Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Jag har en spånsug som står i ett separat rum vägg i vägg med verkstan. Jag skulle dock vilja styra den innifrån verkstan. Frågan är hur man gör detta på rätt sätt. Motorn är 1-fas på 1,5 kW och har ett motorskydd monterat på själva spånsugen. Min tanke är att montera ett nytt motorskydd (där nolla och fas bryts) på motsatt sida vägguttagets apparatdosa. Spånsugens motorskydd förbikopplar jag och sätter en stickpropp på kabeln till motorn. Är det rätt sätt att göra detta på eller måste jag gå via apparatdosan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Normalt har man inte motorskydd på enfasmotorer.
Är det start/stopp med nollspänningsutlösning?
Ser ut som en Logosol men det är det väl inte?
Protte
Är det start/stopp med nollspänningsutlösning?
Ser ut som en Logosol men det är det väl inte?
Protte
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Jo, det är nollspänningsbrytare på maskinen men jag tänker att jag behöver en utanpåliggande brytare (på andra sidan väggen bakom vägguttaget) som bryter både nolla och fas för att inte behöver tänka på hur stickproppen vänds.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Du kan ha ett fast monterat vägguttag och brytare i snickeriet och den behöver bara vara enpolig då man håller reda på fas och nolla. Men du måste koppla förbi nollspänningsutlösaren.
Alternativt flytta (förläng kabeln) nollspänningsutlösaren/startstopp in till snickeriet.
Protte
Alternativt flytta (förläng kabeln) nollspänningsutlösaren/startstopp in till snickeriet.
Protte
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Tack Protte!
Jag skulle helst vilja ta matningen från rummet där spånsugen står och använda gummikabel med stickpropp så det inte blir en fast installation (åtkomst service mm).
Mina frågor är då:
Kan jag ta matning från bef väggutag, borra hål i apparatdosan för att sedan sätta motorskydd (eller vanlig brytare?) direkt bakom dosan på andra sidan väggen?
Vlken brytare är lämplig för detta?
Jag skulle helst vilja ta matningen från rummet där spånsugen står och använda gummikabel med stickpropp så det inte blir en fast installation (åtkomst service mm).
Mina frågor är då:
Kan jag ta matning från bef väggutag, borra hål i apparatdosan för att sedan sätta motorskydd (eller vanlig brytare?) direkt bakom dosan på andra sidan väggen?
Vlken brytare är lämplig för detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
En hempularlösning är en kabel från befintligt uttag, genom hålet i väggen, där sätter du start/stopp och en kabel tillbaka genom hålet till spånsugen.
Lämpligt med ett skarvuttag och stickpropp nära sugen att dra ur när det ska mekas med sugen.
Protte
Lämpligt med ett skarvuttag och stickpropp nära sugen att dra ur när det ska mekas med sugen.
Protte
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Jo, så kan man ju göra men jag gillar inte såna lösningar, vill göra det ordentligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ska du göra det ordentligt så blir det olagligt, om du inte tar dit en elektriker.
Borra i dosbotten och dra genom en kabel och till en strömbrytare (vanlig 10A utanpåliggande kapslad) och koppla så strömbrytaren bryter uttaget. Koppla förbi nollspänningsutlösaren.
Protte
Borra i dosbotten och dra genom en kabel och till en strömbrytare (vanlig 10A utanpåliggande kapslad) och koppla så strömbrytaren bryter uttaget. Koppla förbi nollspänningsutlösaren.
Protte
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Jo det vet jag men jag undrar om det är ett ok förfarande så jag planerar rätt (bygger om i verkstan).
Så kan du göra och välj gärna ett motorskydd det är trots allt inte fel (snarare rätt) och heller inte ovanligt passar bra när det står i ett utrymme du inte själv övervakar. Hur ska du sen gå tillbaks in, med gummikabeln genom hålet eller ett nytt fast uttag?Björn Melander skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Tack för svar! Jag hade tänkt använda bef uttag så därav frågan om detta är ok?
Bästa svaret
OK, ja med en liten remsa både vid uttaget och brytaren på andra sidan som ger info om hur det ligger till är det inget konstigt med det. Om man vill förgylla kan ett envägsuttag vara i rätt riktning också eftersom det har en given speciell användning.
Vad jag sett i trådarna är du både noga och riktigt händig så hempularfaktorn tror jag blir försumbart skild från noll.
Vad jag sett i trådarna är du både noga och riktigt händig så hempularfaktorn tror jag blir försumbart skild från noll.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Tack! Har du något tips på lämpligt motorskydd?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Det är troligtvis motorskyddsdelen dvs en termokontakt i serie med spolen i brytarens nollspänningsutösare. Apparaten med start/stopp och intag har alltså ingen normal "bimetall" etc inbyggd utan det skyddet tas via termokontakten i motorn.
Du får läsa av märkströmmen på motorn och skaffa motorskydd att sätta på andra sidan med avpassat inställningsområde så ersätter det termokontaktens del. Passar med de enkla som man har till trefasmotorer normalt du får bara se till att alla tre polerna får ström genom sig trots att du bara använder en eller två av kontakterna beroende på om du kopplar endast fas genom eller både fas och noll. Alltså seriekoppla genom de/den som inte har något yttre att ansluta.
Skydd av den här typen tex: Elbutik
Du får läsa av märkströmmen på motorn och skaffa motorskydd att sätta på andra sidan med avpassat inställningsområde så ersätter det termokontaktens del. Passar med de enkla som man har till trefasmotorer normalt du får bara se till att alla tre polerna får ström genom sig trots att du bara använder en eller två av kontakterna beroende på om du kopplar endast fas genom eller både fas och noll. Alltså seriekoppla genom de/den som inte har något yttre att ansluta.
Skydd av den här typen tex: Elbutik