A Arnodt skrev:
Varför inte byta ut befintlig luft-luft-värmepump mot en litet kraftigare(som kan lämna högre kW värme) och modernare. De har väl blivit bättre på 15 år.
Eller komplettera med ytterligare en luft-luft-värmepump.

På så vis kan du skjuta upp dyra investeringar i värmeanläggningar till framtiden.
Det har jag också tänkt på. Det är ett av alternativen jag frågar om.
Dock är inte den dyra investeringen ett problem idag. Det jag är ute efter är om det lönar sig längre fram i tiden med bergvärme eller luft-vatten.
 
Gör en excellberäkning!
Hur mycket bergvärme höjer ett eventuellt framtida försäljningspris får man väl uppskatta.
Och hur mycket är komfort värt?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Håller med. Har man några som helst krav på komfort så fimpa LLVP spåret.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gör en excellberäkning!
Hur mycket bergvärme höjer ett eventuellt framtida försäljningspris får man väl uppskatta.
Och hur mycket är komfort värt?
Yes, så blir det nog. Försöker bara konsultera bättre kunniga först ;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Håller med. Har man några som helst krav på komfort så fimpa LLVP spåret.
Vad är det som är dåligt med LLVP för komfort? Typ att värmen kommer från 1 ställe och att den väsnas?
 
En "väsnande" fläkt och och ojämn värmespridning.
Men de sämsta är väl att man inte kan styra vilken temp man vill ha de olika rummen. Förutom att springa och stänga/öppna en massa dörrar.
Men kan vara bra nog för många.

För mig är komfort de viktigaste. Därför har jag inga problem att hosta upp 120k extra för ett kylsystem eller 50k på en säng. Så jag är ju otroligt partisk. Så salt skopa gäller.
 
  • Gilla
Emajlo och 1 till
  • Laddar…
Krokben
E Emajlo skrev:
Vad är det som är dåligt med LLVP för komfort? Typ att värmen kommer från 1 ställe och att den väsnas?
Ja den låter ju lite men det vänjer man sig vid. Kan ju helt ärligt säga att om jag hade normalt tvårör system med fläskiga radiatorer så hade jag kört på luft/vatten alla dagar i veckan, men nu har jag ett ettrörsystem och element stora som nudelpaket så det gick bort för mig. Jag är förövrigt väldigt nöjd med luft luft.
 
Har kåk på 130m2 med garage på 80m2 och vattenburen golvvärme i garaget. Kör med en NIBE f1245. Har en årsförbrukning på elen på 15000kwh per år. Vi är 4 personer i hushållet och garaget håller stadiga 16° och i huset 23°. Fördelen med bergvärme är att det är helt underhållsfritt i princip. Hade vi sänkt temperaturen till 21° så hade vi kunnat spara ännu fler kwh. Men visst är det en stor investering.
 
J Josth skrev:
De med enkelpanel behöver då en ganska rejäl framledningstemperatur för att ge tillräcklig värmeeffekt. Har ni bara 12 radiatorer på 190 kvm? Kanske el-golvvärme i t.ex. badrum, hall och kök? Annars kan man även sätta upp några radiatorer till men det blir viss rördragning.
Betyder detta att vi troligtvis behöver byta radiatorerna för att kunna ha bergvärme?

Jag tänkte försökte ta reda på framledningstemperaturen. Men vill bara dubbelkolla först så jag kommer göra rätt:
  • Ska jag låta elpannan stå på nuvarande inställning (kurva C med +7 finjustering).
  • Sedan koppla på termometern från Jula som du länkade till tidigare.
  • Stänga av LLVP.
  • Sedan sätta alla termostater på max.
Vad ska jag göra sen, avläsa tempen på elpannans termometer? Samt även den extra från Jula några dagar?
 
C Corsair skrev:
Har kåk på 130m2 med garage på 80m2 och vattenburen golvvärme i garaget. Kör med en NIBE f1245. Har en årsförbrukning på elen på 15000kwh per år. Vi är 4 personer i hushållet och garaget håller stadiga 16° och i huset 23°. Fördelen med bergvärme är att det är helt underhållsfritt i princip. Hade vi sänkt temperaturen till 21° så hade vi kunnat spara ännu fler kwh. Men visst är det en stor investering.
Det låter som ganska hög förbrukning för den ytan med bergvärme? Här i tråden uppskattades förbrukningen av mitt boende till 8 MWh/år för uppvärmningen.
 
Krokben Krokben skrev:
Ja den låter ju lite men det vänjer man sig vid. Kan ju helt ärligt säga att om jag hade normalt tvårör system med fläskiga radiatorer så hade jag kört på luft/vatten alla dagar i veckan, men nu har jag ett ettrörsystem och element stora som nudelpaket så det gick bort för mig. Jag är förövrigt väldigt nöjd med luft luft.
Varför inte bergvärme? :thinking::)
 
E Emajlo skrev:
Det låter som ganska hög förbrukning för den ytan med bergvärme? Här i tråden uppskattades förbrukningen av mitt boende till 8 MWh/år för uppvärmningen.
15000 är all elförbrukning i fastigheten inte enbart uppvärmningen.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Det är fler saker att tänka på tycker jag. Varmvatten, återvinning av ventilation värme, sol energi, värme vid strömavbrott osv.

Om jag hade pengar (inga lån) skulle jag sätta en frånluft vp modul, ett par solfångare, och en berg/mark värme VP till en teknik tank. Tex ctc 550.
Ev koppla en kamin för de kallaste dagarna och lite "backup" ~300k inkl allt.
Besparing max, ingen el för varmvatten på sommar tex. Max värdeökning på hus.

Om jag lånade pengar byta till LVVP tex Bosch 7000i som har bra COP o system ~125k
Besparing medium och bra värdeökning på hus.

Om jag hade ont om pengar/inte kan få lån/dyrt lån byta LLVP mot en modern med bättre effektivitet, säker 30% mot de som finns idag. Kostnad ~25k
Besparing max mot kostnad men minst värde på hus.
(obs bara vanlig tekniknerd, inte utbildad på vp/värme... Än iaf :D)
 
Nu har jag inte läst alla inlägg så detta kanske blir en upprepning.
Med bergvärme så kan du köra ac på sommaren också. Det kostar givetvis några kronor till men kan vara värt att ha ex. I sovrum.
När du räknar på bergvärme så kostar det inte lika mycke när du bara ska byta pumpen nästa gång som en helt ny installation.
En pump håller mellan 15-20 år och sen blir det en kostnad på ca 85tkr igen då och inte 180tkr som hela installationen kostar.

jag skulle gå på bergvärme.
 
  • Gilla
Emajlo och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i en liten ort utan alltför mycket buller från trafik eller annat. Grannen har en luft-vatten-vp och jag tycker den låter lite väl mycket. Hörs förstås inte inifrån men om man är ute i trädgården.

Och min mor har en berg-vp från 2009 i källaren direkt under sovrummet och det hörs bra när kompressorn går igång. Men visst, man vänjer sig.

En elvärmepanna är tyst och underhållsfri. :) Och jag tror att det hänt en del på lvp-fronten sedan 2004 så det kan vara värt att kolla upp. Kanske finns det något bättre ställe att sätta den på också.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.