N Nerre skrev:
Det är nog inget problem att bygga in det i en bränslebil, men kostar extra. I elbilen "måste" man ha det, därför tillverkas det inga modeller utan. För bränslebilar blir det ett tillval som antagligen kostar mycket mer än att slänga in en kupevärmare, så därför finns det ingen efterfrågan.
Min förra bil, en diesel, hade också elvärme då motorn inte gav nog med värme. Tyvärr gick den inte att använda som kupévärmare då det inte fanns 12V-laddning inbyggt i bilen.

Problemet är inte att det är ett tillägg, problemet är att man inte vill tömma batteriet genom att värma bilen.

Det är här som det egentligen vore rätt enkelt att tänka om.

Men samtidigt så måste man konstatera att det är jobbigt att ställa in uppvärmning via bilens menyer. Det är enklare med ett externt tidur...
 
Ni som har elbil:
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
 
L Låset skrev:
Ni som har elbil:
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
För det mesta planerade körningarna sätter vi på värmen 10 minuter innan avfärd som gör att kupén är behaglig vid avfärd. Då är bilen inkopplad i laddningen vilket gör att värmen inte belastar batteriet. Men även vid körning så kommer det varm luft direkt när man sätter på värmen så det dröjer inte som på förbränningsmotordrivna bilar.

Däremot ska man tänka på att all ombordvärme sker på bekostnad av räckvidd, till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar där värmen är en biprodukt som man kan ta vara på eller bara vaska bort. Så vi har lärt oss att dels klä på oss lite bättre och dels inte ösa på med värme hur mycket som helst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Problemet där är ju att de flesta elbilar inte får dra släp..
Betvivlar att de flesta elbilar idag har en kontakt där bak för att föra över ström till bilen också...

Givetvis var det en lösning som inte fanns på plats idag.
 
AXS
L Låset skrev:
Ni som har elbil:
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
10min med förvärmning, då för att få bort all is på fönster osv.

Om man sätter sig i kall bil och kör iväg brukar det vara behagligt efter bara några minuter. Mycket snabbare än en bensin-bil, men då har jag inte kört någon helt ny de senaste åren. Så kan ha blivit bättre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är inte att det är ett tillägg, problemet är att man inte vill tömma batteriet genom att värma bilen.
Men vadå, om det är nåt som drivs av 230 V, precis som motorvärmaren, så drar det väl inte ur nåt batteri?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Betvivlar att de flesta elbilar idag har en kontakt där bak för att föra över ström till bilen också...
Ja, men den biten är ju enklare att lösa.
 
Jasså?
Jag är inte lika övertygad.

Jag tror det behövs en bil som är utvecklad för det, vilket jag inte känner till finns idag.
 
Du pratade om placering av kontakten, däremot kanske det stämmer att få bilar är konstruerade för att laddas under körning. Men alla bilar som har stöd för regenerativ bromsning borde väl kunna laddas under körning?
 
Och jag skulle tro att de flesta elbilar klarar av att monteras dragkrok på, det är bara att tillverkaren testar och skapar rätt dokumentation.

Det tror jag är enklare än att operera in en extra laddkontakt och eventuell extra laddelektronik.

Men oavsett så var min poäng att man i framtiden skulle kunna lösa långkörningsproblemet på ett annat sätt än ett inbyggt elverk eller 2 ton extra batterier.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Låset skrev:
Ni som har elbil:
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
Jag har inte klockat men det känns som att det kanske rör sig om 10 min eller så. Det går i alla fall mycket fortare än en kupevärmare på 2 kW.

Diskussionen ni har om räckviddsförlängare kan jag inte relatera till som elbilsägare med stort batteri, jag har aldrig upplevt ett sånt behov. Jag tror det är viktigt att man köper en elbil som har tillräckligt stort batteri, 60-70 kWh eller mer om man vill få en bra upplevelse på långresor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men vadå, om det är nåt som drivs av 230 V, precis som motorvärmaren, så drar det väl inte ur nåt batteri?
I en dieselbil drivs inte elvärmen av 230V...
 
T tompaah7503 skrev:
För det mesta planerade körningarna sätter vi på värmen 10 minuter innan avfärd som gör att kupén är behaglig vid avfärd. Då är bilen inkopplad i laddningen vilket gör att värmen inte belastar batteriet. Men även vid körning så kommer det varm luft direkt när man sätter på värmen så det dröjer inte som på förbränningsmotordrivna bilar.

Däremot ska man tänka på att all ombordvärme sker på bekostnad av räckvidd, till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar där värmen är en biprodukt som man kan ta vara på eller bara vaska bort. Så vi har lärt oss att dels klä på oss lite bättre och dels inte ösa på med värme hur mycket som helst.
På min laddhybrid drar värmen mer el än vad laddaren ger - tyvärr. Men jag förvärmer då bilen en timme innan och värmer sedan igen tio minuter innan och om det inte är för kallt så har jag då ändå fullt batteri.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du pratade om placering av kontakten, däremot kanske det stämmer att få bilar är konstruerade för att laddas under körning. Men alla bilar som har stöd för regenerativ bromsning borde väl kunna laddas under körning?
Inga elbilar/laddhybrider kan laddas när tändningen är i läge "on".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag skulle tro att de flesta elbilar klarar av att monteras dragkrok på, det är bara att tillverkaren testar och skapar rätt dokumentation.
Jag tror inte det är så enkelt, i såna fall hade de redan gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.