Hej! Jag har en gratis tomt mot en sjö och högt beläget. Har satt max pris totalt 1 miljon, är det möjligt?
Jag är målare och målar skidstahus, så ja gör det själv.
Även platta och invändigt arbete kan ja fixa.
Kollat på http://www.skidstahus.se/cldoc/170.htm slutar på 726 000 med isolerings tillägg, 3 glas, ventelation, vitvaror och montering.
Är bara två i familjen nu men kan ju bli fler, är 98 m2 för litet?

Hoppas på bra svar
MVH PEter

Det hus som du visar kommer ledigt att fungera medan ni är både två och tre i familjen. Det kommer säker funka med en fjärde familjemedlem också, iaf under det första/första åren.

Jag tycke dock att saknades en rejäl tvättstuga, någonstans måste värmeanläggningen få plats. Så skulle iaf jag vilja ha större badrum.

Snailman
Är tomten på landet eller i stan, hur gör ni med vattnet? egen brunn/kommunalt vad kostar anslutning av elen? Avlopp eget/kommunalt.

Dessa tre är ju poster ni inte kommer ifrån, så utred dessa kostnader, även telefon kan bli dyrt om ni inte klarar er med mobiltelefon.

Smålandsvillan gör bra och fina hus till ett rimligt pris. Nu finns dessutom flera nya modeller tror jag. Själva bygger vi ett Stora Mariannelund, det passar oss bra i storlek och planlösning...

Mvh SdO

Hej!

Blev lite smått upprörd när man skrev att Smålandsvillan inte kan betecknas som "BRA HUS". Jag undrar om vederbörande vet vad han/hon pratar om?

Vi har byggt ett Mariannelund och är helnöjda. Det enda vi ångrar är att vi inte valde egna vitvaror samt kaklade o klinkade i badrummet från början. Sen har ju SMålandsvillan gjort lite ändringar sen vi byggde, ex

* Man kan nu välja att ha invänding inspektionslucka
* Inbyggnadspaket till kök finns (om man ta det kök de levererar)
* Vitvarorna är snäppet bättre än innan
* Det finns nu kontakter till taklampor som sitter i själva taket. Vi fick dra sladdar till varje lampa från kontakt i väggen, inte så snyggt.

En ganska stor nackdel med mariannelund är bristen på arbetsytor i köket. Nu när vi har bott in oss så förstår vi inte vad vi ska ha arbetsytan till höger om kyl/frys till. Den samlar bara allsköns skräp. Det hade varit bättre om denna ytan hade varit där frysen står... men då kanske kyl/frys kommer för långt ut i hallen... Nån som vet o har tips?

MVH
Henke & Co

Ytan bredvid kyl/frys är att beteckna som avställningsyta för det du tar ur kyl/frys. För att slippa öppna kylen ta ut smöret, stänga gå med smöret till bordet och sedan tillbaka och öppna och ta ut mjölken osv. En god tanke då man i mång andra hus ser att kyl/frys står helt för sog själva på en överbliven väggyta utan möjlighet att ställa ifrån de varor man plockar ur kylen/frysen.

I övrigt kan jag hålla med om att det ser lite magert ut med arbetsyta i Mariannelunds kök.

Inger.P. skrev:
Det var jag som skrev det - enligt inlägg här ovan i samma tråd.

Det är ju mycket bra att ni är nöjda med Ert hus - det är säkert de flesta som byggt en Smålandsvilla...
Vad jag menar med "Bra hus" är hus som är byggda med en bra byggteknik med bra materialval. Det anser inte jag att Smålandsvillan har. Det är kanske därför som de kan hålla lägre priser än andra hustillverkare...

Jag jämför INTE "lull-lull" såsom kök, köksutrusning, vitvaror, innegolv, centraldammsugare, hörnbadkar och andra "lätt" kompletteringsbara och utbytbara inredningsdetaljer. Jag jämför husstommarna och grunden!
Utvändiga vindsluckor borde f.ö. vara "förbjudna" - och inte tillval. Snacka om "snitslad bana" för tjuven!

Hur som helst. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion med alla "nöjda" Älvsbyhus- och Smålandsvillanbyggare. Det finns det tillräckligt med trådar om detta sedan tidigare.
Huvudsaken är att NI är nöjda!
Inger, du måste förklara vad du menar med att "utvändiga vindsluckor borde förbjudas". Samt att dessa skulle vara en "snitslad bana för tjuven!"

Jag har två utvändiga vindsluckor på mitt hus för att komma åt vinden och jag kan inte se att detta skulle vara sämre än en invändig vindstrappa/lucka.
Jag vill hellre påstå att invändiga vindsluckor är av ondo då de försämrar isoleringen/tätheten i den viktigaste delen av huset där värme vill slinka ut. Dessutom inbjuder det till att samla skräp på vinden där man helst inte ska samla prylar som bara blir liggande och ökar risken för skador på lösullen samt ångspärren då man kryper runt däruppe alltför ofta. Hur utvändiga vindsluckor skulle bidra till ökad inbrottsrisk måset du förklara för det förstår jag inte alls. Men jag kanske är trög :)

I övrigt så kan jag hålla med om att älvsbyhus, smålandsvillan har ett delvis enklare utförande, som givetvis är tillräckligt för de flesta men kanske kan betecknas som "magert" av de fanatiskt intresserade.

Inger.P. skrev:
Vindsluckorna brukar ha väldigt dåliga lås. Ofta enkla innerdörrslås el.liknande. Det räcker med ett enkelt litet knäck med en kofot så är tjuven "inne".
Så det du ogillar är egentligen dåliga lås på vindsluckor, inte vindsluckorna i sig?

En vindslucka med samma lås som i ytterdörren är ju knappast inbrottstjuvens första val. Man ska få tag på en lång stege, klättra upp, bryta upp samma lås som man skulle gjort för ytterdörren, bryta upp innertaket och hoppa ner. Och sedan väldigt jobbigt att ta sig ut ur huset med grejerna.

Nu kanske vi inte ska förlänga debatten kring vindsluckor som en riskfaktor vid inbrott. Men jag måste ändå få säga att det var ett helt nytt argument för vindslucka inomhus och emot vindsluckor utvändigt som jag aldrig tidigare påträffat. Jag skulle också vilja se den inbrottstjuv som på natten plockar fram stegen som man har hängande på garaget ställer upp den mot vindsluckan, klättrar upp i mörkret och bryter upp luckan, sedan kryper runt på vinden och gräver runt i lösullen och sedan sparkar sönder innertaksreglarna och innertaket för att sedan hoppa ner i huset, detta med risk att sparka på en innervägg eller ännu bättre uppstickande spik eller skruv ;D. Jag skulle också vilja se statistik på hur många villainbrott som sker genom detta tillvägagångssätt, förmodligen inga eller någon enstaka i hela landet.

De flesta inbrott ca 50% sker bevisligen genom ytterdörren, många andra genom fönster/fönsterdörrar och undanskymda källarfönster/dörrar. Detta argument emot vindsluckor utomhus ger jag alltså inte mycket för som du säkert förstått.

Beträffande kvaliteten på själva konstruktionen på huset är vi helt överrens. Man ska givetvis försöka bygga ett så rejält hus man kan. Lyxiga ytskikt, kök, badrumsinredningar mm kan man alltid komplettera på ett enkelt sätt.

Kan du Inger P förklara vad som är så dåligt med Smålandsvillan? Du verkar ju veta en hel del tydligen. Vi har då ingen utvändig vindslucka, men en lucka har vi för att kolla grunden. Det är ju en helt annan sak. Anledningen till att Smålandsvillan är billiga är att alla hus ser precis lika dana ut. De har heller inte så fruktansvärt många hus att välja mellan. De ändrar nästan ingenting i planlösningen vilket gör att de kan bygga smidigt, lätt,snabbt OCH billigt! INTE med sämre kvalité. Alla kan ju tycka olika men jag anser inte att de har dålig kvalité i alla fall.
/Maria

Hej
Ingick va mm i den där miljonen?? Då är det nog svårt.
Vi har vänner som byggt med Värsåsvillan, det verkar vara ett väl genomtänkt hus åtminstone, priser har jag ingen aning om, men de har åtminstone haft möjlighet att välja att göra väldigt mycket själva. Även med hem1 tror jag den möjligheten finns. Sedan finns ju också Björklidenhus, vars favoritserie verkar prisvärd, men det klart att den kostar ändå mer än du som startade tråden tänkt dig ... man kan fundera på om det skulle vara möjligt för dig att lägga in en större arbetsinssats och få ner priset? Troligen inte.
Kvadraten från Eksjöhus egnahemserie går ju att få mer eller mindre oinredd. Om man är intresserad av att lägga mycket eget arbete kan man även fundera på sådana litet udda byggmetoder som träulit eller hö.
Till dig som startade tråden, många anser att krypgrund är "obra", vilket utesluter ett gäng annars prisvärda hus, några isolerar inte så mycket som man skulle kunna för att få ett energisnålt hus mm sådant som Inger tagit upp. Du måste göra dina avgöranden om vad som är bra nog eller inte. Till exempel -är det ok att ha en vattentålig spånskiva under takplattorna? Den ersätter sponten mellan takbjälkarna, den ersätter takpappen och i och med att den buktar litet inåt mellan takstolarna så behövs bara ett lager läkt för att hålla betongplattorna, luftningen sköter buktningen om ...
Jag tror också att det är viktigt att försöka föreställa sig att du ska bo i ditt hus under MÅNGA år. Att i ditt läge lägga extra pengar på lull-lull som rostfria vitvaror t ex är kanske ologiskt. Hellre trägolv?! Planlösningar som att det t ex inte finns tillräcklig med plats bakom dörren så att man inte får plats med något (t ex en rad garderober eller en bokhylla) gör mycket för oanvändbarheten i ett rum. Att ha möjlighet att bygga ut när barn två kommer (och kanske redan ha sökt bygglov för det dessutom) är också viktigt, tycker jag.
Själv bygger jag en smålandsvilla(västervik) m krypgrund och även om de hus jag nu räknat upp här alla har platta på mark, så är det en kostnadsfråga (åtminstone för oss som inte har tid/kunskap att göra själv) och krypgrund anses inte som någon allmän riskkonstruktion ... (nu tycker jag att jag är väldigt diplomatisk så snälla, håll er till ämnet).
mvh fiddeli

Ja, apropå billiga hus, och dåliga skisser i kataloger. Så kan jag väl kanske till viss del hålla med. Visst måste det finnas någon skillnad på huset när det skiljer mycket på priset. Det vore väl lustigt annars?? Man får oftast vad man betalar för!

Själva föll vi för ett av Hjältevads hus, och jag vet inte om de bilderna inverkade negativt direkt. Det är ju mest planlösningen de vill framhäva. Sen får man ju kolla in huset på riktiga foton och verkliga visningar. Barnen i katalogen...tja.. jag vet inte vad jag ska sä.

Huset var var i alla fall inte billigt, och man kan ju ändra allt hur som helst hur man vill ha det. Så jag tror inte att man generelllt kan säga att ett specielllt husföretag är skit.

I alla fall, nog om det. Klokt att passa på att bygga innan kidsen kommer för då är det betydligt svårare med tid och orken. Lite därför vi valde färdigt hus, det blir mycket ändå med tomt och garage mm

Ytan, 98 kvadrat??...kan du inte inreda en loftövervåning till ungarna.

Kör hårt!!!...när man sliter åt sig själv har man enorma krafter!!
Mvh Pege :D

Nu skriver vi inget mer om Smålandsvillans krypgrunder eller andra ev brister!!

Jag märker att det skapar irritation och försvarsställningar, när vissa anmärker vissa brister. Om det nu är brister???......förr byggdes alla hus med krypgrund, och de var väl inte alltid miljöförstörda de som bodde där???

Fuktbegreppet har gått till överdrift. Nytt är nytt, och då finns det nog många andra som bör vara betydligt mer oroliga i gamla krypgrunder. Enkelt och billigt. Det finns huskoncept till alla smaker.
Mvh Krypgrundsägaren Pege som sover gott om nätterna!! ;D

Pege 10 skrev:
...förr byggdes alla hus med krypgrund, och de var väl inte alltid miljöförstörda de som bodde där???
Skillnaden är att förr var man inte så noga med isolering eller att husen var täta. Man hade även en varm murstock som värmde upp luften i grunden. Med dessa förutsättningar fungerade krypgrunden (eller torpargrunden som det då handlade om) aldeles ypperligt. Problemen uppstår när man tillämpar den grundkonstruktionen på ett modernt hus med välisolerade bjälklag och värmepump.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krypgrund

_Inger_ skrev:
De bygger enligt materialspecen på gjuten platta.

Priset för detta huset:

[bild]

är enligt "Leva & bo" 1.256.000 kr.  Om detta fortfarande stämmer så kan man faktiskt bygga ett hus - med 4 sovrum OCH garage + tomt - för 1,5 miljoner.

Jag tycker även att planlösningen är helt OK för ett så pass "litet" hus.

[bild]

Helt OK enligt min mening.
Hur lyckas du bygga för dessa pengar när platta inte ingår i priset ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.