G goerana skrev:
Hej! man måste gå in som installatör på SPC connect o reseta regid:t
Krävs ett installatörskonto.

Med vänlig hälsning// Goerana
Någon i denna grupp som har/kan fixa detta ?
 
RilleRock
A ajakrage skrev:
Någon i denna grupp som har/kan fixa detta ?
Skicka pm med ditt reg Id så hjälper jag dig (y)
 
Hur svårt är det att rita upp ett system själv?
Eller ännu hellre om det finns någon som tjänst att anlita. :)
Har kontakt med en lokal firma som vill ha ca 3000kr för ritning+specifikation av material. Känns överkomligt men kanske onödigt förutsatt att det är relativt enkelt. Vad säger ni som gjort detta? :thinking:
 
F flimsy skrev:
Hur svårt är det att rita upp ett system själv?
Eller ännu hellre om det finns någon som tjänst att anlita. :)
Har kontakt med en lokal firma som vill ha ca 3000kr för ritning+specifikation av material. Känns överkomligt men kanske onödigt förutsatt att det är relativt enkelt. Vad säger ni som gjort detta? :thinking:
Lägg upp en ritning här och kom med synpunkter om vad du önskar så tror jag säkert någon kan hjälpa dig. Ingen expert, men jag har själv ritat några system.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Hur svårt är det att rita upp ett system själv?
Eller ännu hellre om det finns någon som tjänst att anlita. :)
Har kontakt med en lokal firma som vill ha ca 3000kr för ritning+specifikation av material. Känns överkomligt men kanske onödigt förutsatt att det är relativt enkelt. Vad säger ni som gjort detta? :thinking:
Inte supersvårt skulle jag säga. Installerade själv ett system (SPC4320) i somras. Om jag skulle sammanfatta mitt tillvägagångssätt så var det:
  1. Var vill jag ha sensorer och sirener. I mitt fall så ville jag ha infällda sensorer i alla dörrar, rörelse sensorer på strategiska ställen och två sirener, en inne och en ute
  2. Leta efter lämpliga system som stödjer detta, hamnade så småningom här och bestämde mig för SPC4320.
  3. Sen började det som i min mening var den svåra biten, vilka komponenter ska man köpa. I början letade jag på lasshop.se, men tyvärr är den sidan väldigt svårnavigerad, miljoner produkter, väldigt grov kategorisering och inget stöd för filtrering. Det slutade med att jag läste i denna tråden vad andra köpte och kollade sen om det var något som passade till mitt system. Så mitt tips, skumma igenom denna tråden och kolla vad folk har köpt, guld värt (finns en massa annan matnyttig information)!
  4. Efter mycket läsande och jämförande så hade jag till sist en lista med komponenter som jag behövde. Beställde allt från lasshop.se (bortsett från priset och mängden produkter har jag tyvärr inte mycket positivt att säga om denna butiken, tog mer än en månad från att jag beställde tills jag fick hem delarna).
  5. Under tiden jag väntade på larmet så läste jag på om hur man kopplar och vilka standarder för koppling som finns. Jag passade även på att dra lite vp-rör igenom huset för att få dold installation.
  6. När jag fick delarna så provkopplade jag och kollade så att min plan fungerade i verkligheten.
  7. Sist var det bara att koppla upp allt. Det tog en hel del tid, dra kablar, borra i dörrkarmar, plocka bort foder runt dörrar för att dra kabel, fiska fram kablar och koppla in i centralen. Konfigurationen av centralen gick riktigt fort, systemet är ganska lätt att förstå och efter att jag hade läst mycket i denna tråden om hur man gör.
Så den svåra biten är #3 och #7 ovan som var de svåra delarna, frågan ju vilka av ovanstående punkter som du får hjälp med av den lokala firman, om det endast är #1, #2 och #3 så skulle jag säga att du nog kan få hjälp här i tråden!
 
J jockelw skrev:
Lägg upp en ritning här och kom med synpunkter om vad du önskar så tror jag säkert någon kan hjälpa dig. Ingen expert, men jag har själv ritat några system.
Tack, får se om jag kan ta mig tid. Är så mycket som ska projekteras... :)
 
J JSten skrev:
Inte supersvårt skulle jag säga. Installerade själv ett system (SPC4320) i somras. Om jag skulle sammanfatta mitt tillvägagångssätt så var det:
  1. Var vill jag ha sensorer och sirener. I mitt fall så ville jag ha infällda sensorer i alla dörrar, rörelse sensorer på strategiska ställen och två sirener, en inne och en ute
  2. Leta efter lämpliga system som stödjer detta, hamnade så småningom här och bestämde mig för SPC4320.
  3. Sen började det som i min mening var den svåra biten, vilka komponenter ska man köpa. I början letade jag på lasshop.se, men tyvärr är den sidan väldigt svårnavigerad, miljoner produkter, väldigt grov kategorisering och inget stöd för filtrering. Det slutade med att jag läste i denna tråden vad andra köpte och kollade sen om det var något som passade till mitt system. Så mitt tips, skumma igenom denna tråden och kolla vad folk har köpt, guld värt (finns en massa annan matnyttig information)!
  4. Efter mycket läsande och jämförande så hade jag till sist en lista med komponenter som jag behövde. Beställde allt från lasshop.se (bortsett från priset och mängden produkter har jag tyvärr inte mycket positivt att säga om denna butiken, tog mer än en månad från att jag beställde tills jag fick hem delarna).
  5. Under tiden jag väntade på larmet så läste jag på om hur man kopplar och vilka standarder för koppling som finns. Jag passade även på att dra lite vp-rör igenom huset för att få dold installation.
  6. När jag fick delarna så provkopplade jag och kollade så att min plan fungerade i verkligheten.
  7. Sist var det bara att koppla upp allt. Det tog en hel del tid, dra kablar, borra i dörrkarmar, plocka bort foder runt dörrar för att dra kabel, fiska fram kablar och koppla in i centralen. Konfigurationen av centralen gick riktigt fort, systemet är ganska lätt att förstå och efter att jag hade läst mycket i denna tråden om hur man gör.
Så den svåra biten är #3 och #7 ovan som var de svåra delarna, frågan ju vilka av ovanstående punkter som du får hjälp med av den lokala firman, om det endast är #1, #2 och #3 så skulle jag säga att du nog kan få hjälp här i tråden!
Toppenbra svar. :)
Punkt 1 och 2 har jag redan gjort och kommit fram till samma som dig. Det är just punkt 3, som jag också har konstaterat är den mest tidskrävande, som gör att jag tvekar... Det finns som sagt så många val av allt...sensorer, manöverpaneler, deckare osv...

Tack för era svar! Får se som sagt om jag kan ta mig tiden att speca detta själv. Återkommer väl med fler frågor när det närmar sig. :D
 
RilleRock RilleRock skrev:
Med tanke årstiden med åska etc så skulle jag inte lagt ner något större arbete på ovanstående för tillfället.
Hej, missade att följa upp detta. Problem var att jag kan inte se någon logg för alla larm som tryggades, ser bara en text som säger "Alarm log : 24 alarms since system startup (999 alarms max)" och sidan är tomt. Vet du varför de 24 larm händelse syns inte? Vad ska jag förvänta mig se på den sida? Måste jag konfigurera något för att visa loggen?
 
Ny version, 3.11, av SPC firmware finns nu tillgänglig: https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=21421

Mest intressanta nyheten tycker jag är Virtual Zones, som gör det möjligt att generera logiska larm som internt fungerar på samma sätt som de fysiska larmingångarna. Skulle t.ex kunna användas för att skapa larm från ett hemautomationssystem. Lite synd att antalet Virtual Zones dock är begränsat till antalet möjliga/lediga mapping gates.
 
Vi kikar på Ajax-system, då vi är rätt nya till vårt hus, vill bygga om en del och stöka, och därför inte vill bygga in oss i en trådad installation.

Men det skulle var kul att ha möjligheten till det vid ett senare skede.

Om man skulle köpa tex detta https://lasshop.se/produkt/larmpaket-spc-tradlost/
och kompletera med dom SiWay-enheter man vill ha, skulle man få typ samma sak då?

Är detta paket man kan installera och konfigurera själv, eller behövs det några specifika installationsverktyg/programvaror osv?

Kan man (själv) koppla upp det mot något annat än SPC Connect?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi kikar på Ajax-system, då vi är rätt nya till vårt hus, vill bygga om en del och stöka, och därför inte vill bygga in oss i en trådad installation.

Men det skulle var kul att ha möjligheten till det vid ett senare skede.

Om man skulle köpa tex detta [länk]
och kompletera med dom SiWay-enheter man vill ha, skulle man få typ samma sak då?

Är detta paket man kan installera och konfigurera själv, eller behövs det några specifika installationsverktyg/programvaror osv?

Kan man (själv) koppla upp det mot något annat än SPC Connect?
Om du ändå ska bygga om så har du ju ett ypperligt tillfälle att dra tråd;). Du får ett betydligt billigare och driftsäkrare larmsystem ju fler trådade enheter du satsar på. Om du vill komplettera med trådlösa enheter till SPC så ska du inte välja SiWay, som är den gamla tekniken, utan de nya "2-vägs" som du hittar här: https://shop.vanderbiltindustries.com/sv-se/inbrottslarm/produkter/traadloest-2-vaegs/?p=1

Appen är en av marknadens bästa och du väljer själv till vilka du vill skicka SMS och/eller pushnotiser till. Och vill du koppla ihop larmet med ett hemautomationssytem så finns det goda möjligheter.
 
gol gol skrev:
Om du ändå ska bygga om så har du ju ett ypperligt tillfälle att dra tråd;). Du får ett betydligt billigare och driftsäkrare larmsystem ju fler trådade enheter du satsar på. Om du vill komplettera med trådlösa enheter till SPC så ska du inte välja SiWay, som är den gamla tekniken, utan de nya "2-vägs" som du hittar här: [länk]

Appen är en av marknadens bästa och du väljer själv till vilka du vill skicka SMS och/eller pushnotiser till. Och vill du koppla ihop larmet med ett hemautomationssytem så finns det goda möjligheter.
Det är lite så jag tänker, men jag misstänker att allt fixande blir ett 5-årigt projekt, minst :p
Och just nu har vi inte ens någon given "evig" plats att sätta centralen på, så den vill vi eventuellt flytta vid något tillfälle, så det skulle vara guld med ett till största delen trådlöst system nu, med möjlighet till att ansluta trådat efter hand.

Tack för headsup om SiWay, hade fått för mig att det var det nya systemet.
Finns det några "paket" med 2-way?

Hur gör man all konfiguration, lägga till enheter osv?
Jag antar att det till skillnad mot Ajax inte görs via appen?

Jag har snubblat på för många system i angränsande branscher där man behöver koppla in sig med nån slags proprietär installations-dator som knappt tillverkaren har, vill säkerställa mig om att mitt kommande larm är fritt från sådant :p
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det är lite så jag tänker, men jag misstänker att allt fixande blir ett 5-årigt projekt, minst :p
Och just nu har vi inte ens någon given "evig" plats att sätta centralen på, så den vill vi eventuellt flytta vid något tillfälle, så det skulle vara guld med ett till största delen trådlöst system nu, med möjlighet till att ansluta trådat efter hand.

Tack för headsup om SiWay, hade fått för mig att det var det nya systemet.
Finns det några "paket" med 2-way?

Hur gör man all konfiguration, lägga till enheter osv?
Jag antar att det till skillnad mot Ajax inte görs via appen?

Jag har snubblat på för många system i angränsande branscher där man behöver koppla in sig med nån slags proprietär installations-dator som knappt tillverkaren har, vill säkerställa mig om att mitt kommande larm är fritt från sådant :p
Har inte koll på paketen, men eftersom de oftast inte innehåller exakt det man vill ha så brukar det ändå löna sig att plocka ihop delarna separat.
All konfiguration av SPC görs med ett överskådligt webbgränssnitt som ingår utan extra kostnad.
 
Installerade en ny trådlös magnetkontakt igår. Men den påstår att batteriet är dåligt, så jag bytte. Lik förbaskat så vidhåller den att batteriet är dåligt. Kan något annat fel t.ex dålig täckning, kyla... generera sådana felmeddelanden? Oerhört irriterande!
 
G Gilgo skrev:
Installerade en ny trådlös magnetkontakt igår. Men den påstår att batteriet är dåligt, så jag bytte. Lik förbaskat så vidhåller den att batteriet är dåligt. Kan något annat fel t.ex dålig täckning, kyla... generera sådana felmeddelanden? Oerhört irriterande!

Hände mig oxå när jag installerade en trådlös dörrkontakt för någon månad sedan. Bytte oxå batteri men fortfarande samma fel. Min sitter inne i värme så det felet kan de inte vara, Någon annan som har något tips är jag intresserad. Kan de vara Vanderbilt som har en dålig produktserie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.