När jag kom till min stuga efter några veckor av kraftiga regnväder var det vatten inne i spiskasetten. Har bara ägt huset sen i somras och inte märkt detta förut. lade dagstidningar inne i kadetten när jag lämnade huset, och dom var blöta/fuktiga nästa gång jag kom. Kan det bli så?

Inte omöjligt. Skorstenen är ju ett rakt rör upp genom huset och ut på taket.
Det finns massor av olika skorstenshuvar att montera om det är ett stort problem.

Tack för svar.
Mörkblått plåttak med inslagna plåtdetaljer runt en skorsten med huv, omslutet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns huv på skorstenen redan, det är därför jag blir så tveksam om detta ska vara möjligt. Lade nytt tak i höstas då dom klädde in skorstenen med plåt.

Rickard.
Regnar det horisontellt eller yr snö är det outvikligt att det kommer in lite vatten, mängden och frekvensen får väl bestämma om det är något man behöver försöka åtgärda.

Det kan också lätt bli en del kondens i ett rökrör om det står kallt under en längre tid med temperaturskiftningar.

OK, ser ju bra ut. Du får hålla ett öga på det. Om det är stora vattenpölar i spisen så bör du kolla upp det.

Första gången var det vatten som låg kvar i botten. Kanske några mm. Inte hela botten men stor del. Andra gången var tidningarna ganska blöta.
Blev rädd att det skulle ha att göra med takläggningen och inbygget av skorstenen, men det kan väl inte ha med det att göra?
bör jag kontakta sotaren? Tro?

Jag hade nog kontaktat firman som har gjort takläggningen/plåtarbetet.
Med den huven på skorstenen bör det inte komma in vatten i spisen.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade nog kontaktat firman som har gjort takläggningen/plåtarbetet.
Med den huven på skorstenen bör det inte komma in vatten i spisen.
Ok. Tack för svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.