Hej!

Efter många sömnlösa nätter måste jag nu få ett ordentligt svar vad som gäller med fuktspärr eller inte i sommarhus.
Skall bygga ut ett rum för att få plats med duschKABIN och toalett. Väggarna skall jag måla med färg anpassad för våtrum. Inget vatten kommer att ha dirket kontakt med väggarna eftersom det är en kabin. För att få bort fukt när man duschar skall fläkt typ PAX monteras.

Stugan kommer troligen INTE att stå uppvärmd året runt MEN eventuellt någon helg då och då kommer den att värmas upp med elelement och kamin.
Skall jag då ha fuktspärr i form av plast i väggarna eller inte? Alla rör och el kommer vara utanpåliggande, så inget av det förstör fuktspärr.
Notera att jag menar fuktspärr i form av plast och inte fuktspärr som man använder vid kakelsättning.

Det finns många olika resonemang och jag skulle vilja höra vad ni säger.

TACK!

Ska stugan mesta tiden vara ouppvärmd på vintern ska du inte använda plast.
Använder du plast bör du ha värme på under vintern. Det behöver dock inte vara 20º, utan ~10º räcker.

Hej!

Du skriver MESTA tiden, innebär det att jag kan vara där en helg eller så och värma på utan att det tar skada?

C:a 10 gr, det blir många tusenlappar el det där. Väldigt dåligt isolerat. Låter som jag skall strunta i plasten :)

TACKAR!

Rena skrev:
Du skriver MESTA tiden, innebär det att jag kan vara där en helg eller så och värma på utan att det tar skada?
Japp!

Alla håller med Immobil om att inte använda fuktspärr även om jag kanske vill använda huset en vecka under vintern eller våren?

Absolut ja!

Varför ska man ha plasten då? ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.