Hej alla byggahusare!
Har ett uttag för fiber med inkoppling på ett himla osmidigt ställe när man har krypande barn som gärna drar i sladdar, har ni några idéer på hur man kan täcka denna? Finns det ett skåp att köpa och "boxa" in hela uttaget och lådan? Att flytta uttaget har jag förstått är både dyrt och osmidigt, samt det är iponly som installerat så support från dom kan man ju glömma
Tacksam för alla idéer!
Har ett uttag för fiber med inkoppling på ett himla osmidigt ställe när man har krypande barn som gärna drar i sladdar, har ni några idéer på hur man kan täcka denna? Finns det ett skåp att köpa och "boxa" in hela uttaget och lådan? Att flytta uttaget har jag förstått är både dyrt och osmidigt, samt det är iponly som installerat så support från dom kan man ju glömma
Tacksam för alla idéer!
Den lilla lådan kan du inte flytta på, men den stora lådan kan du sätta på valfri plats och byta ut kabeln mellan dem till en längre. Det är en s.k. villapatch. Om du klamrar den ordentligt torde det bli ganska "barnsäkert".Schwen92 skrev:
Det är nästan skandal att borra in i en villa var som helst, bara där är ett eluttag inom en meter på insidan i "finrummet"
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Om du har kvar restbitar av tapeten kan ett alternativ vara att bygga en grund låda av några regelbitar och en gips- eller träskiva och tapetsera likadant som väggen. Kan eventuellt behövas några ventilationshål.
Off topic men fan vad nöjd jag är med min placering av motsvarande utrustning, 1,5 meter upp på källarvägg i ett rum som sällan används. Dessutom helt skyddat på utsidan; när jag inte har luckan till "förrådet" under altanen öppen syns det inte ens att jag har fiber indraget.
Off topic men fan vad nöjd jag är med min placering av motsvarande utrustning, 1,5 meter upp på källarvägg i ett rum som sällan används. Dessutom helt skyddat på utsidan; när jag inte har luckan till "förrådet" under altanen öppen syns det inte ens att jag har fiber indraget.
Ja, precis så där ser det ju tyvärr ut hemma hos de flesta.L Leif i Skåne skrev:
Brukar inte vara något problem att få det på en betydligt lämpligare plats, men då gäller det att tänka till redan innan man gräver diket fram till huset.
Vår fiber kommer in under mark i källaren och avslutas där i en ODF, sedan vidare till en teknikskrubb uppe i huset där all aktiv utrustning är placerad.
Finns alla möjliga längder upp till 50m. Om man tänker klamra kabeln så lönar det sig att mäta lite extra noga så att man inte får en stor rulle med överskottskabel som måste hänga och dingla någonstans. Notera också att det finns tre olika kontakter, det vanligaste är den blå rektangulära, SC/UPC i båda ändarna.A AndersS skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 085 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 085 inlägg
så är det nog men det är väl inte dom som dragit alla sladdarna på golvetSchwen92 skrev:
som andra skrivit så flytta mediaomvandlaren, men jag skulle säga att det där går att få till hyfsat med lite kabellister till alla kablarna om du inte vill flytta utrustningen.
Vrid på strömadaptern så den pekar åt andra hållet, sätt en tunn list ner till listen, fortsätt fram till mediaomvandlaren och en tunn rakt upp.
Och alla de andra kablarna i en kanal längs med listen
Du har fått bra tips redan men ett annat alternativ är att hänga ett grunt skåp på väggen, men utan bakstycke. Då kan du även strunta i att använda det höga uttaget och istället ha en grenkontakt gömd bakom. Iofs kommer skåpet nära radiatorn men om du låter det fortsätta längs väggen kan det funka.
Haha näe det är sladdarna till hemmabio högtalaren, kändes dumt att dra kablarna i kanalen när vardagsrummet ska rustas om några månader, just sladdarna till fibern sitter i "gå stol" höjdR RalleB skrev:så är det nog men det är väl inte dom som dragit alla sladdarna på golvet
som andra skrivit så flytta mediaomvandlaren, men jag skulle säga att det där går att få till hyfsat med lite kabellister till alla kablarna om du inte vill flytta utrustningen.
Vrid på strömadaptern så den pekar åt andra hållet, sätt en tunn list ner till listen, fortsätt fram till mediaomvandlaren och en tunn rakt upp.
Och alla de andra kablarna i en kanal längs med listen
Ja det var min första idè, tänkte om någon kanske kunde länka ett skåp dom använt som dom tyckte var prisvärt, sen var det kul att få reda på att man kunde förlänga patchen, det öppnar upp för helt nya möjligheterJ Jocke Best skrev: