Hej!

Vi har gjort om ett sovrum till två, och förberett för nya dörrar till dessa.
Kruxet är att väggen emellan dörrarna bara är dryga 10-12cm, och vi får alltså inte plats med två dörrfoder bredvid varandra.

Tips på bra lösning? Se bilder på de dörrhål som är nu, samt de foder vi har tänkt oss i stil.

Tack på förhand!

• Två dörröppningar i gipsvägg för omgjorda sovrum, smal väggsektion emellan, utan dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm med klassiska lister som speglas i en yta, med synlig del av ett annat dörrhål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hamnade i liknande situation där fönster och ytterdörr i ”farstun” hamnade väldigt tätt (med liknande foder som du tänkt dig - 110mm allmoge från Sekelskifte.se). Vi löste det genom att ha en gemensam överliggare som täcker både dörr och fönster och sedan en slät tunn list/foder mellan dörr och fönster.

Har tyvärr ingen bild men hoppas du förstår hur jag menar.

• Gilla
Nilsson18
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag hamnade i liknande situation där fönster och ytterdörr i ”farstun” hamnade väldigt tätt (med liknande foder som du tänkt dig - 110mm allmoge från Sekelskifte.se). Vi löste det genom att ha en gemensam överliggare som täcker både dörr och fönster och sedan en slät tunn list/foder mellan dörr och fönster.

Har tyvärr ingen bild men hoppas du förstår hur jag menar.
Tack! Vi har funderat på något liknande också. Funderade även på att kanske sätta en skurkloss upptill för att ändå dela av dörr-fodrena. Men vi får se :)

Skurkloss upptill är kanske lite okonventionellt men det funkar såklart också! :)

• Gilla
Nilsson18
  • Laddar…
Skurkloss?
Fungerar det att klyva 2 lister på längden så det blir 2 smala men samma stil?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
[länk]

Problemet med att klyva två lister är att de då inte gerar så bra mot överliggaren.
Jacka ur överliggaren så passar det.
Fast jag vet inte hur bra det kommer se ut......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.