niklasn niklasn skrev:
Galghängare för IKEA Ivar, hade lätt varit värt en hundring ä...
 
  • Tomt trägarderob med en hängande galge, hyllor på sidan och lagringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tallguy196 och 5 till
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
.....=rosewood=luktar väldigt karakteristiskt vilket detta inte gör.
Du använder så många anglosaxiska snickeritermer som jag inte förstår. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Du använder så många anglosaxiska snickeritermer som jag inte förstår. ;)
Just det träslaget har så många namn på olika språk så det blir obegripligt hur man än gör. Jakaranda, Palisander, Rosewood...och sen men lite tillägg, Riojakaranda, Brazilian Rosewood...ja osså alla latinska Dalbergia varianter.
 
Har fortsatt ihopmonteringen av lilla bandsågen. Köpte ju färdigkrönta gummin från USA både till den här och till den stora Jonseredaren. Till den stora blev det rätt, men jag lyckades på något obegripligt vis beställa fel till den här.:worried: Det resulterade i att jag fick kapa dom nya gummina och korta dom 3 tum. Snedkapade skarvarna efter konstens alla regler och kontaktlimmade fast dom på hjulen. Drog små spännband runt och drog ihop, och nu har det torkat i två dygn. Det lär ju förmodligen släppa i skarvarna, men jag var ju tvungen att få prova i alla fall. Monterade dit hjulen, bordet, bladstyrningar och ett nytt band idag. Provstartade och har justerat in styrningar och bladets position på hjulen. Det funkar finfint! Och tyst går den med sina nya lager. Ska bara mixtra till en "zero clearance insert" till bordet och hänga på skydden igen, sedan blir det riktig provkörning.
Bild på en del av en liten bandsåg med nyligen ihopsatt hjul med blått gummi, närbild på skarvarna och lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått gummiringsförsedd hjul av bandsåg med verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nyligen ihopmonterad bandsåg, med nya hjulgummin och en renoverad arbetsbordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Har fortsatt ihopmonteringen av lilla bandsågen. Köpte ju färdigkrönta gummin från USA både till den här och till den stora Jonseredaren. Till den stora blev det rätt, men jag lyckades på något obegripligt vis beställa fel till den här.:worried: Det resulterade i att jag fick kapa dom nya gummina och korta dom 3 tum. Snedkapade skarvarna efter konstens alla regler och kontaktlimmade fast dom på hjulen. Drog små spännband runt och drog ihop, och nu har det torkat i två dygn. Det lär ju förmodligen släppa i skarvarna, men jag var ju tvungen att få prova i alla fall. Monterade dit hjulen, bordet, bladstyrningar och ett nytt band idag. Provstartade och har justerat in styrningar och bladets position på hjulen. Det funkar finfint! Och tyst går den med sina nya lager. Ska bara mixtra till en "zero clearance insert" till bordet och hänga på skydden igen, sedan blir det riktig provkörning.
[bild] [bild] [bild]
Du har inte möjligtvis en länk till gummigrejorna?! Har letat länge efter nya till min bandsåg
 
Idag har jag klyvt ved för hand i närmare tre timmar. Snart kommer granveden som fälldes 2017 äntligen vara färdigklyvd, bara en kvarts kubik till som ska finklyvas!
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Trodde att,Osmo var bäst. Men icke.

Vem tillverkar Festools olja,
[bild] [bild]
Fint och, inget katthår på bordsskivorna heller...
Vem som gör oljan vete sjutton, men den vekar vara linoljebaserad eftersom någon på Festoolsowners forum hade lyckat få en vanlig tvättsvamp att självantända då den använts för utstrykning av oljan
Därav plåtburken i setet
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Det är inget kul att inte kunna sova... men då kan man ju kika in här istället! Ezcobar, på ebay hittar du säljaren. Skriv in crowned bandsaw tires i sökrutan längst upp så hittar du honom. Hans firma på ebay heter: bandsaw- tire- warehouse. Killen heter Gary, och du behöver bara maila honom och förklara vad du behöver ha så fixar han det. Har han inga färdiga som passar dig så tillverkar han åt dig till din såg. Det enda han behöver är ytterdiametern på dina bandsågshjul. Han har gjort så till mig att jag har beställt det jag behöver, och så har han lagt ut en ny listning på ebay bara för min såg. Har fungerat utmärkt. Lycka till!
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Ezcobar en sak till, det förstår du ju säkert ändå men jag är trött, kan inte sova och då är inte huvudet med riktigt. Du ska ha gummin som är "crowned", d.v.s. bomberade, så är dom färdiga för användning så fort du fått dit dom på din såg. Och ytterdiametern på hjulen uppger du i tum. Ursäkta mig, nu ska jag försöka sova en stund igen..
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nu är min version klar. Målet var att den skulle vara kompakt, fungera som sågbänk, ha en vettig arbetshöjd och inte samla på sig en massa skräp. [bild][bild][bild][bild][bild]
Nu har jag testat konstruktionen på riktigt några gånger. Det fungerar riktigt bra. Man tar fram bordet på under en minut, sågar lite, och packar undan lika fort. Inget att hyvla på, men utmärkt till sågning med sänksåg.
Ett hopfällbart arbetsbord med uppsatt sänksåg och ett skärverktyg klart för sågning av en vit bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Har haft folk rännande här så gott som hela dagen, så jag har inte fått så mycket gjort. Gjorde ett litet fäste till radion, hängde upp milwaukee laddaren på en av skenorna, snickrade till en liten hylla till limflaskor och gjorde ett zero clearance insert, finns det inget vettigt uttryck för det på svenska?, till bandsågen. Nu ska det bli middag i glada vänners lag, så mer än så blev det inte idag. Bosch radio upphängd på träskena i verkstad med verktygsladdare och hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsvägg med upphängd Milwaukee batteriladdare, en hemsnickrad hylla för limflaskor och verktyg som bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Bosch skruvdragare står på en arbetsbänk bredvid ett träfäste och blå låda med skruvar, på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord trähylla med skruvar bredvid en Bosch skruvdragare på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla med limflaskor och hemmagjort fäste för bandsågsblad på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett egenhändigt konstruerat zero clearance insert på en bandsåg i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett blått bandsågsblad i en verkstad, med suddig bakgrund av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett zero clearance insert på en bandsåg med sågbladet genom hålet och ett trästycke intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Sista inlägget i bandsågsrenoveringen. Idag anlände lite fjädrar, dom va rätt billiga (ca 40kr st) så köpte några olika för att testa. Har läst både mattiasp's uppsats om bandsågsfjäder samt mattias wandels dito. Mitt test slutade med röda långa fjädern, max kraft på 1400N vilket är typ dubbelt mot vad wandel kom fram till för en 14" bandsåg. Min såg är dock rätt stöddig så den borde klara en stark fjäder.

Också provsågat lite, spånsugsboxen [länk] funkar utmärkt, kunde knappt se ett sågspån nånstans efter alla provsågningar.

Sågsnittet blev inte vidare bra (rakt men ganska vågigt) men det är en 6mm klinga av okänt skick som följde med köpet, att tro den klyver 100mm ask på ett bra sätt är nog lite optimistiskt. Inväntar tuffsawklingorna innan jag dömer ut sågen.


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Hvor var det du bestilte dette igjen, Lesjøfors? Jeg får bare svar om at de ikke selger til privatpersoner......:(
https://catalog.lesjoforsab.com/3-20064
 
T tnuis skrev:
Hvor var det du bestilte dette igjen, Lesjøfors? Jeg får bare svar om at de ikke selger til privatpersoner......:(
[länk]
Ja, Lesjöfors. Jag är tämligen säker på att jag beställde som privatperson. Lägger man varor i korgen och går till kassan ser det inte ut som man behöver ha företag, fältet med företagsnamn är inte ens obligatoriskt.

Det var under denna menyn jag hittade passande fjäder. https://springs.lesjofors.se/tryckfjadrar/verktygsfjader

Skärmbild av kassasidan för en e-handelsplattform med ifyllda adressfält och fraktalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, jeg får automatisk opp den norske Lesjøfors siden og får ingen korg overhodet. Kun "Send forespørsel" og da får man svar at de ikke selger til privat her i Norge......Pffffff....

Jeg ser i bildet ditt at man kan velge land. Skal forsøke med en VPN og bestille fra den svenske siden også velge Norge som adresse.

Men kan du bekrefte at det var eksakt denne du bestilte til Lini B350 slik at jeg inte bestiller feil:
https://catalog.lesjoforsab.com/3-20064
 
T tnuis skrev:
Ok, jeg får automatisk opp den norske Lesjøfors siden og får ingen korg overhodet. Kun "Send forespørsel" og da får man svar at de ikke selger til privat her i Norge......Pffffff....

Jeg ser i bildet ditt at man kan velge land. Skal forsøke med en VPN og bestille fra den svenske siden også velge Norge som adresse.

Men kan du bekrefte at det var eksakt denne du bestilte til Lini B350 slik at jeg inte bestiller feil:
[länk]
Jag är 99% säker på att det var den jag valde. Jag beställde tre fjädrar och den är med på listan o kollar jag siffrorna så känns det som den.
 
  • Gilla
tnuis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.