Har åkt på vattenskada och fått i uppgift av försäkringsbolaget att göra en uträkning på vad det kostar att återställa/åtgärda genom så kallad kontantreglering. Amatör med intresse för hammare och spik, som sig bör, så gör jag såklart arbetet själv. Men, hur gör man en beräkning av kostnaden för att åtgärda problemet? Det är svårt att beräkna sina egna timmar som man lägger ner, vet inte heller om det är så man gör? Vad mer ska jag tänka på? Har försökt läsa runt på nätet men finner egentligen inget givet svar, mest diffusa spekulationer.

Kan någon vara snäll och förklara hur man ska tänka, hur man gör, så det blir rätt och korrekt.
Tack !

Gå inte i den fällan, kolla med fb vilka byggfirmor de godkänner. Be dem ge offert på allt sedan har du det att utgå från, antingen tar du dem som får göra allt eller så får du en % summa (vanligt 80%) av vad de skulle ta i ersättning och eventuella mer fel som
Dyker upp får du stå för.

så deras fråga är ett sätt att komma undan billigare för dem.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Gå inte i den fällan, kolla med fb vilka byggfirmor de godkänner. Be dem ge offert på allt sedan har du det att utgå från, antingen tar du dem som får göra allt eller så får du en % summa (vanligt 80%) av vad de skulle ta i ersättning och eventuella mer fel som
Dyker upp får du stå för.

så deras fråga är ett sätt att komma undan billigare för dem.
Jag förstår. Jag har dock redan börjat med rivningen, är liksom igång redan. Oavsett hur försäkringsbolaget resonerar så vill jag få detta fixat så fort som möjligt, och då kan jag göra det på egen hand. Så, om vi skippar offerten från byggfirma och går rakt på sak, finns det några riktlinjer på hur man ska tänka kring denna beräkning? Be försäkringsbolaget räkna självt eller? Delvis bara skicka bilder och låta dem ge återkoppling på det?

Räkna på tid och material samt runda allt uppåt. Räkna på vettiga materialpriser samt kostnad för elektriker o andra hantverkare som behövs (även om du gör allt själv)

• Gilla
Vinterland
  • Laddar…
Jag var i samma läge för ett antal år sedan med TryggHansa efter en läckande diskmaskin. Vi pratade lite om hur pass van jag var att fixa själv och om jag trodde det skulle bli bra nog och liknande. Jag angav hur många timmar det skulle ta för mig och de erbjöd mig 400 kr per timme för arbetet. Pengarna på kontot dagen efter. Visst hade jag kanske kunnat klämma dem på några kronor till, men det var smidigt för båda parter och rimligt betalt för mig.

Hep Hep skrev:
Jag var i samma läge för ett antal år sedan med TryggHansa efter en läckande diskmaskin. Vi pratade lite om hur pass van jag var att fixa själv och om jag trodde det skulle bli bra nog och liknande. Jag angav hur många timmar det skulle ta för mig och de erbjöd mig 400 kr per timme för arbetet. Pengarna på kontot dagen efter. Visst hade jag kanske kunnat klämma dem på några kronor till, men det var smidigt för båda parter och rimligt betalt för mig.
Ok, hur gjorde du själva beräkningen då? Gjorde du färdigt allt och sammanfattade efter att du var klar?

Vad ska du åtgärda efter vattenskadan? Hur gammalt är ytskiktet?
Det är åldersavdrag på ytskiktet.

N Nilo4 skrev:
Vad ska du åtgärda efter vattenskadan? Hur gammalt är ytskiktet?
Det är åldersavdrag på ytskiktet.
Ytskiktet räknar jag inte med att få något för så det är ok. Jag behöver åtgärda delar av väggkonstruktion och golvkonstruktion, inte så farliga materialkostnader i sammanhanget men dock väldigt tidskrävande....

Då skulle jag uppskatta timmar och ta foton under reparationstiden, Prata med försäkringsbolaget och ha löpande info.
Dom ska betala för skälig tid, om du inte vet i förhand så kan man inte göra ärendet klart på ett telsamtal.
Skulle tro att du kan ha ett bra samarbete med bolaget om du inte hugger i för mycket på en gång.

• Gilla
Vinterland
  • Laddar…
Nu är det givetvis svårt att veta hur stora skador du har i golv o vägg. Jag antar att dte handlar om att reparera murkna bärande reglar?

Det är sådant som tar väldigt lång tid för oss amatörer, men en duktig snickare fixar det väldigt snabbt.

Om vi antar att arbetet håller sig inom badrummet. Så tror jag att en snickare i många fall kan åtgärda nästan vad som helst i den vägen på 2 - 3 dagar. Behöver man bryta upp ex. golv även i angränsande rum för att komma åt med förstärkningar, så tar det givetvis någon dag eller två ytterligare.

En kontant ersättning kommer inte att ligga på 100% av förväntad kostnad. Så jag skulle uppskatta 40h för 500kr/h, och se vad bolaget säger.

Sedan tillkommer att även om du inte får något för ytskikt, så bör du kunna få ersättning för golvspånskiva och ialla fall ett av skivlagren på väggarna. Då blir det kanske 2 - 3 dagar ytterligare.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Nu är det givetvis svårt att veta hur stora skador du har i golv o vägg. Jag antar att dte handlar om att reparera murkna bärande reglar?

Det är sådant som tar väldigt lång tid för oss amatörer, men en duktig snickare fixar det väldigt snabbt.

Om vi antar att arbetet håller sig inom badrummet. Så tror jag att en snickare i många fall kan åtgärda nästan vad som helst i den vägen på 2 - 3 dagar. Behöver man bryta upp ex. golv även i angränsande rum för att komma åt med förstärkningar, så tar det givetvis någon dag eller två ytterligare.

En kontant ersättning kommer inte att ligga på 100% av förväntad kostnad. Så jag skulle uppskatta 40h för 500kr/h, och se vad bolaget säger.

Sedan tillkommer att även om du inte får något för ytskikt, så bör du kunna få ersättning för golvspånskiva och ialla fall ett av skivlagren på väggarna. Då blir det kanske 2 - 3 dagar ytterligare.
Det låter som ett bra resonemang. Så kontentan är att försöka uppskatta timmarna så gott det går och försöka få en rimlig dialog med försäkringsbolaget. Men ja, det är svårt att göra en helt rättvis uppskattning, jag får vara glad om det täcker för virket och några kaffekoppar :)

Du ber fb skicka en avtalsentreprenör som gör en kalkyl. På den baseras sedan kontantregleringen. Hur ska du, som "glad amatör" kunna göra den uppskattning?

N Nils82 skrev:
Du ber fb skicka en avtalsentreprenör som gör en kalkyl. På den baseras sedan kontantregleringen. Hur ska du, som "glad amatör" kunna göra den uppskattning?
Det är ju precis det som är min fråga från första början :D

Hej Vinterland,
Här måste jag bara delge dig mina erfarenheter!
Hade en gigantisk översvämning i vår källare för något år sedan.
Allt blev ödelagt, dvs panna,tvättmaskin alla möbler väggar, el och bilen fick skrotas osv...
FB sa att allt skulle skrivas upp,
När det var köpt
Var det var köpt
Och hur mycket det kostade.
Vi skrev 16 A4 på fram och baksidan... sen gav vi upp.
Då föreslog FB att att vi skulle reglera via kontant ersättning om vi inte ville fortsätta deklarera allt.
I efterhand så var det idiotiskt av oss att gå med på detta.
Vi förlorade enormt mycket på denna deal.
FB skickade en byggnadsfirma där byggnadsledaren agerade FB och påstod att allting som vi haft var mer eller mindre så gammalt att vi själv skulle stå för 80%av återuppbyggnaden.
Inte så märkligt att allting ser gammalt ut när bildäcken låg influtna på toaletten och vattnet nästan var uppe vid takhöjd.
Är du inte nöjd med deras byggare som de skickar ut begär då ngn annan.
Och ta inte kontant ersättning, det lär du förlora på!!!
Grannens källare tog ett år för byggnadsfirman att återställa.
Lycka till med allt!

V Vinterland skrev:
Det är ju precis det som är min fråga från första början :D
Ja, just.
Vad säger FB om ni efterfrågar en avtalsentreprenör som gör kalkylen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.