Har lite funderingar på elen.
I och med att det är en byggnad som kan användas till bostad (för husmusen) måste ni teckna ett separat abonnemang. Nätleverantören lär inte bli glad om ni lägger till en undercentral under nuvarande elmätare.
Har husleverantören ett egenkontrollprogram? I och med att det är möjligt att limma lakritsremmar på väggarna krävs det redan vid degberedningen att operatörerna ingår i programmet. Annars kan nog "Elsäkerhetsverket" och "Installatörsföretagen" ha en del synpunkter.
Om ni ska dra utanpåliggande lakritsremmar till uttagen, se till att i avtalet få med att ni betalar lämpligen godisaffärens inköpspris plus tio procent, det är nog lagom. Kan komma en kalldusch annars när räkningen dimper ner.
Men med tanke på allt prat om naturabetalning så är det väl troligt att ni kört hempul även på elen. :surprised:

• Gilla
  • Haha
Purezed och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
I och med att det är en byggnad som kan användas till bostad (för husmusen) måste ni teckna ett separat abonnemang. Nätleverantören lär inte bli glad om ni lägger till en undercentral under nuvarande elmätare.
Har husleverantören ett egenkontrollprogram? I och med att det är möjligt att limma lakritsremmar på väggarna krävs det redan vid degberedningen att operatörerna ingår i programmet. Annars kan nog "Elsäkerhetsverket" och "Installatörsföretagen" ha en del synpunkter.
Om ni ska dra utanpåliggande lakritsremmar till uttagen, se till att i avtalet få med att ni betalar lämpligen godisaffärens inköpspris plus tio procent, det är nog lagom. Kan komma en kalldusch annars när räkningen dimper ner.
Men med tanke på allt prat om naturabetalning så är det väl troligt att ni kört hempul även på elen. :surprised:
H hydrolift skrev:
Jag har inte tänkt så mycket på el i sådana byggen tidigare, men som alltid när det visas på TV är det ju säkerligen många utan kunskap som ger sig på saker de inte klarar av. Jag tänker narurligtvis på Ernst som uppviglar folk till att sätta in belysning i sina pepparkakshus. Han stoppade ju bara in en härva med lampor i huset.
https://www.tv4play.se/program/jul-med-ernst/12515485

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Hoppas bara att TS ser till att skaffa dolda fel försäkring när det är dags att avyttra.... Ser många potentiella problem här för nästkommande ägare....

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Problemet är att vi betalat allt arbete svart :oops:
Jag antar att dom fick både mat och husrum?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
(Tror faktiskt det ska vara ett R och två hjärtan)
Det tror inte jag... :crysmile::rofl::crysmile::rofl:

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Fulkemisten
Har "säker vatten" följts? Vad har hela spektaklet för IP-klassning? Skärpning!

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Slutet gott - allting gott. Igår kväll gjorde byggarna extra knäck och fixade till huset.

Limpepparkaksbalken kom på plats:
Pepparkaksbitar med kristyr, simulerar byggprojekt med balk och skorsten på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och därefter skedde en försiktig lyftning av huset för att montera fasaden. Den här gången anlitades en ny huslyftare.
Delar av ett pepparkakshus med kristyrfog och en skadad skorsten på ett träbord.
Skapa konto

Ett missöde inträffade med skorstenen men löstes snabbt. Tur det, den är särskilt väsentlig nu i jul :).

Pepparkakshus med kristyrfog och godisdekorationer, pepparkaksbalk och skorsten i närbild.
Skapa konto

Och till slut kom nya farstun på plats också. Är dock lite fundersam på om taket kommer hålla tätt. Byggarna tätade allt med ”kristyrfog” som tydligen är
det senaste inom dessa byggen.
Färdigbyggt pepparkakshus dekorerat med godis och kristyr, på en bomullstäckt yta föreställande snö.
Skapa konto

God Jul på er alla!

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Gillar verkligen designen på huset! Tycker mig känna igen den, vilka är husleverantören?

Är det ICA-Villan?

Isf kanske Ica försäkringen går in och täcker en sån här skada?

Hade själv samma problem med prefab coop då jag först försökte fuska ihop sättningarna med avväxling på insidan med limpistol men insåg snabbt att smällt socker är 10ggr bättre men då hade dock en unge somnat och huset nästan förstört...

Hade jag fått gjort det igen så hade jag redan vid leveransen kollat så alla kollin var hela och ej mjuka ... nu var byggtiden och ackordet sådan att tid ej fanns ..

jag själv som totalentreprenör med barnarbetare får stå För nya väggar ..

Ungarna hade inte ID06 och dom grät av utmattning när byggandet.. och tiden vart förhalad i på sena kvällen ...

det dom inte vet än är att dom kommer bli permiterade efter jul utan avtalsenlig uppsägningar och löner..)

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Slutet gott - allting gott. Igår kväll gjorde byggarna extra knäck och fixade till huset.

Limpepparkaksbalken kom på plats:
[bild]

Och därefter skedde en försiktig lyftning av huset för att montera fasaden. Den här gången anlitades en ny huslyftare.
[bild]

Ett missöde inträffade med skorstenen men löstes snabbt. Tur det, den är särskilt väsentlig nu i jul :).

[bild]

Och till slut kom nya farstun på plats också. Är dock lite fundersam på om taket kommer hålla tätt. Byggarna tätade allt med ”kristyrfog” som tydligen är
det senaste inom dessa byggen.
[bild]

God Jul på er alla!
jag tycker det är en ganska stor förändring och jag kan inte se att bygglovshandläggarna kan ha hunnit processa den på så kort tid. Är det ett svartbygge?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Definitivt, som synes på bilden är den hariga bygglovshandläggaren här och smyger redan.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Bild på sättningen... hjälp

• Ett pepparkakshus täckt med färgglada godisbitar och glasyr, visande tecken på att sättningen behöver justeras.
    Skapa konto
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Bild på sättningen... hjälp
Du vet väl att du ska spika fast de yttersta pannraderna, så att de inte kan röra sig vid storm etc.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Slutet gott - allting gott. Igår kväll gjorde byggarna extra knäck och fixade till huset. God Jul på er alla!
Extra "knäck" funkar alltid bra! :D God Jul!
Illustration av en dekorerad julgran med stjärna på toppen, ljus, röda kulor och guldslingor.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du vet väl att du ska spika fast de yttersta pannraderna, så att de inte kan röra sig vid storm etc.
Det är meningslöst då vissa redan har försvunnit. Antagligen hamnat i takläggarens mage.....

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
R roli skrev:
Det är meningslöst då vissa redan har försvunnit. Antagligen hamnat i takläggarens mage.....
Någon har ätit både läkt och panna hoppas bara det inte följde med lim i glasyren ..

Och nu när folk äter upp bärande delar så tror jag inte mina sättningar blir bättre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.