egentligen benämningen på ett rum som är ett kombinerat kök/vardagsrum(/sovrum), så en stuga torde väl strikt talat vara ett enrumshus som bara består av en sådan stuga. Men sen finns det ju vedertagna varianter som enkelstuga och parstuga som har flera rum. Men jag tänker att en stuga åtminstone måste ha ett sådant kombinerat kök/vardagsrum. Vilket förvisso på sätt och vis passar in på många större hus nuförtiden när "öppen planlösning" är populärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.