Hej
Tänkte kolla om någon här har någon bra tanke/idé på snygg övergång mellan sten och trägolv. Kommer lägga norrvange med värme under i min lilla hall. In till förhallen så är det sen ett valv och efter valvet så tar original furugolv vid. En rak skarv mellan de två olika golven känns lite tråkigt, likaså en list, så började fundera på om man skulle göra något roligt i valvet så att det blir som en övergång mellan golven. Kanske fris'a in tvärgående brädor eller sten i valvet.
På den bilden där golvet inte är täckt så kommer det vara sten på den ytan där arbetslampan står (på den andra bilden där hinken står). Sen en övergång i valvet och original golv kvar hitom valvet. Slipas och ytbehandlas i något som jag inte bestämt ännu.
Valvet är 43cm "djupt".
Liten bild jag hittade på nätet med in-frisad sten. Dessa plattor är ju dock små. Men för att illustrera vad jag menar...
Bonusfråga... Har någon en åsikt om plattstorlek i en liten hall som denna? 40x40? 50x50? 60x60?
Tackar och ha're gött
Tänkte kolla om någon här har någon bra tanke/idé på snygg övergång mellan sten och trägolv. Kommer lägga norrvange med värme under i min lilla hall. In till förhallen så är det sen ett valv och efter valvet så tar original furugolv vid. En rak skarv mellan de två olika golven känns lite tråkigt, likaså en list, så började fundera på om man skulle göra något roligt i valvet så att det blir som en övergång mellan golven. Kanske fris'a in tvärgående brädor eller sten i valvet.
På den bilden där golvet inte är täckt så kommer det vara sten på den ytan där arbetslampan står (på den andra bilden där hinken står). Sen en övergång i valvet och original golv kvar hitom valvet. Slipas och ytbehandlas i något som jag inte bestämt ännu.
Valvet är 43cm "djupt".
Liten bild jag hittade på nätet med in-frisad sten. Dessa plattor är ju dock små. Men för att illustrera vad jag menar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusfråga... Har någon en åsikt om plattstorlek i en liten hall som denna? 40x40? 50x50? 60x60?
Tackar och ha're gött
Testade lite i photoshop för att få ner ngt i bild. Även labbat med olika plattstorlekar, 400/500/600. Det är en quick and dirty photoshop så inte perfekt. Vad tycker folk om plattstorlekarna?
Osäker på övergången i valvet. Men detta är roligare än en rak övergång iaf, tycker jag. Kanske finns det andra roligare ideér?
Vet inte vad jag ska ha för färg på trägolvet heller så lekte lite med det.
Osäker på övergången i valvet. Men detta är roligare än en rak övergång iaf, tycker jag. Kanske finns det andra roligare ideér?
Vet inte vad jag ska ha för färg på trägolvet heller så lekte lite med det.
Övergången i valvet ser trevlig ut, varför inte fortsätta med dess finnes och köra på en plattsättning med fris och plattor på diagonalen för att få mer liv och uttryck..
Tror isf att en 400 platta är bästa valet, beror dock på ytans bredd/längd för att få rätt proptioner..
Tror isf att en 400 platta är bästa valet, beror dock på ytans bredd/längd för att få rätt proptioner..
Fan ingen dum idé med fris runt allt. Tänker du trä eller stenfris?Mazen skrev:
Lagt med ritning på hallen. Oklart om det säger så mycket. Men på mina skisser så är plattornas storlek väldigt nära hur de skulle vara i verkligheten med 400/500/600.
Sten... se om den plattan du tänkt lägga finns i strl 100x200 eller så kapar du från samma platta du tänkt lägga. Blir en del spill då du bara får ut 2x100 per platta.NEO_AMiGA skrev:
Blir att ta fram papper o penna å rita utifrån olika plattors strl
Edit: räknat lite utifrån din ritning...
Hallens bredd 1300 med 500 plattor blir frisen 150 mm.
Med 400 plattor blir frisen bara 50 mm (3 plattor i bredd)
Och räknat på längden 2310 får du 4st 500 plattor med 150 fris.
Räkna in fogbredd 3 mm så blir frisen 145 mm.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Då det är söndag och jag är extra trög... Vad är det för mått på frisen? Är det ett godtyckligt mått eller har du räknat på ett antal hela plattor och det som blir kvar äts upp av frisen?
Ska frisen ligga "omlott" på något sätt?
Ska frisen ligga "omlott" på något sätt?
Mazen skrev:Sten... se om den plattan du tänkt lägga finns i strl 100x200 eller så kapar du från samma platta du tänkt lägga. Blir en del spill då du bara får ut 2x100 per platta.
Blir att ta fram papper o penna å rita utifrån olika plattors strl
Edit: räknat lite utifrån din ritning...
Hallens bredd 1300 med 500 plattor blir frisen 150 mm.
Med 400 plattor blir frisen bara 50 mm (3 plattor i bredd)
Och räknat på längden 2310 får du 4st 500 plattor med 150 fris.
Räkna in fogbredd 3 mm så blir frisen 145 mm.
Räknat med hela plattor 2x500 plus fog 3 mm, det som bli kvar är frisens mått vilken du får kapa från hela plattor.NEO_AMiGA skrev:
Frisen skulle jag lägga så dess fog hamnar halvt förskjuten mot golvet.