1 896 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Krävs behörighet för att montera enfasuttag efter oanvänd dosa med tvåfas?
Hej,
I pentryt på mitt kontor har det suttit en spis, som nu har tagits bort. Istället ska det nu installeras en diskmaskin.
Spisen satt fast monterad med tvåfas, och nu undrar jag (fortfarande oklart efter att ha läst elsäkerhetsverkets broschyr) :
Får jag som kunnig men obehörig lekman dra en fas vidare från den fasta dosan och montera ett vanligt enfasuttag alldeles bredvid?
Dvs i plinten låta andra fasen vara oanvänd, men ansluta jord, nolla och en fas till nya uttaget?
Krävs det elektriker för detta eller får jag göra det själv?
I pentryt på mitt kontor har det suttit en spis, som nu har tagits bort. Istället ska det nu installeras en diskmaskin.
Spisen satt fast monterad med tvåfas, och nu undrar jag (fortfarande oklart efter att ha läst elsäkerhetsverkets broschyr) :
Får jag som kunnig men obehörig lekman dra en fas vidare från den fasta dosan och montera ett vanligt enfasuttag alldeles bredvid?
Dvs i plinten låta andra fasen vara oanvänd, men ansluta jord, nolla och en fas till nya uttaget?
Inte mätt ännu i väntan på besked om jag får, men har blå, gröngul, svart plus brun. Så det känns ju högst rimligt.
Men det låter hursomhelst som att arbetet får bromsa upp medan jag letar auktoriserad hjälp såhär i semestertider.
Men det låter hursomhelst som att arbetet får bromsa upp medan jag letar auktoriserad hjälp såhär i semestertider.
Bästa svaret
I och med att du ställer frågan såhär exakt så måste jag tyvärr meddela att svaret är att denna uppgift ej ryms inom undantagen för vad en icke-elinstallatör/elfirma får göra.F Fänrik Fjun skrev:Hej,
I föreskrifterna här står det i kap2 vad som är installationsarbete, och i kap3 vad som är undantaget krav på auktorisation.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdf
Och verkets egna ord om det, inkl en länk till någon liten lathund.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
Att sen jobbet ifråga inte är speciellt mycket svårare för en normalhändig än att byta ett vägguttag är en annan femma. Om du gör det själv, gör det bara bra, och utan att någon polis ser dig, så blir det nog bra.
Det är ju lätt att tro att den blå skulle vara nolla.F Fänrik Fjun skrev:
Men det är nog max 50% sannolikhet för det, och antar man detta, kopplar in den som nolla men det är en fas så blir det tråkigt. Åtminstone går något sönder, och med otur blir det även en brand, när en 230V pryl får 400V på sig.
Så det måste kollas upp att nolla finns, innan man börjar koppla in något.
Om du har gamla spisen kvar kan du ju ta en titt på inkopplingsanvisningen som ska sitta på den. Där ser du om det är 400 V eller 230 V.
Jag gissar på 400 V om huset är lite äldre med orginalel och att blå är en fasledare.
Inte läge att chansa här.
Jag gissar på 400 V om huset är lite äldre med orginalel och att blå är en fasledare.
Inte läge att chansa här.
Spisen är (var) en tvåplattors trinett (möjligen Ikea) från cirka nittiotal. Så trefas känns nog en smula överdimensionerat.
Tror den har hämtats vid det här laget, men en mätning av trådarna torde ju ge svaret lika bra som spisen.
Tack för alla kommentarer, det får bli jakt på elektriker när nyårsafton är överstånden.
Tror den har hämtats vid det här laget, men en mätning av trådarna torde ju ge svaret lika bra som spisen.
Tack för alla kommentarer, det får bli jakt på elektriker när nyårsafton är överstånden.