Hej alla byggare!

Jag ska bygga ett badrum med duschkabin i källaren i ett gammalt hus.
Klinkers med bred fog är den enda golvtypen jag kan komma på som funkar eftersom fukt från plattan inte ska stängas inne. Nackdelen är att det blir kallt och golvvärme har jag läst man ska undvika. Finns det något alternativ? Finns det några platter som inte upplevs så kalla? Kan man t.ex sätta några plastplattor med fix och fog?

BirgitS
Plastplattor stänger väl in fukten också. Eller menar du bara några här och där men inte hela golvet?
Annars är väl badrumsmattor i textil ovanpå klinkern just där man ska gå och stå bra för att fötterna inte ska kylas ner.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P per.appelgren skrev:
Hej alla byggare!

Jag ska bygga ett badrum med duschkabin i källaren i ett gammalt hus.
Klinkers med bred fog är den enda golvtypen jag kan komma på som funkar eftersom fukt från plattan inte ska stängas inne. Nackdelen är att det blir kallt och golvvärme har jag läst man ska undvika. Finns det något alternativ? Finns det några platter som inte upplevs så kalla? Kan man t.ex sätta några plastplattor med fix och fog?
Vem har sagt att du inte kan ”stänga in fukten” i plattan?
Klinker direkt på betongen utan fuktspärr och utan extrabreda fogar fungerar ypperligt.
Finns ingen nackdel att stängs ute fukten, det är ju det man önskar göra i en källare.
Så du kan gott lägga klinker och nån behaglig matta på strategisk plats uppe på den.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vem har sagt att du inte kan ”stänga in fukten” i plattan?
Klinker direkt på betongen utan fuktspärr och utan extrabreda fogar fungerar ypperligt.
Finns ingen nackdel att stängs ute fukten, det är ju det man önskar göra i en källare.
Så du kan gott lägga klinker och nån behaglig matta på strategisk plats uppe på den.
Det var besiktningsmannen som sa. Läste det dessutom här:
https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/kallare/inred-din-kallare/

Klinkers vet jag funkar. Men undrar alltså om det finns något alternativ.

BirgitS
Bara måla med lämplig färg borde ju gå bra också, men det känns nog också kallt.

Vi har haft plastmatta på golv och väggar i duschrummet nere i källaren i ca 20 år, golvytan var ca 1,5*2,2, å det utan minsta lilla problem, vi hade till och med en golvbrunn i gjutjärn med förhöjningring så att det var tre otäta skarvar mellan matta och golvbrunn, detta har medfört att betongen runt/under golvbrunnen har varit mer eller mindre fuktig dom senaste 12 åren.

BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har haft plastmatta på golv och väggar i duschrummet nere i källaren i ca 20 år, golvytan var ca 1,5*2,2, å det utan minsta lilla problem, vi hade till och med en golvbrunn i gjutjärn med förhöjningring så att det var tre otäta skarvar mellan matta och golvbrunn, detta har medfört att betongen runt/under golvbrunnen har varit mer eller mindre fuktig dom senaste 12 åren.
Fast om man får problem med att vattnet under plattan stiger upp i väggarna därför att det inte kan avdunsta genom golvet beror ju i stor utsträckning på hur fuktigt det är under plattan. Ditt hus kanske står på en torrare plats än TS:s?

Magnus E K
Det finns ju även tråkiga enkla lösningar. Jag har duschkabin i källaren (enda fungerande duschen i huset) med iskallt betonggolv (och klinker i passagen mellan) men går aldrig där barfota utan använder tofflor/badskor som jag bara tar av när jag kliver in i duschen.

• Gilla
Rolf Tore och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Annars är väl badrumsmattor i textil ovanpå klinkern just där man ska gå och stå bra för att fötterna inte ska kylas ner.
Håller med. Enkel och bra lösning.

Vill du inte ha vanliga mattor kan du lägga någon form av "plastplattor" ovanpå. Vet inte om jag tycker det är så trevligt egentligen men blir säkert en varmare känsla än av ett klinkergolv. Tänker på något liknande dessa:

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374036/ Stapel av gråa ihåliga plastplattor för golvbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla tips och kommentarer! Lutar åt klinkers och badrumsmattor verkar det som.

Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Enkel och bra lösning.

Vill du inte ha vanliga mattor kan du lägga någon form av "plastplattor" ovanpå. Vet inte om jag tycker det är så trevligt egentligen men blir säkert en varmare känsla än av ett klinkergolv. Tänker på något liknande dessa:

[länk]
Kör med liknande lösning ifrån Barco, och det håller verkligen en skön varmare komfort , även om betonggolvet är kallt. Lagt mina så jag smidigt kan lyfta upp och göra rent under, samlas ju en del smuts efter en tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.