7 975 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Jag behöver er hjälp med min moped!
Den går inte alls på tomgång, jag håller hela tiden full gas på klippet förutom när jag sprutar in startgas. Släpper jag gasen så dör den direkt.Vespa skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Jag hade jätteproblem med en relativt ny liten utombordare som stått i några år. Antagligen med bensin kvar i förgasaren osv. Vet inte hur många gånger jag gjorde rent förgasaren utan resultat. Efter ett tag skaffade jag en ultraljudstvätt och körde den i den ett par gånger - motorn gick som ny. Ny bensin lämnar mycket skit och det är ju riktigt små munstycken på småmotorerna.
Skruvar du på rätt skruv på förgasaren....? Gasvajern ser mysko ut, ser inte ut att passa i höljet med förgasaren. Blev det nåt knas kanske vid ihopmontering. Throttelnålen hamnade rätt efter isärtagning av förgasaren..?
Vad händer om du håller för förgasaren nästan tätt vid luftfilteranslutningen..?
Vad händer om du håller för förgasaren nästan tätt vid luftfilteranslutningen..?
När jag hade ungefär likartade problem med min snöslunga, så gjorde jag följande:
1 tappade ur allt bränsle.
2. Gjorde rent munstycke i förgasaren.
3 Fyllde med ren bensin ( i mitt fall Alkylatbensin från Aspen).
4 startade och sedan dess har den gått som en klocka och alltid startat på första " knycken" !
Kanske kan ge någon hjälp ?!
1 tappade ur allt bränsle.
2. Gjorde rent munstycke i förgasaren.
3 Fyllde med ren bensin ( i mitt fall Alkylatbensin från Aspen).
4 startade och sedan dess har den gått som en klocka och alltid startat på första " knycken" !
Kanske kan ge någon hjälp ?!
Men du kan ju förihel**te inte köra den utan avgassystemet monterat, då får motorn alldeles för mycket luft vs. bränsle. Ska du hålla på och försöka bondtrimma den på det sättet får du byta till större munstycken
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 086 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 086 inlägg
Som det skrivs om ovan så montera avgassystemet samt skruva dit luftburken på förgasaren igen. En 2 taktare behöver dessa för att fungera bra.
Sen kan du börja justera om den går orent/ojämnt.
Obs! En kall 2 takt kan blurra och gå ojämnt när den är kall så se till att den är varm sen när det är dags för finjustering.
Sen kan du börja justera om den går orent/ojämnt.
Obs! En kall 2 takt kan blurra och gå ojämnt när den är kall så se till att den är varm sen när det är dags för finjustering.
Tack för alla svar, verkligen! Nu gör jag så här att jag demonterar förgasaren igen och plockar isär den i molekyler och gör om (och förhoppningsvis rätt).
Murkla1949: Ultraljudstvätt låter som en bra idé, ska kolla om jag kan låna en.
per-o: Tror det bara finns en skruv på denna Dellorto, är rätt så säker på det men ska kolla när jag är i garaget igen. Och vilka falkögon du har! Gasvajern gick av så jag satte dit en annan vajer, funktionen är det inget fel på dock.
HasseTeknik: Jag har ju redan gjort allt det där men ska göra om punkt 2 igen. Tack för tipsen!
Andy78: Den är rengjord. Det gjorde jag i samband med att jag bytte bensin.
NiklasN123: Hehe.. Avgassystemet är nylackerat och skall givetvis monteras. Den ska dock gå helt ok utan.
daugaard: Jag tror det, men nu blev jag osäker. Skall givetvis provas. Tack!
RalleB: Jag ska skruva tillbaka luftburken igen. Men jag vet att dessa motorer går helt ok utan avgassystem så det väntar jag med.
Tack så länge ni alla!! Jag återkommer givetvis i tråden när jag har fått fart på grejerna!
Murkla1949: Ultraljudstvätt låter som en bra idé, ska kolla om jag kan låna en.
per-o: Tror det bara finns en skruv på denna Dellorto, är rätt så säker på det men ska kolla när jag är i garaget igen. Och vilka falkögon du har! Gasvajern gick av så jag satte dit en annan vajer, funktionen är det inget fel på dock.
HasseTeknik: Jag har ju redan gjort allt det där men ska göra om punkt 2 igen. Tack för tipsen!
Andy78: Den är rengjord. Det gjorde jag i samband med att jag bytte bensin.
NiklasN123: Hehe.. Avgassystemet är nylackerat och skall givetvis monteras. Den ska dock gå helt ok utan.
daugaard: Jag tror det, men nu blev jag osäker. Skall givetvis provas. Tack!
RalleB: Jag ska skruva tillbaka luftburken igen. Men jag vet att dessa motorer går helt ok utan avgassystem så det väntar jag med.
Tack så länge ni alla!! Jag återkommer givetvis i tråden när jag har fått fart på grejerna!
Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Skulle du råka bo nära Sundsvall så får du låna min
Det är fasen helt otroligt vilka fina människor det finns därute, tack så hemskt mycket! Jag bor faktiskt utanför Härnösand så vi bor i princip grannar. Men.. Jag säger nej tack denna gång. Jag har nu skruvat isär förgasaren igen och gjort rent den efter konstens alla regler. Tyvärr blev det inget uppstartsförsök idag eftersom den läckte som ett såll när jag hade skruvat ihop allt. Uppenbarligen har något gått snett vid ihopmonteringen. Imorgon gör jag ett nytt försök och skulle det inte fungera då så beställer jag en ny förgasare så kan man ju.. host.. gå upp lite i dimension i samma veva.Murkla1949 skrev:
Tack så hemskt mycket igen, Murkla1949!!
Redigerat:
Då har du nog bara fått flottören fel nu.
Hur såg munstyckena ut?
Du borde ha två skruvar på förgasaren. Den ena är tomgånginställning, den andra skall stå 2 1/2 varv ut från botten som grundinställning.
Hur såg munstyckena ut?
Du borde ha två skruvar på förgasaren. Den ena är tomgånginställning, den andra skall stå 2 1/2 varv ut från botten som grundinställning.
Japp, vete tusan vad jag lyckades göra med flottören men något galet blev det. Tyckte kanske att huvudmunstycket såg lite igenkorkat ut, eller så ville jag bara hitta en orsak. Men nu är jag säker på att allt är rent iaf.Vespa skrev:
Så här ser förgasaren ut och det finns bara en skruv på den. https://www.ettansmopeder.se/produc...MIp7ryrqfq5gIVRKgYCh0pnAcfEAQYASABEgJpIPD_BwE
Ok, då har du bara ett huvudmunstycke och inget tomgångsmunstycke därav bara en skruv på utsidan av förgasaren.
Men ställ skruven 2 1/2 varv från botten som ett generell inställning som brukar funka.
Gissar nu att flottörnålen inte sitter fast i flottören... Då flödar den över, har gjort samma misstag
Men ställ skruven 2 1/2 varv från botten som ett generell inställning som brukar funka.
Gissar nu att flottörnålen inte sitter fast i flottören... Då flödar den över, har gjort samma misstag
Det stämmer. Ska prova ditt tips med skruven till att börja med. Jag tyckte att jag fick dit flottörnålen som den satt men ska kolla imorgon. Man borde ju inte kunna sätta den fel, eller? Dina åsikter och tips är guld värda för mig, Vespa, tack så jättemycket verkligen!