Hej

Eftersom vi ska ha spottar i hela första plan och att jag ska göra det så undrar jag :

När jag borrar med hålborr för spotten och träffar en gles och fortsätter borra hålet för att ha spotten där.
-Är detta normalt
-Kommer detta göra att taket sviktar ?
-Ska spotten vara alltid utanför glesen i tomrummet?

hittar nämligen ingen guide på hur man gör för spottar.

har bifogat bild på hur jag menar.

Röd färg är gles
Vit färg är takstol

Tittar man på rad 3 uppifrån så hamnar alla spottar i mitten av en gles
spottarna klarar sig med 3 mm när man har satt upp gipset.

• Schematisk bild av tak med markerade positioner för spotlights i relation till gles och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga utan att vara 100% säker att du får förhålla dig till hålrummen och inte borra i glesen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag skulle säga utan att vara 100% säker att du får förhålla dig till hålrummen och inte borra i glesen.
Håller med till 100%!

M MackanM skrev:
Tittar man på rad 3 uppifrån så hamnar alla spottar i mitten av en gles
spottarna klarar sig med 3 mm när man har satt upp gipset.
Men är detta bara ett rum, vardagsrum?
Glespanelen sätter man väl med c-c 300 mm. Och takstolar/golvbjälkar med c-c 1200/600 mm.
Då motsvsvarar skissen ett rum på ca 10 x 6 m, 60 kvadratmeter.
Och antalet spotlights är 110 st.
Är det bara en teoretisk fundering, eller finns någon verklighetsanknytning?

Men som sagt, borra/såga inte sönder glespanelen!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej

Det är en dålig skiss på hela huset .
Vardagsrummet ink kök och matplats är

b4.6xL12.6 m

Vilket är mer rätt
1. Avlasta glespanel och sätta spottar
2. Cc300 och där spottar ska vara så lägger man gles sidan om. Gipset kommer dock hänga i luften där de möter varandra
3. Flytta spottarna till tomrummet

Hur gör man rätt ? Eller hur gör snickaren ?

använder du gips i taket så räcker det med c/c 400 med 1200mm skivor och 450c/c på 900 mm skivor

Sätt en extra gles på sidan där spottarna ska vara, så kinkigt är det inte.

Jag satte fullt, 3 rader gles närmast ytterväggen så jag hade något att skruva gardinskenorna i.

Kommer använda 1200 för att minska skarvar .

Om jag sätter glesen på varje sida av spotten MEN ! Gipsskivorna möts i mitten mellan glasskivorna där sporten är. Kommer det inte spricka eller få olika höjdskillnader pga rörelse ifrån andra våningen ?
Detta kommer vara ett nybygge så hoppas kommer kunna visa er resultatet sen

400 cc kommer svaja med tiden säger de ?

A
Men hur stora är hålen? Är de typ 28-30 lär det ju knappast spela ngn roll om man borrar i glesen, förutom att det är vidrigt att hållas med.

83 mm är hålet

T tergo skrev:
använder du gips i taket så räcker det med c/c 400 med 1200mm skivor och 450c/c på 900 mm skivor
Detta är fel. c/c 400Mm max är det som gäller så vid 900mm gips så är det c/c 300mm som är brukligt.

M MackanM skrev:
Kommer använda 1200 för att minska skarvar .

Om jag sätter glesen på varje sida av spotten MEN ! Gipsskivorna möts i mitten mellan glasskivorna där sporten är. Kommer det inte spricka eller få olika höjdskillnader pga rörelse ifrån andra våningen ?
Detta kommer vara ett nybygge så hoppas kommer kunna visa er resultatet sen
Jag har precis gjort detta i vår gillestuga/vårt nya sovrum. Vet inte hur en snickare skulle göra men jag lade en gles på varje sida om spotten ovanpå båda glesen på sidorna om där jag ville ha spotten och sedan kapade jag av den lilla biten där spotten skulle vara.

På något ställe kunde jag inte göra så men då våra spottar bara byggde som gips och en halv gles så tog jag och lade en bit gles ovanpå den som var ivägen och fäste den ordentligt på båda sidor sen kapade jag bort en bit där spotten hamnade så höll den ovanför ihop glesen så den inte sviktar.

• Schematisk bild av träreglar med en installation av en spotlights plats ovanpå, markerad med gula och röda linjer.
Det låter ändå bra ! Vad körde du för storlek på skivorna och gles cc

N Nicke-85 skrev:
Jag har precis gjort detta i vår gillestuga/vårt nya sovrum. Vet inte hur en snickare skulle göra men jag lade en gles på varje sida om spotten ovanpå båda glesen på sidorna om där jag ville ha spotten och sedan kapade jag av den lilla biten där spotten skulle vara.

På något ställe kunde jag inte göra så men då våra spottar bara byggde som gips och en halv gles så tog jag och lade en bit gles ovanpå den som var ivägen och fäste den ordentligt på båda sidor sen kapade jag bort en bit där spotten hamnade så höll den ovanför ihop glesen så den inte sviktar.

M MackanM skrev:
Det låter ändå bra ! Vad körde du för storlek på skivorna och gles cc
Jag körde kortplank med måtten 600x1200mm och fasade sidor.
glesen körde jag cc300

Du ska väl ha pottor till spotsen, då placerar du dem först på rätt ställe. För övrigt rekommenderar jag inte att ha spots överallt i raka mönster, blir alltför mycket kontorskänsla över det. Jag satte spots 2 o 2 lite framför väggarna runt om rummen. Då belyses väggarna vilket ger mest ljuskänsla. Spots mitt i rummen lyser kanske bara på golven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.