6 109 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Byggkreditiv
Vi har en tomt på gång med ett gammalt helt nergånget hus
Kan man få byggkreditiv på den tomten och rivning av det gamla huset?
Kan man få byggkreditiv på den tomten och rivning av det gamla huset?
Ett byggkreditiv är ett lån som man tar under den tid man bygger ett hus. Det fungerar precis som en vanlig kredit, dvs. du får betala en procentavgiflt på hela den beviljade krediten (0,2-0,6% per år) oavsett om du utnyttjar den eller inte. Den del du utnyttjar, som ju blir större vartefter tiden och bygget framskrider, får du betala "vanlig" låneränta på (ca 2,5-5,0%). Detta lån ligger hos det lokala bankkontoret.
När bygget är färdigt omvandlas lånet till ett hypotekslån, dvs. ett ordinärt bostadslån där banken har säkerhet i fastigheten i form av uttagna pantbrev.
Pantbrev kan endast tas ut på ett fastställt/värderat marknadsvärde på tomten och huset. Innan huset är färdigt (och ett värde fastställt) har banken en sämre säkerhet för sina utlånade pengar och inga pantbrev utfärdas under denna tid.
För att banken skall vilja ge dig ett lån i form av ett byggnadskreditiv vill de försäkra sig om att tomten och det framtida huset kommer att besitta minst det värde de beviljar i byggnadskreditiv.
Du måste presentera för banken en värdering av det framtida huset och tomten, bifoga en budget samt specificera vilket hus ni vill bygga. Är det så att tomt, rivning och nytt hus kommer att kosta 2 miljoner så gör banken sedan en analys av din/er ekonomi och bedömer om de anser att ni har råd att betala för ett sådant lån.
När bygget är färdigt omvandlas lånet till ett hypotekslån, dvs. ett ordinärt bostadslån där banken har säkerhet i fastigheten i form av uttagna pantbrev.
Pantbrev kan endast tas ut på ett fastställt/värderat marknadsvärde på tomten och huset. Innan huset är färdigt (och ett värde fastställt) har banken en sämre säkerhet för sina utlånade pengar och inga pantbrev utfärdas under denna tid.
För att banken skall vilja ge dig ett lån i form av ett byggnadskreditiv vill de försäkra sig om att tomten och det framtida huset kommer att besitta minst det värde de beviljar i byggnadskreditiv.
Du måste presentera för banken en värdering av det framtida huset och tomten, bifoga en budget samt specificera vilket hus ni vill bygga. Är det så att tomt, rivning och nytt hus kommer att kosta 2 miljoner så gör banken sedan en analys av din/er ekonomi och bedömer om de anser att ni har råd att betala för ett sådant lån.
Detta är visserligen en gammal tråd, men jag undrar om vissa banker tar ut pantbrev för hela kreditivet och andra bara för det man planerar att ta som slutfinansiering. Jag har fått så väldigt olika ränteförslag på byggkreditivet. Någon pratade om en "vägd" ränta på 3,9% medan lägsta budet ligger på 2,63%, dock med en limitavgift. Det känns som en djungel.
Vi är precis i byggstarten och varit runt till en del olika banker och kollat upp räntor avgifter med mera... jag kan bara säga att det skiljer en hel del mellan de etablerade bankerna.
Fast när det gäller byggkreditiv är det kanske inte själva räntan under byggtiden som är det viktigaste att tänka på... det är nog avgifter och efter byggtiden när det är dags att lägga om kreditivtet till bolån.
Ett exempel:
SEB gav erbjöd oss 3,79% ränta under byggtiden. Sedan skulle vi vara tvunga att lägga om kreditivet till bolån hos de annars skulle vi bli tvunga att betala 0,8% i avgift på byggkreditivet, med andra vill de försäkra sig om att vi skulle ha vara bolån hos de när huset var klart. Övriga avgifter de hade var 3000:- i uppläggningsavgift.
Efter att ha kikat runt kommer vi nog att välja Nordea. vi fick följande erbjudande av dom igår 31/8:
3,15% ränta under byggtiden (rörlig). Inga avgifter överhuvudtaget, inget krav på att lägga om kreditivet till bolån hos de alls. Det känns helt OK.
Är det någon som har tips på någon annan bank som är värd att kolla med? Jag har varit i kontakt med SEB, SHB, Föreningssparbanken ocb Nordea.
Fast när det gäller byggkreditiv är det kanske inte själva räntan under byggtiden som är det viktigaste att tänka på... det är nog avgifter och efter byggtiden när det är dags att lägga om kreditivtet till bolån.
Ett exempel:
SEB gav erbjöd oss 3,79% ränta under byggtiden. Sedan skulle vi vara tvunga att lägga om kreditivet till bolån hos de annars skulle vi bli tvunga att betala 0,8% i avgift på byggkreditivet, med andra vill de försäkra sig om att vi skulle ha vara bolån hos de när huset var klart. Övriga avgifter de hade var 3000:- i uppläggningsavgift.
Efter att ha kikat runt kommer vi nog att välja Nordea. vi fick följande erbjudande av dom igår 31/8:
3,15% ränta under byggtiden (rörlig). Inga avgifter överhuvudtaget, inget krav på att lägga om kreditivet till bolån hos de alls. Det känns helt OK.
Är det någon som har tips på någon annan bank som är värd att kolla med? Jag har varit i kontakt med SEB, SHB, Föreningssparbanken ocb Nordea.
Länsförsäkringar kommer ge dig ett erbjudnade på 3,13 % på rubbet om du blir helkund hos dem.
Du får dessutom halva priset på alla bankkort samt gratis internetbank. billiga bil o hemförsäkringar-
Du kan säkert få ner räntan till 3% (repo + o,5%) ...det fick jag.
Du får dessutom halva priset på alla bankkort samt gratis internetbank. billiga bil o hemförsäkringar-
Du kan säkert få ner räntan till 3% (repo + o,5%) ...det fick jag.
Fick till slut en bra ränta (2,65 resp 2,8 före höjningen) utan avgifter eller limitränta från både SHB och Sparbanken (ej FSB) och pantbrev bara upp till det slutliga lånebehovet (under bygget är lånebehovet någon miljon högre). Sparade många tusenlappar på att springa runt mellan många banker i ett par omgångar.
Liknande trådar
-
Byta bank innan byggkreditiv omvandlat till bolån
Juridik -
Dålig konkurrens gällande byggkreditiv
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur börjar vi med husbygget? Vad kan vi göra innan byggkreditiv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur får jag ett byggkreditiv?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygglån kontra byggkreditiv?
Utbyggnad och tillbyggnad