D
optimum optimum skrev:
Vi vet inte ens vilket larm de hade.
Men det är av en modell som har brandlarm med kameror och en central som tar hand om larmen och kallar på hjälp.
Sedan finns det andra larm som man själv får ta reda på om det brinner på riktigt och får då själv kalla på hjälp om man är kontaktbar.
Vad jag vill peka på är vikten av ett larm där man själv inte behöver agera,
Visst det finns flera alternativ som fungerar på enligt mig rätt sätt.

Om det skulle brinna hos mig är prio 1 att sätta mig och familjen i säkerhet först. Därefter kalla på brandkåren.
Men då har vårt larm redan tagit hand om att larm dem.
Även vid en mindre brand kan man fokusera på att försöka släcka själv och larmet tar hand om det det ska sköta.

Rätt mig gärna om jag har fel. Sådant händer.
T.ex. när jag med mitt förra larm trodde jag hade fullgott brandlarm tills jag fick reda på att det larmet krävdes att en väktare kom hem och konstaterade att det fanns en fullt utvecklad brand efter 20-30 minuters tid.

Ja det larm vi har är troligen inte billigast men bäst. (enligt vår åsikt)
Jag har förstått att du är såld på Verisure och det är såklart helt ok att vara det. Jag vill ändå uppmana dig att läsa igenom deras tjänstebeskrivningar (igen), jag tror kanske att du, precis som många inklusive mig själv, har något högre förväntningar på tjänsterna än vad de verkligen förbinder sig till.
 
optimum
D djac skrev:
Jag har förstått att du är såld på Verisure och det är såklart helt ok att vara det. Jag vill ändå uppmana dig att läsa igenom deras tjänstebeskrivningar (igen), jag tror kanske att du, precis som många inklusive mig själv, har något högre förväntningar på tjänsterna än vad de verkligen förbinder sig till.
Kan du inte berätta vad som är så viktigt.
Tacksam för att bli upplyst.

Då jag skaffade larmet fanns inte så många tänkbara alternativ.
Verisure och Sektor alarm.
Sedan massa smålarm med tveksam funktion.

Relativt lika kostnad för båda alternativen. Relativt tekniskt lika.
Efter att vi haft ett larm som bytte företag fler gånger ville vi ha något stabilt.

Vårt gamla larm: Falk sedan G4S sedan Sektor Alarm.

Sektor Alarm, men de faller bort då jag har nära anhörig som jobbat för dem en kortare tid och tjänade 2500 kr på tre månader, heltid. De tjänar ingenting utan enbart om de lyckas sälja larm. Fick ett område där ingen vill köpa larm.
Fick mest "-far åt helvete, vi ska inte ha något larm" osv.
Jo det var vår då 24:år gamla dotter som då bodde hemma och vi fick överta amorteringar på hennes bil och ge henne lite pengar att leva för. Mat och husrum fick hon givetvis av oss. Hon hade köpt bil men blev av med jobbet och hade givetvis tecknat inkomstförsäkring på lånet men den gäller bara om man är arbetslös och vår familj är jäkligt envisa med att man ska arbeta och tjäna pengar för att kunna göra rätt för sig. Men med jobb på Sektor Alarm är man inte arbetslös så då får man inget på inkomstförsäkring på lånet och får givetvis betala ränta + amortering. Med 2500 kr på 3 månader kommer man inte långt.

Därför var min fråga till säljaren av Verisure om han hade grundlön, och fick svaret ja. (givetvis har de sedan provision)
Inte mitt Sverige där folk jobbar med slavkontrakt.

Vårt förra larm sade jag upp samma dag vi fick brev från G4S att de sålt sin hemlarms del till Sektor Alarm, ja varför kan du läsa här ovan.

Så kan du berätta om något väsentligt fel på Verisure så är jag intresserad, ja förutom priset.
Men priset är inget problem för mig. Dottern fick snart nytt jobb där man får lön för sitt arbetet.
Numera kör hon stor Scania dragare, vanligen trailer men ibland 25-25:a och hon är givetvis ingen späd timid sak utan hon har alltid kunnat ta tag i saker.

Kommer det bättre alternativ än vårt Verisure kommer vi nog byta när det blir dags. Kanske till annat fabrikat. Vem vet.
Hoppas du inte har Sektor Alarm.
 
Satte in trådbundet då vi byggde för 13år sedan.

27 infällda magnetkontakter (alla dörrar + fönster)
3 branddetektorer
5 rörelsedetektorer
4 innesirener
1 utesiren
3 manöverpaneler
1 överfallslarm/knapp
Telefonlina + GSM.
Fabrikat Bosch och tror vi har allt uppdelat på totalt 24 sektioner. Både garaget och huset är larmat fullt ut.

Drog VP rör själv till alla ställen sen drog larmfirman i kabel överallt och kopplade ihop allt. Så allt kablage är infällt överallt och inga magnetkontakter är synliga på dörrar/fönster (inborrade i karmarna)

Dolt infällt i en vägg ihop med nätverksskåp, fiber, inkommande tele mm.

Tror det kostade ca 45000kr. Superseriös proffsfirma som främst jobbar mot företag, köpcentrum osv.

Har servat och reparerat för <5000kr på 13år. Två back-up batterier och 1 magnetkontakt och en kopplingsdosa som glappat varsin gång.

Betalar 150kr/mån till larmcentralen numera. Tror det var 100kr/mån typ första 8åren. Inga fria utryckningar men får betala om de kommer istället. Har aldrig behövts ännu. Bor 1 mil utanför Södertälje så visst händer det ändå saker här i trakterna.

Är supernöjd med allt. Kanon att manöverpanelerna säger till direkt om man glömt stänga något fönster då man larmar på osv.

Så rekommenderar trådbundet om man ändå bygger nytt. Räknar man ut det har vi betalt 440kr/mån än så länge men då äger vi ju allt och har en väldigt avancerade larmanläggning. Dessutom är ju löpande månadskostnaden väldigt låg. Visst saker behövs säkert bytas ut/servas framöver men trådarna går ju återanvända oavsett.

Hade inbrott på förra stället vi bodde så efter det var det självklart att sätta in ”komplett larm” då vi ändå byggde nytt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Då är ditt svar på frågan vad du betalar till Verisure samma som mitt, nämligen 0. Ett tips är att ringa din larmfirma igen och uppgradera larmskåpet, då får du koppling via fiber+gsm istället, kan säga upp fasta telefonen och spara ännu mer. Då får du även mobilapp och kan lägga till ett par trådlösa kameror. Bra att kunna ha skyltar på huset med kameraövervakning, även bra att larmcentralen, och du själv via appen, kan verifiera inbrott och brand.
 
Redigerat:
optimum
Samling av Verisure säkerhetsprodukter utsedda till 'Bäst i test' med logotyp, testresultat och positiva recensioner.

Specifikationer och recension av larmsystem med betyg, priser, paketinformation och för- och nackdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Personen som tände hade knappast tänkt larma själv.
Knappast efter han hällt ut bensin och tänt på.
Däremot aktiverades brandlarmet och det rapporterades till väktare som kallade på brandkår.
Detta före grannarna hade ringt och larmat.

"Larmet om branden i Tumba nådde räddningstjänsten klockan 02.50.
Brandlarmet hade gått och samtidigt kunde ett vaktbolag följa eldsvådan genom hemlarmets kamerasystem.
De kunde också se att det fanns människor i radhuset.
Samtidigt vaknade boende i närområdet av skrik från huset:
– Vi hörde skriken och såg att det brann i huset så vi ringde brandkåren men de var redan på väg, säger en närboende."



Har du ens försökt att ta reda på under vilka omständigheter det var?
Huset är ett av flera kedjehus och inte radhus som pressen skriver om.

Dock är det nog inte sådant här tragiskt larmen är till för men fungerar även då.
Ja, jag har försökt sätta mig in i fallet. Har jag fel om något?
 
Felpost
 
optimum optimum skrev:
[bild]

[bild]
Prisbilden på Securitas ser bättre ut.
Skärmdump av en recensionsida för Securitas larmtjänst med priser och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Kan du inte berätta vad som är så viktigt.
Tacksam för att bli upplyst.

Då jag skaffade larmet fanns inte så många tänkbara alternativ.
Verisure och Sektor alarm.
Sedan massa smålarm med tveksam funktion.

Relativt lika kostnad för båda alternativen. Relativt tekniskt lika.
Efter att vi haft ett larm som bytte företag fler gånger ville vi ha något stabilt.

Vårt gamla larm: Falk sedan G4S sedan Sektor Alarm.

Sektor Alarm, men de faller bort då jag har nära anhörig som jobbat för dem en kortare tid och tjänade 2500 kr på tre månader, heltid. De tjänar ingenting utan enbart om de lyckas sälja larm. Fick ett område där ingen vill köpa larm.
Fick mest "-far åt helvete, vi ska inte ha något larm" osv.
Jo det var vår då 24:år gamla dotter som då bodde hemma och vi fick överta amorteringar på hennes bil och ge henne lite pengar att leva för. Mat och husrum fick hon givetvis av oss. Hon hade köpt bil men blev av med jobbet och hade givetvis tecknat inkomstförsäkring på lånet men den gäller bara om man är arbetslös och vår familj är jäkligt envisa med att man ska arbeta och tjäna pengar för att kunna göra rätt för sig. Men med jobb på Sektor Alarm är man inte arbetslös så då får man inget på inkomstförsäkring på lånet och får givetvis betala ränta + amortering. Med 2500 kr på 3 månader kommer man inte långt.

Därför var min fråga till säljaren av Verisure om han hade grundlön, och fick svaret ja. (givetvis har de sedan provision)
Inte mitt Sverige där folk jobbar med slavkontrakt.

Vårt förra larm sade jag upp samma dag vi fick brev från G4S att de sålt sin hemlarms del till Sektor Alarm, ja varför kan du läsa här ovan.

Så kan du berätta om något väsentligt fel på Verisure så är jag intresserad, ja förutom priset.
Men priset är inget problem för mig. Dottern fick snart nytt jobb där man får lön för sitt arbetet.
Numera kör hon stor Scania dragare, vanligen trailer men ibland 25-25:a och hon är givetvis ingen späd timid sak utan hon har alltid kunnat ta tag i saker.

Kommer det bättre alternativ än vårt Verisure kommer vi nog byta när det blir dags. Kanske till annat fabrikat. Vem vet.
Hoppas du inte har Sektor Alarm.
Jag kör Verisure själv.

Påstår inte att det är ngt "fel" på Verisure men jag tror att rätt många är slöa och hoppar över att läsa det finstilta och därför har fel förväntningar, vad dina är vet jag inte men ett exempel är att om det bara larmas från en brandvarnare och det inte finns en kamera i det utrymmet så räcker inte detta för reaktion, först när två eller fler, eller en plus bild, reagerar, så triggar det reaktion.

I mitt fall gäller detta tex tvättstuga, där har jag brandvarnare men ingen kamera, stängd dörr fördröjer förmodligen att röken når en andra brandvarnare. Men som sagt, var och en jämför nog bäst sina förväntningar med det som verkligen utlovas.

Ska säga att jag har ganska stor vana av säkerhetstjänster inom närliggande områden och läser kanske villkoren med andra ögon, min erfarenhet säger mig att man ska aldrig förvänta sig mer än det minsta som verkligen lovas. Sen kan man ha tur att vid vissa tillfällen går en anställd längre än tjänstebeskrivningarna och man får en bättre service, men om man inte får det ska man varken bli besviken eller förvånad.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag kör Verisure själv.

Påstår inte att det är ngt "fel" på Verisure men jag tror att rätt många är slöa och hoppar över att läsa det finstilta och därför har fel förväntningar, vad dina är vet jag inte men ett exempel är att om det bara larmas från en brandvarnare och det inte finns en kamera i det utrymmet så räcker inte detta för reaktion, först när två eller fler, eller en plus bild, reagerar, så triggar det reaktion.

I mitt fall gäller detta tex tvättstuga, där har jag brandvarnare men ingen kamera, stängd dörr fördröjer förmodligen att röken når en andra brandvarnare. Men som sagt, var och en jämför nog bäst sina förväntningar med det som verkligen utlovas.

Ska säga att jag har ganska stor vana av säkerhetstjänster inom närliggande områden och läser kanske villkoren med andra ögon, min erfarenhet säger mig att man ska aldrig förvänta sig mer än det minsta som verkligen lovas. Sen kan man ha tur att vid vissa tillfällen går en anställd längre än tjänstebeskrivningarna och man får en bättre service, men om man inte får det ska man varken bli besviken eller förvånad.
Jag tror jag har rätt så god uppfattning om hur de får larma för brand. Utanför vår tvättstuga finns en av kamerorna och dörren till tvättstugan oftast lite eller helt öppen.
I tvättstugan sitter brandlarmet och det krävs 2 oberoende givare för att de ska larma brandkåren.
På övervåning i en stor öppen hall sitter brandvarnare och kamera.
Bör fungera bra om oturen är framme.

Däremot finns det larm med brandlarm som inte har denna funktion (vi hade ett sådant tidigare). Jag är nog mer orolig för brand än för inbrott.
Ett inbrott blir oftast bara lite förstört där de ska in och ut samt att de stökar till en del.
De hinner få med sig någon bärbar dator och någon padda för mer hittar de inte som är lätt att få med sig innan vaktbolaget kommer.
Försiktiga som vi är har vi även extra brandvarnare som är ihopkopplade.
Dessutom kommer den som ska bryta sig in få en del jobb med att ta sig in. Sällan de slår sänder treglasfönster och på altandörrar mm sitter brytskydd. Fönsterkassetter får de ett elände att få ut. Men inget är så säkert att den som verkligen vill kommer in ändå. Men troligen väljer de ett annat hus som är enklare att fixa.
 
M
Det är en tragedi när ens hem brinner eller ett inbrott. Att Verisure inte tog ansvar för att de felinställt larmet så det inte utlöstes när vi hade inbrott blev en dubbel kränkning för oss. Inbrottstjuvarna fick härja fritt. Verisure lägger ut nästan allt jobb på underleverantörer och tar inget ansvar. I vårt fall var det Söderlarm som de gett monopol på att installera i vårt område. När de bevisligen gjort fel så håller de varandra om ryggen. Jag vet att det låter konstigt men det är mänskligt när pressen är hård och man inte tillåts göra fel av sina chefer. 4 år sedan nu och aldrig mer Verisure såklart
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
optimum
M macostockholm skrev:
Det är en tragedi när ens hem brinner eller ett inbrott. Att Verisure inte tog ansvar för att de felinställt larmet så det inte utlöstes när vi hade inbrott blev en dubbel kränkning för oss. Inbrottstjuvarna fick härja fritt. Verisure lägger ut nästan allt jobb på underleverantörer och tar inget ansvar. I vårt fall var det Söderlarm som de gett monopol på att installera i vårt område. När de bevisligen gjort fel så håller de varandra om ryggen. Jag vet att det låter konstigt men det är mänskligt när pressen är hård och man inte tillåts göra fel av sina chefer. 3 år sedan nu och aldrig mer Verisure såklart
Mycket intressant. Kan du ge lite mer förklaring vad som var fel.
Kan hjälpa andra här på forumet med sådan information.
Har själv Verisure och hoppas det verkligen fungerar när det behövs.
 
M
Hej! Verisure (/Söderlarm) ställde in husdjursinställningen fel så sensorn inte larmade. Installatören erkände felet på plats efter inbrott men jag hade inget skriftligt bevis så fick aldrig ersättning
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Har själv ej Verisure, men skulle tro att bland avtalstexten står det något om att dom ej garanterar funktion eller larm vid inbrott.
Skumt att det går att justera detektorn så att den ej triggar av människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.