Hej.
Bor i en BRF som är byggd mellan 1959-1960. Har kollat ritningarna och det är lite olika väggmaterial här och var.
Jag har tänkt hänga upp TVn på väggen (19kg), den väggen som jag tänkt hänga den på är enligt ritningarna en ”plattvägg”.
Vad jag läst mig till på forumet så är det någon typ av lättbetongfundament. Har även testat att borra med en borr-skruvdragare vilket gick utan problem.
Nu till frågan: vilken plugg ska jag ha?
Jag har kollat på Essves universalplugg alternativt deras lättbetongplugg.
Tänkte köra deras universalplugg 8x50, 4 eller 6 stycken. Dessa ska ha draglast på 20kg per plugg med skruv i enkelgips vilket bör vara likvärdigt med lättbetongfundament?

https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875669.pdf

Plattvägg brukar betyda lättbetongelement. Jag tycker du ska använda en lättbetongplugg och vanliga träskruvar. Viktigaste lasten blir en skjuvspänning på skruven men i det här fallet är det försumbart. Köper du skruvar som är tillräckligt kraftiga för att passa till TV:ns fäste behöver du inte fundera mer över det. Pluggarna finns nog inte med mindre djup än 50 mm.

Plankvägg brukar betyda lättbetongelement. Använd lättbetongplugg och träskruv med tillräcklig storlek för att passa till TV:ns fäste. Lasten är försumbar i förhållande till de skruvar och pluggar som är tillgängliga.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren
Du klarar dig garanterat med en skruv, men kör på fyra ;)

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du klarar dig garanterat med en skruv, men kör på fyra ;)
4 kanske räcker? Aldrig fäst så tunga saker k detta material tidigare.

richardtenggren
Som justus skriver så är lasten i ditt fall försumbar, om man förenklar skruven till en stång(räknar bort gängorna) på 4 mm så klarar den lågt uppskattat ca 200 kg innan den skjuvas av.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Som justus skriver så är lasten i ditt fall försumbar, om man förenklar skruven till en stång(räknar bort gängorna) på 4 mm så klarar den lågt uppskattat ca 200 kg innan den skjuvas av.
Så på ren svenska: ”det räcker med 4 fästpunkter, vill du vara extra säker kör på 6 stycken”
:thinking:

richardtenggren
Ja precis så, fast egentligen en fästpunkt men det är ju alltid bra med minst två då man hindrar rotation.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Att en t ex 4mm skruv med hög belastning i detta fall skulle skjuvas av är inte troligt I stället deformeras plastpluggen eller plastplugg och hålet i lättbetongen så att skruv och plugg dras ut snett neråt. Men det krävs nog mer skjuvkrft än från 19kg belastning.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Absolut, hålet är ju troligen det som begränsar i just det här fallet, då deformation av pluggen knappast skulle påverka. Men jag har ingen materialdata på hans vägg.

Väggen var inte så farligt porös ändå. Fick knacka in pluggen med hammare fastän jag borrat med rätt borrdiameter. Nu sitter fästet uppe

• Ett svart väggfäste ordentligt monterat på en ljus vägg med synliga skruvpluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.