L Leif i Skåne skrev:
Ett gigantiskt misslyckande!
Jämför de Elpriser de har i Europa. Man vill självklart få "rätta till" priserna som leverantör kan få om man är ansluten till kontinenten. Det mesta har idag justeras med skatter.
Med 6% avkastning till staten så blir mera överföring till utlandet en kassako mer än att spara koldioxid,
Stamnätet är en förutsättning för en gemensam europeisk elmarknad
https://www.svk.se/natutveckling/drivkrafter/
 
optimum
useless useless skrev:
Hur bygger man ett platt tak i fel riktning? :thinking:
Enkelt
Den ny moderna typen av tak och riktat mot norr vilket ofta är fallet.

Exempelvis denna typ av hustak

Modern husfasad med enkelt sluttande tak riktat mot norr.
 
optimum
L Låset skrev:
Det kanske är jag som är trög så här på nyårsdagen, men hur bygger man ett platt tak i fel riktning? Ett platt tak har väl ingen riktning, det är ju platt..
Så här
En modern villa med putsad fasad, träpaneler och stora fönster i kvällssol.
 
K karlmb skrev:
Varför måste du ha kvar direktverkande elvärme? Vad är det för värdighet i det?
Det måste jag inte prompt, det var bara ett energikrävande hushållsexempel som jag kom att tänka på för att kontrastera med att stänga ner vissa industrier istället för att försämra eltillgången för enskilda. Det var kanske inte förra årets bäst valda exempel.
 
optimum optimum skrev:
Enkelt
Den ny moderna typen av tak och riktat mot norr vilket ofta är fallet.

Exempelvis denna typ av hustak

[bild]
Det där är inget platt tak utan det där är ett pulpettak. Jag misstänkte alltså rätt att du menade pulpettak istället för ”platt”/horisontellt/(flackt) tak.

Här är det platt tak;
Ett hus med grönt pulpettak, terrass och personer som står bredvid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inget platt tak utan det där är ett pulpettak. Jag misstänkte alltså rätt att du menade pulpettak istället för ”platt”/horisontellt/(flackt) tak.

Här är det platt tak;
[bild]
Ja fel av mig men även platta tak blir inte optimalt.
Pulpettak där de bör vara placerade i riktning så det blir optimalt för solpaneler.
Alltså när nya områden för hus planeras bör det göras så man kan ha husens tak i rätt riktning.
Ett sadeltak med bara en sida mot solen blir inte optimalt då man missar den sida som ligger mot norr.
 
Mikael_L
Ska man också förbjudas att ha träd, ifall de inte håller sig under en viss godkänd höjd?
(dvs så man inte skuggar grannen)
 
optimum optimum skrev:
Pulpettak där de bör vara placerade i riktning så det blir optimalt för solpaneler.
Solinstrålningen i från fönster ger nog mer energi än några solpaneler med en verkningsgrad om ca 16%
Dock kan det var bra att ladda några batterier så man ser när man tänder i kaminen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste jag inte prompt, det var bara ett energikrävande hushållsexempel som jag kom att tänka på för att kontrastera med att stänga ner vissa industrier istället för att försämra eltillgången för enskilda. Det var kanske inte förra årets bäst valda exempel.
Det borde fasas ut till varje pris.
 
K karlmb skrev:
Det borde fasas ut till varje pris.
Det har man gjort i Europa. Man värmer med billig GAS
 
K kest skrev:
Det har man gjort i Europa. Man värmer med billig GAS
De värmde inte med el tidigare.
Inte vi heller innan elen reades ut när kärnkraften var färdigutbyggd...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Direktverkande el infördes på bred front under/efter oljekrisen -73/-74.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Direktverkande el infördes på bred front under/efter oljekrisen -73/-74.
Precis, eftersom vi hade ett billigt alternativ till oljepannorna.
 
Mikael_L
Alla 3 sakerna hänger ihop.
Alltså direktverkande el, oljekrisen och kärnkraften.
När oljekrisen 73 slog till hade vi bara en reaktor i drift, men flera var i byggnadsfas, så man såg ju naturligtvis att eluppvärmning var en enkel biff de kommande åren.
Medan då oljan visade sig kunna bli ett nationellt problem, så det var nog inget svårt politiskt beslut att försöka styra om från oljeuppvärmning till inhemskt producerad el.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vem tycker ni solcell och vindkraftsförepråkare skall stå för reserven? Om vi bygger ut sol och vind så vi klarar hela sommaren och elpriset blir lågt, när sen sol inte lyser och det inte blåser, vem skall stå med fungerande anläggningar som backup?

Vem skall betala underhåll och löpande kostnader för en anläggning som bara får producera någon månad på året?

Billig sol och vindel kommer trycka undan baskraft som funkar hela året oavsett väder.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.