Jag tycker ”kompispris” har festligare klang :crysmile:
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Beror lite på enligt min åsikt. Säljer man via en on-line auktion som Tradera eller eBay kan väl folk lägga skambud bäst de vill. Det är ju inget som genererar något extra arbete för säljaren. Inte heller vid en normal husaffär är det väl särskilt belastande (men om någon bjuder 500 000 på en villa med ett utgångspris på 5 Mkr skulle jag inte ta det seriöst).

Men säljer man på t.ex. Blocket är det en process där säljaren är aktivt involverad i alla bud och då är det j-kligt tröttsamt om det ringer massor med kompisar som tänker sig att göra århundradets superklipp. Då är det ju dessutom sällan frågan om budgivning i ordets vanliga bemärkelse.
Tröttsamt? Är inte du den tilltänkte säljaren som får alla pengarna när affären är över? Blir du irriterad av några extra samtal kanske du inte ska sälja med mänsklig kontakt. Är ju bara att säga "Nej, budet är för lagt, välkommen åter... *klick*". Tar inte många sekunder för mig när jag säljer iaf och jag orkar med glädje fortfarande räkna pengarna när jag sålt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fast när "några extra samtal" är 2-3gånger fler än de seriösa? Och på kuppen blir de otrevliga?

Jag drar mig själv för att sälja andrabilen som behöver lite arbete innan den är helt körduglig igen (värde kanske 5-10kkr).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast när "några extra samtal" är 2-3gånger fler än de seriösa? Och på kuppen blir de otrevliga?

Jag drar mig själv för att sälja andrabilen som behöver lite arbete innan den är helt körduglig igen (värde kanske 5-10kkr).
Skulle vara nöjd om de bara var 2-3 gånger. Jag hade inte ens funderat på o sälja en bil i den prisklassen. Möjligen Tradera men troligen så strular folk även där på något sådant.
 
Tänkte först skriva 10 ;)

Ärligt talat så funderar jag på om man kan få nått för den på skroten.
 
MultiMan
Ni som inte tål telefonsamtal (få eller många) för att få in 5'-10' måste ha för mycket pengar, så då är väl det bästa att skrota den direkt och sedan vaska lite champagne efteråt för att förstärka känslan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Varför tror du bilen står kvar och inte redan är skrotad?

Alla kanske inte orkar med att lägga den tid och energi som behövs för att dra igen en sådan försäljning? Vi är alla olika.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Närmast obegripligt för mig hur man kan lägga in några känslor i vanliga affärer. Vad är det för konstigt med att någon vill försöka köpa varan jag lägger ut för 10 000, för 1000kr? Vem vill betala mer än nödvändigt? Som säljare är det ju bara att tacka nej. Att bli upprörd över det är ju väldigt märkligt. Varför skulle jag sen inte sälja till samma person om han höjer budet till acceptabel nivå, bara för att han testade lågt först?
Att vara otrevlig är inte ok från någon sida, men det är en helt annan sak som inte har med låga bud att göra.

@pegasodavid Inget konstigt med det alls. Hon kanske kom på under samtalet att hon egentligen inte hade pengar över till den utgiften eller behövde räkna på det. Det är väl bättre att fundera än att säga "Jag köper" och sedan inte dyka upp (det händer hyfsat ofta). Hon kanske handlade åt någon annan som hon var tvungen att konsultera först? 500kr kan vara mycket pengar för en fattig.

Finns alltför många säljare som fått för sig att deras varor är något särskilt och alla köpare ska ställa sig i kö med mössan i handen för att kanske få ynnesten att handla av dem.

Edit: Grammatik
Problemet är att du inte är ensam om att vilja göra ett fynd eller ge 100 tusen under ex en bil som har ett stort intresse, mailen blir bokstavligen helt full , har man med mobilnummer så får man leva med en massa sms på liknande fenomen .
Förut var det roligt å göra affär , både köpa och sälja , men nu har marknaden förändras så mycket att det förknippar så det mest blir otrevliga lycksökare, som blir upprörda för att dom inte får göra ett fynd , där dom fortsätter kriga in till det sista , sålde en snöslunga , gick på 15:- som ny , satte ut den för 5000:- blev även där totalt ner ringd , tur nog kom en äldre herre först fram, han kunde inte hämta den fören veckan efter , ville inte plocka bort annons innan han hämtat och betalt , folk var som tokig , ville komma och hämta den direkt , (för 1000-2000 kr )men väntade in mannen och han köpte den och var så tacksam , men som sagt var en bra slunga. Men tiden den var ute så var lycksökarna grymt otrevliga. Förstår inte varför marknaden förändras så mycket sista tiden ,
 
Man undrar egentligen, finns det någon som säljer till "sista priset" på en nyutlagd annons? Bevisligen borde det, för annars skulle väl folk inte hålla på så?

Spontant så prutar man hårdare på äldre annonser, är det en nyare annons så får man ju argumentera för varför priset är för högt.

Det är väl just när man kontaktar på en nyare annons, inte argumenterar varför priset är fel och lägger ett bud som ligger långt under vad varan troligtvis kommer gå för som det är ett skambud.
 
T Takläggare skrev:
Problemet är att du inte är ensam om att vilja göra ett fynd eller ge 100 tusen under ex en bil som har ett stort intresse, mailen blir bokstavligen helt full , har man med mobilnummer så får man leva med en massa sms på liknande fenomen .
Förut var det roligt å göra affär , både köpa och sälja , men nu har marknaden förändras så mycket att det förknippar så det mest blir otrevliga lycksökare, som blir upprörda för att dom inte får göra ett fynd , där dom fortsätter kriga in till det sista , sålde en snöslunga , gick på 15:- som ny , satte ut den för 5000:- blev även där totalt ner ringd , tur nog kom en äldre herre först fram, han kunde inte hämta den fören veckan efter , ville inte plocka bort annons innan han hämtat och betalt , folk var som tokig , ville komma och hämta den direkt , (för 1000-2000 kr )men väntade in mannen och han köpte den och var så tacksam , men som sagt var en bra slunga. Men tiden den var ute så var lycksökarna grymt otrevliga. Förstår inte varför marknaden förändras så mycket sista tiden ,
Jag tror det har att göra med att folk har mer pengar än de egentligen behöver. För 20-30 år sedan så prioriterade en vanlig arbetarfamilj sina utgifter, man köpte inte mobiler för 10 000 vars till hela familjen, man betalade inte hundratals (eller tusentals) kronor i månaden för att ha tillgång till all världens sportkanaler, man sparade under året för att kunna åka på en veckas semester, man åt ganska billig mat och festade kanske till det med god middag på lördagen sov. Ändå lade man kanske 90% av sin lön på mat, transporter och husrum (dyra boräntor inräknat).

Idag lägger man kanske 20-30% av lönen på det som egentligen är nödvändigt, resten går till att renovera köket för 300 000 var tionde år, byta bil vart annat år osv. Då är det inte hela världen om man går till handlaren och lämnar den gamla som inbyte när man hämtar ut den nya bilen. Sen att man får betala kanske 50:- milen i värdeminskning märks liksom inte när det bara går på den månatliga avbetalningen.

MEN, när man köper/säljer en bil privat och kontant och inser att de där handlarna vill alltså ge 100 000 mindre än vad den går för i hallen så hajar man till. Det är väl lite som det fungerar när kunder plötsligt tittar igenom fakturan från hantverkaren och noterar att "va fan betalar jag 100:- metern för en kabel som kostar 10:- metern på nätet? "
(Men hade fakturan bara kommit som 300 000:- fast pris för ditt nya vacka kök och betalas direkt av banken och hamnar på bolånet så hade ingen reagerat)
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Staffans2000
Q jope84 skrev:
Jag avskyr de där som lägger skambud.
Har nekat flera att köpa av mig efter de har prutat för att sen lägga sig på ok pris efter jag nekat skambud.
Med den attityden är det inte konstigt att vissa säljare tycker att det är så problematiskt att köparen drar en rövare enligt mottot -går det så går det. Man börjar alla förhandlingar med helt olika utgångspunkt. Säljaren vill sälja så dyrt som möjligt, och köparen köpa så billigt som möjligt. Priset sätts av både säljaren och köparen. Hur svårt kan det vara att förstå?
Nästan varje gång jag tittar på en vara, prutar jag friskt. Jag har köpt tegel för halva priset, en bokhylla och en frysbox för en femtedel, Traktorhydralik, en Jaguar (bil), Platonmatta, fönster, rottingsittgrupp etc. Ingen av säljarna var några lättkränkta mamseller, utan vi förhandlade i god ordning, och var nöjda båda två. Vid vissa tillfällen har jag inte prutat alls, eftersom priset redan var väldigt lågt.
Jag har även sålt väldigt billiga bilar på Blocket, utan er erfarenhet av otrevliga budgivare. Visst, en del gav väldigt låga bud, vilka jag ignorerade. Men jag klandrade dem inte, eftersom det är så affärer fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
T Takläggare skrev:
Problemet är att du inte är ensam om att vilja göra ett fynd eller ge 100 tusen under ex en bil som har ett stort intresse, mailen blir bokstavligen helt full , har man med mobilnummer så får man leva med en massa sms på liknande fenomen .
Förut var det roligt å göra affär , både köpa och sälja , men nu har marknaden förändras så mycket att det förknippar så det mest blir otrevliga lycksökare, som blir upprörda för att dom inte får göra ett fynd , där dom fortsätter kriga in till det sista , sålde en snöslunga , gick på 15:- som ny , satte ut den för 5000:- blev även där totalt ner ringd , tur nog kom en äldre herre först fram, han kunde inte hämta den fören veckan efter , ville inte plocka bort annons innan han hämtat och betalt , folk var som tokig , ville komma och hämta den direkt , (för 1000-2000 kr )men väntade in mannen och han köpte den och var så tacksam , men som sagt var en bra slunga. Men tiden den var ute så var lycksökarna grymt otrevliga. Förstår inte varför marknaden förändras så mycket sista tiden ,
Det du skriver här är att förr var det bättre eftersom alla betalade vad du ville ha utan knussel och säljarna var tacksamma att handla fina varor av dig. Hur kan du tro att det är ett normalläge i dagens Sverige eller för övrigt egentligen någonstans där det bedrivs affärer med begagnade varor? Du lyckades hitta en person med samma uppfattning om värdet som du själv, men knappast något du kan räkna med som en norm.

Sverige idag är totalt förändrat och många gånger av fel anledningar, så det behöver vi alla jobba med, men att tro försäljningar kan se likadana ut 2020 som 1980, med den teknik som finns idag, ändrad befolkningssammansättning och ständigt ökande klyftor, är att göra sig själv en otjänst.

Som jag redan skrivit är det aldrig ok att vara otrevlig, men det gäller både säljare och köpare.

Edit: Som parentes kan jag säga att mina senaste affärer har slutligen skett med nyinflyttade till vårt land. De har varit betydligt mer pålitliga när det gäller avslut än ursprunsgbefolkningen, trots prutandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Staffans2000
T Takläggare skrev:
Problemet är att du inte är ensam om att vilja göra ett fynd eller ge 100 tusen under ex en bil som har ett stort intresse, mailen blir bokstavligen helt full ,
Har du inte då satt ett alldeles för lågt utgångspris?
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Är ju bara att säga "Nej, budet är för lagt, välkommen åter... *klick*". Tar inte många sekunder för mig när jag säljer iaf och jag orkar med glädje fortfarande räkna pengarna när jag sålt.
Låter som att du aldrig sålt några bilprylar på Blocket. Sist var det 4 st däck med fälg som jag lade ut för 500 kr. Bara fälgarna hade jag nyligen betalat 1200 kr för. Släppte dem för 400 kr, och ja, det var j-ligt tröttsamt med alla som ringde och bjöd 100 kr. Du kanske förstår glädjen när jag satt och räknade de fyra hundralapparna? :crysmile:

På privatannonsmarknaden handlar det oftast om att återvinna andrahandsvärdet på något man inte längre behöver och inte något som är av någon väsentlig betydelse för säljarens ekonomi.
 
MultiMan
Har sålt massa bilprylar på blocket och även billigt som folk prutat på ytterligare. Jag ser inte problemet?

400kr gör stor skillnad för mig, så många här verkar som sagt ha för mycket pengar och vara bortskämda. Som politikerna sagt i många år utan att göra något åt det: "Sverige är ryckt isär".
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.