Hej!

Jag har en fråga angående att bygga in vår altan, se bifogade bilder.

Altanen är ca 14 kvm och står på plintar.
Om det skulle vara möjligt att isolera altanen skulle planlösningen i huset bli betydligt bättre.

Är detta möjligt?
Och skulle man kunna få ett hum om vad det skulle kunna kosta?

Vänligen
Frutty

• Gul trähusfasad med vit inramad altan på plintar, cirka 14 kvm, omgiven av gräs och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan på plintar framför ett gult hus med öppen planlösning och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Klart det är möjligt men det innebär att göra en ny grund och helt nya ytterväggar som ansluts med övervåningen.

Tänk en helt vanlig utbyggnad fast istället för att bygga ett tak måste man hantera att man bygger under ett tak som måste stöttas upp.

• Gilla
JohanLunkan
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Klart det är möjligt men det innebär att göra en ny grund och helt nya ytterväggar som ansluts med övervåningen.

Tänk en helt vanlig utbyggnad fast istället för att bygga ett tak måste man hantera att man bygger under ett tak som måste stöttas upp.
Perfekt!

Men jag är inte riktigt med på varför man måste göra en ny grund?
Räcker inte plintarna till som redan är där?
Och har du någon aning om vad ett sånt här projekt skulle gå på? :)

Rickard.
Det är såklart lite av en gissning men man ställer inte riktigt samma krav på en altan som på ett hus så jag skulle inte räkna med att det inte behöver åtminstone förstärkas upp på något sätt. Att kalla det ny grund kanske var lite klumpigt. I bästa fall vill du väl åtminstone bygga igen grunden så det liknar det gamla.

Små utbyggnader blir alltid dyra och ditt är nog inget undantag. Försök få tag i en konstruktörskunnig att titta över dom bärande delarna på plats för resten är rätt enkelt att räkna på. (tyvärr har jag inget bättre svar)

Bästa svaret

Totte_S
Ni vill absolut göra en vettig grund om ni skall göra det till bostadsyta. Vi har gjort nästan exakt det ni vill göra, med ungefär samma utgångsläge. 10 år sedan och snickare gjorde allt. Dvs precis som Rickard skriver så stämpar man upp övervåningen och bygger allt nytt under. Har för mig att det gick på i storleksordningen 200´000, men det kan varit mindre än så. Vi gjorde en källartrapp i samma projekt också. Insidan är en vanlig enkel hall med klinkergolv och elvärme.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
@Rickard.ag & @Totte_S
Tack för svar!
Nu när ni säger det så låter det vettigt att ha samma grund som huset. Speciellt så det ser enhetligt ut.
Jag trodde att det skulle vara ett mindre projekt så det var ju bra att ni kunde fylla på med info :) !

Nu vet jag vad som krävs för eventuell utbyggnad, tack igen!

Och du behöver bygglov. Eller bygganmälan, om du kör det som Attefallsutbyggnad.

det är onödigt att använda attefallsutbyggnaden eftersom det redan är med i befintlig byggarea så räknas de kvadratmetrarna redan som bebyggda. Skulle vara om ni har en ovanlig detaljplan som anger maximal boarea. Men det är ovanligt vad jag förstått. Kolla med kommunen vad som behövs.

Hemmakatten
En inbyggnad skulle passa bra på ert hus, bli estetiskt tilltalande.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.