M Villa Minkhe skrev:
Finns dessa ?
Ja, det är de med de bästa kompressorerna.
Å andra sidan, läste något om att ni hade mycket grundvatten?
Ett alternativ kan ju vara att borra ett hål och pumpa upp vatten och släppa tillbaka på annat djup i samma brunn.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Tack för ett bra och givande svar ! Har dock en fråga till dig. Efter vilken förbrukning /
eller kvadratmeter på fastighet behöver man vanligtvis borra två hål istället för ett ?
Jag funderar nämligen på om det är bättre ekonomi att installera bergvärme för uppvärmning av huvudfastigheten (ca 200 kvm) samt för tappvarmvatten i de två lägenheterna. För att slippa gå för två hål och en superstor pump så kunde man sköta uppvärmningen av lägenheterna med mindre luft/luft-värmepumpar som redan finns i fastigheten.

Detta skulle då innebära att vi behövde borra enbart 1 djupt hål samt installera en pump med VVB för beredning av ca 300l varmvatten.

Tror du detta skulle vara en gångbar och vettig lösning jämfört med luft/vatten-värmepump för tappvarmvatten och värme i alla tre bostäderna ?
Hålets aktiva djup styrs av storleken på bergvärmepumpen (=effekten). En normal storlek på villa i stockholmstrakten är 6-9kW.

Då skulle jag tro att man idag eftersträvar 130-180m aktivt djup till en sådan pump. Till det ska man i teorin lägga till djupet dom måste borra ner till berget. (+90m)

Så i ditt fall skulle de kanske då behöva borra 220-270m djupt. Vilket redan där vid 220m börjar vara på gränsen av vad de flestas kompressor klarar av. Särskilt om det dessutom är hög vatteninträngning =Blir ännu högre mottryck som jag förstått det =man kan inte borra lika djupt. Det är därför de ibland får ”avbryta” borrningen tidigare än planerat (=grundare hål) eller borra ett extra i värsta fall om det fattas mycket.

MEN samtidigt när hålet väl är borrat så är hög vatteninträngning något bra vilket ger bättre effekt i borrhålet, vilket gör att man kanske egentligen inte behöver borra lika djupt osv.

Det här bör dina ”lokala entreprenörer” ha erfarenhet av om de gjort borrningar och installationer i ditt område och sen sett hur de bergvärmepumparna har funkat i verklig drift efter ett par år. Dvs då har de en hyfsad ide vilken effekt ett viss borrhål (djup) i ett visst geografisk område har klarat av att leverera i förhållande till en viss pumpstorlek.

Har man för ”dåligt hål” till en viss pump så fryser hålet ihop och slutar funka eller funkar sämre. (Alltså om man har för grunt hål eller/och för lite vatteninträngning.) För djupt hål och mycket vatteninträngning är inget problem. Det innebär egentligen bara att man har ”kapacitet” att stoppa in en större pump senare.

Så rådet brukar vara att ”borra lite extra” (+10-20m) när man ändå är igång. Brukar kanske kosta 300kr/m när man väl är nere i berget. Det gör också att anläggningen funkar lite bättre OCH man kanske vill bygga ut huset eller skaffa pool sen osv.

Dock är ju problemet kostnaden att borra djupare eller snarare att det tekniskt inte går att göra med en viss utrustning. Vilket börjar vara ditt problem.

Med din förbrukning och storlek är 6-9kW för lite för att räcka till om du vill täcka det mesta. MEN samtidigt kan man ju täcka en del med LLVP:ar också.

Med tanke på att du behöver större pump =mer aktivt håldjup ihop med djupet ner till berget kan det nog vara värt att söka/kolla om någon har grejor så att de kan borra till erfordligt djup för ett hål även om firman ligger en bit bort.

MEN det kan i slutändan ändå visa sig lika dyrt som två grundare hål. Vad jag vet är det väldigt ovanligt att man bygger vanlig bergvärme med så djupa hål. Kan också ha att göra med att det behövs behövs andra grejor i själva bergvärmeanläggningen om den ska jobba mot de djupen. Vad jag vet så borrar man i princip alltid flera hål till de större vanliga bergvärmepumparna för tex BRF när de installeras till flera hushåll osv.

I ditt fall blir det nog ”onödigt stora” fasta kostnader (etablering, foderrör, övrigt jobb) att bara borra ETT hål och sen måsta sätta in en alldeles för liten pump. (Kanske 6-7kW) eftersom borrhålet inte klarar av att försörja en större pump än det.

Det optimala är nog trots allt TVÅ så djupa hål som de kan borra med sin utrustning. Ihop med den storlek på bergvärmepump som de två hålen klarar av att försörja med energi. Sen om det blir 10,5kW, 12,5kW eller 15kW kommer alltså i slutändan att bero på vad hålen bedöms klara av att försörja.

De som säljer anläggningar har tillgång olika dimensioneringsprogram. MEN den svåraste faktorn att väga in är alltid hur mycket vatteninträngning man ska räkna med. Där de som jobbat i området oftast har mest praktisk erfarenhet av det och kan anpassa borrdjupet efter det. Dock väger de ju samtidigt alltid in vad deras egna maskiner ”klarar av” också. Så har de en ”vek kompressor” kanske de har ”incitament” att föreslå en lite mindre bergvärmepump än vad som är optimalt för dig.

Måste man ta för liten pump (pga för litet hål) så löser ju bergvärmepumpens inbyggda elpatroner resten utan problem. Eller om du vill komplettera med LLVP istället osv.

Gå in på www.värmepumpsforum.com och släng ut en fråga där så får du garanterat bra råd då det var därifrån jag själv lärde mig mycket om bergvärme en gång i tiden.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Tack för ett fantastiskt bra och utfyllande svar, hatten av för dig !!

Jag har slängt ut en fråga på VP-forumet för ett par dagar sedan men inget svar än - troligen julledigt ;)

Jag ska kontakta firman som borrade hålet till grannkåken för att höra lite mer om hur det funkade då framförallt med det enormt stora grundvattenflöde som var i området då.

Det som även talar för BVP/LVP är att vi kan få bort pool-VPn som får arbeta hårt för att värma de 30 kbm vatten som snurrar där sommartid.

Tack för all input så långt och hoppas det är ok att jag återvänder med någon fråga framöver

S skogstomten skrev:
Hålets aktiva djup styrs av storleken på bergvärmepumpen (=effekten). En normal storlek på villa i stockholmstrakten är 6-9kW.

Då skulle jag tro att man idag eftersträvar 130-180m aktivt djup till en sådan pump. Till det ska man i teorin lägga till djupet dom måste borra ner till berget. (+90m)

Så i ditt fall skulle de kanske då behöva borra 220-270m djupt. Vilket redan där vid 220m börjar vara på gränsen av vad de flestas kompressor klarar av. Särskilt om det dessutom är hög vatteninträngning =Blir ännu högre mottryck som jag förstått det =man kan inte borra lika djupt. Det är därför de ibland får ”avbryta” borrningen tidigare än planerat (=grundare hål) eller borra ett extra i värsta fall om det fattas mycket.

MEN samtidigt när hålet väl är borrat så är hög vatteninträngning något bra vilket ger bättre effekt i borrhålet, vilket gör att man kanske egentligen inte behöver borra lika djupt osv.

Det här bör dina ”lokala entreprenörer” ha erfarenhet av om de gjort borrningar och installationer i ditt område och sen sett hur de bergvärmepumparna har funkat i verklig drift efter ett par år. Dvs då har de en hyfsad ide vilken effekt ett viss borrhål (djup) i ett visst geografisk område har klarat av att leverera i förhållande till en viss pumpstorlek.

Har man för ”dåligt hål” till en viss pump så fryser hålet ihop och slutar funka eller funkar sämre. (Alltså om man har för grunt hål eller/och för lite vatteninträngning.) För djupt hål och mycket vatteninträngning är inget problem. Det innebär egentligen bara att man har ”kapacitet” att stoppa in en större pump senare.

Så rådet brukar vara att ”borra lite extra” (+10-20m) när man ändå är igång. Brukar kanske kosta 300kr/m när man väl är nere i berget. Det gör också att anläggningen funkar lite bättre OCH man kanske vill bygga ut huset eller skaffa pool sen osv.

Dock är ju problemet kostnaden att borra djupare eller snarare att det tekniskt inte går att göra med en viss utrustning. Vilket börjar vara ditt problem.

Med din förbrukning och storlek är 6-9kW för lite för att räcka till om du vill täcka det mesta. MEN samtidigt kan man ju täcka en del med LLVP:ar också.

Med tanke på att du behöver större pump =mer aktivt håldjup ihop med djupet ner till berget kan det nog vara värt att söka/kolla om någon har grejor så att de kan borra till erfordligt djup för ett hål även om firman ligger en bit bort.

MEN det kan i slutändan ändå visa sig lika dyrt som två grundare hål. Vad jag vet är det väldigt ovanligt att man bygger vanlig bergvärme med så djupa hål. Kan också ha att göra med att det behövs behövs andra grejor i själva bergvärmeanläggningen om den ska jobba mot de djupen. Vad jag vet så borrar man i princip alltid flera hål till de större vanliga bergvärmepumparna för tex BRF när de installeras till flera hushåll osv.

I ditt fall blir det nog ”onödigt stora” fasta kostnader (etablering, foderrör, övrigt jobb) att bara borra ETT hål och sen måsta sätta in en alldeles för liten pump. (Kanske 6-7kW) eftersom borrhålet inte klarar av att försörja en större pump än det.

Det optimala är nog trots allt TVÅ så djupa hål som de kan borra med sin utrustning. Ihop med den storlek på bergvärmepump som de två hålen klarar av att försörja med energi. Sen om det blir 10,5kW, 12,5kW eller 15kW kommer alltså i slutändan att bero på vad hålen bedöms klara av att försörja.

De som säljer anläggningar har tillgång olika dimensioneringsprogram. MEN den svåraste faktorn att väga in är alltid hur mycket vatteninträngning man ska räkna med. Där de som jobbat i området oftast har mest praktisk erfarenhet av det och kan anpassa borrdjupet efter det. Dock väger de ju samtidigt alltid in vad deras egna maskiner ”klarar av” också. Så har de en ”vek kompressor” kanske de har ”incitament” att föreslå en lite mindre bergvärmepump än vad som är optimalt för dig.

Måste man ta för liten pump (pga för litet hål) så löser ju bergvärmepumpens inbyggda elpatroner resten utan problem. Eller om du vill komplettera med LLVP istället osv.

Gå in på www.värmepumpsforum.com och släng ut en fråga där så får du garanterat bra råd då det var därifrån jag själv lärde mig mycket om bergvärme en gång i tiden.
 
Stämmer det men som jag har förstått det så är effektiviteten inte fullt så bra i den typen av lösning samt att det går en del el extra jämfört med BVP ?!

K karlmb skrev:
Ja, det är de med de bästa kompressorerna.
Å andra sidan, läste något om att ni hade mycket grundvatten?
Ett alternativ kan ju vara att borra ett hål och pumpa upp vatten och släppa tillbaka på annat djup i samma brunn.
 
Enig men jag anmälde mitt intresse till nästa produktsläpp ändå. Vi får se om de svarar

S Strontus skrev:
Det var en usel hemsida... Ingen förklaring om vad den gör mer exakt, eller vad som ingår.
 
M Villa Minkhe skrev:
Det lät som han hade fått till en riktigt bra deal. Det kan t.o.m vara lönt att betala för en längre etablering för en firma som kan hålla dom priserna. Kan du kolla upp vem som höll i entreprenaden så hade jag varit tacksam. Skicka pm om du inte vill sända det här.
Hej, kollade igenom de papper jag fick av grannen före borrningen och det står V*rmlandsborr på borrentrepenadet (byt ut * mot ä). Så du får ringa dit och kolla. Men jag vet att det var inga 90 meter ned till berg för min granne. Tror det var 12 m. Så 78 meter extra stålrör är väl inte helt gratis.
Bästa är nog helt enkelt att ringa runt till många olika borrare. Kan ju tänka mig att en borrare från en storstad tycker att dennes egentid är mkt mer värd än en borrare från ett mindre ställe och därför vill ha massa extra pengar för att åka till Dalarna (detta är iofs lite konstigt eftersom alla storstadsmänniskor verkar älska att spendera åtskilliga timmar i bilköer och hämta barn på olika ändar av staden osv... :rolleyes::crysmile:)

Lycka till.
 
M Villa Minkhe skrev:
Stämmer det men som jag har förstått det så är effektiviteten inte fullt så bra i den typen av lösning samt att det går en del el extra jämfört med BVP ?!
Är det gott om grundvatten så är effektiviteten överlägsen även om det är ngt mer pumparbete. Du behöver dessutom inte borra så djupt.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Moderna värmepumoar har en alldeles utmärkt verkningsgrad vid -20, dessutom så är det inte så ofta det är -20 i dalarna.
Visa mig då denna Luft-Vatten VP som har en alldeles utmärkt verkningsgrad vid -20 och 50 graders framledningstemperatur i värmesystemet som är vad som oftast krävs vid den utetemperaturerna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
det aktiva hålet ligger i berg i ert fall med 90 meter rör blir det aktiva hålet allt efter 90 m
Aktiva hålet börjar där vattenpelarn startar, men i grus/lera har sämre värmeledning och får räknas som mark värme i stället för bergvärme. Ett sätt är att lägga hålet så långt från huset som möjligt och ta vara på den jordvärmen man kan. Helst inte under snöröjd yta.
 
K kest skrev:
Aktiva hålet börjar där vattenpelarn startar, men i grus/lera har sämre värmeledning och får räknas som mark värme i stället för bergvärme. Ett sätt är att lägga hålet så långt från huset som möjligt och ta vara på den jordvärmen man kan. Helst inte under snöröjd yta.
Aha! Då minns jag nog delvis fel. Då räknas alltså även delen i foderrör i leran in som aktiv MEN med en annan (sämre) verkningsgrad som jag förstår det. Dvs 1m nere i berget är bättre 1m i leran.

Finns det någon tumregel hur mycket skillnaden är? Tex att 3m i leran /rör (eller vid förläggning av markslang) är lika effektivt som 1m i berget???

Var 10år sen jag läste på som mest och lät installera ett par anläggningar.
 
Man brukar räkna med att biten ovanför berget ger ungefär en tredjedel av effekten per meter. Så med 90 meter till berg så kan man tillgodoräkna sig ca motsvarande 30 meter i berg under förutsättning att grundvattnet står ganska högt.
 
  • Gilla
skogstomten och 2 till
  • Laddar…
B
M Villa Minkhe skrev:
Då kommer Panasonics T-cap Aquarea göra skillnad. Bergvärme är inte att tänka på med tanke på de 180m man behöver borra
vi har 180m borrat utanför Göteborg, gör av med ca 5000 kwh på värme o VVB per år.

Borrningen var inte så märkvärdigt dyr, 38000 kr för tio år sen
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man brukar räkna med att biten ovanför berget ger ungefär en tredjedel av effekten per meter. Så med 90 meter till berg så kan man tillgodoräkna sig ca motsvarande 30 meter i berg under förutsättning att grundvattnet står ganska högt.
Varför räknar man med det? Om foderröret, som för Minkhe, står nere i ett stort grundvattenflöde och är fyllt med vatten, så borde det vara minst lika bra som hålet i berget?
 
GoC GoC skrev:
Visa mig då denna Luft-Vatten VP som har en alldeles utmärkt verkningsgrad vid -20 och 50 graders framledningstemperatur i värmesystemet som är vad som oftast krävs vid den utetemperaturerna.
Ett exempel på en modern svensktillverkad värmepump gjord för svenska förhållanden. Nibe F2040 med 8 kW märkeffekt ger ca 4 kW med ett COP på ca 1,6 vid - 20/50.

Jag skulle väl kanske inte sträcka mig till att kalla det alldeles utmärkt...

Grafer som visar max effekt och COP för en Nibe F2040 värmepump vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GoC och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför räknar man med det? Om foderröret, som för Minkhe, står nere i ett stort grundvattenflöde och är fyllt med vatten, så borde det vara minst lika bra som hålet i berget?
Ja, om det är ett stort vertikalt flöde i marken, men det är ganska ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.