Hej!
Vi har gjort om ett sovrum till två, och förberett för nya dörrar till dessa.
Kruxet är att väggen emellan dörrarna bara är dryga 10-12cm, och vi får alltså inte plats med två dörrfoder bredvid varandra.
Tips på bra lösning? Se bilder på de dörrhål som är nu, samt de foder vi har tänkt oss i stil.
Tack på förhand!
Vi har gjort om ett sovrum till två, och förberett för nya dörrar till dessa.
Kruxet är att väggen emellan dörrarna bara är dryga 10-12cm, och vi får alltså inte plats med två dörrfoder bredvid varandra.
Tips på bra lösning? Se bilder på de dörrhål som är nu, samt de foder vi har tänkt oss i stil.
Tack på förhand!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag hamnade i liknande situation där fönster och ytterdörr i ”farstun” hamnade väldigt tätt (med liknande foder som du tänkt dig - 110mm allmoge från Sekelskifte.se). Vi löste det genom att ha en gemensam överliggare som täcker både dörr och fönster och sedan en slät tunn list/foder mellan dörr och fönster.
Har tyvärr ingen bild men hoppas du förstår hur jag menar.
Tack! Vi har funderat på något liknande också. Funderade även på att kanske sätta en skurkloss upptill för att ändå dela av dörr-fodrena. Men vi får sePasjostrom skrev:Jag hamnade i liknande situation där fönster och ytterdörr i ”farstun” hamnade väldigt tätt (med liknande foder som du tänkt dig - 110mm allmoge från Sekelskifte.se). Vi löste det genom att ha en gemensam överliggare som täcker både dörr och fönster och sedan en slät tunn list/foder mellan dörr och fönster.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Skurkloss upptill är kanske lite okonventionellt men det funkar såklart också!
Medlem
· Stockholm
· 4 008 inlägg
Skurkloss?
Fungerar det att klyva 2 lister på längden så det blir 2 smala men samma stil?
Fungerar det att klyva 2 lister på längden så det blir 2 smala men samma stil?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skurkloss
Problemet med att klyva två lister är att de då inte gerar så bra mot överliggaren.
Problemet med att klyva två lister är att de då inte gerar så bra mot överliggaren.
Medlem
· Stockholm
· 4 008 inlägg
Liknande trådar
-
Absolut bästa silikon / fogen mellan golv & list (täta mot silverfisk)
Golv -
Täta mellan plast (magnetventil) och metallkoppling?
Vatten & Avlopp -
Täta mellan plåttak och fasad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur täta skarven mellan hängrännan och stupröret?
Tak & Vind -
Tips på att täta fog mellan gjutjärnsavlopp och gammalt plaströr
Vatten & Avlopp