Hej!
Första egna tråden på detta forum som jag läst och följt i många år.

Bott i ca 6 månader i vår kåk från 1978 som uppdaterats av tidigare ägare. En av grejerna som behöver fixas är fogen i vår hall med tillhörande trapp. Huset är 2 våningar och man kommer in i farstun som är mellan våningsplanen. Så finns en halvtrappa upp till hallen och halvtrappa ner till nedre. Ligger klinker i trapp, farstu och hallen (golvvärme) på övre plan. Mycket av fogen mellan plattorna är borta i detta område, vet inte om det är för att det blir en del rörelse i träbjälklaget eller om fogningen utförts fel. Plattorna sitter som de ska, inget löst där.
Min ungefärliga plan är att skrapa bort lös fog och foga på nytt. Finns det nån fogmassa som är extra bra till detta? som klarar lite rörelse (om det nu är det som är problemet)? Googlat men inte hittat nån klockren produkt.
Nåt annat jag bör tänka på för att få detta att hålla ett tag?
Hittat nåt som heter Kiilto fogförstärkare som blandas i, är det nåt som fungerar?

Redigerat:
Är väl en bra klinkerfog som efterfrågas....?
Troligen lossnar fogen pga rörelse i underlaget, plattorna brukar då lossna så småningom också, har du tur så sitter dom ett tag till! Men börja med att foga om plattorna med en bra flexibel klinkerfog, gå gärna till närmsta kakelbutik, dom kan ge dig en bra fog.

J Jörgen Ö skrev:
Är väl en bra klinkerfog som efterfrågas....?
Troligen lossnar fogen pga rörelse i underlaget, plattorna brukar då lossna så småningom också, har du tur så sitter dom ett tag till! Men börja med att foga om plattorna med en bra flexibel klinkerfog, gå gärna till närmsta kakelbutik, dom kan ge dig en bra fog.
Ja precis det var det jag menade, eller försökte säga iaf ;) Plattorna sitter som berget än så länge. Undrar om golvvärmen är en bidragande orsak till de kassa fogarna. När jag tittat närmare så tycker jag att det ser ut som fogen sjunkit ner på vissa ställen. Tog några bilder

• Närbild på keramiska plattor med nedsjunken och skadad fog mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av golvplattor med synligt sjunkande och spruckna fogar.
    Skapa konto
  • Närbild på kakelfogar mellan plattor som visar tecken på skada och sjunkning.
    Skapa konto
Det blir nog svårt att hitta en fog som håller här, golvet är ju felaktigt gjort och att göra om är det som gäller.

Hurvida det är felgjort vet vi ju inte, en fog kan lossna av flera orsaker. Kanske fel fog fr början!
Sen ser det ut som att golvet har några år på nacken, så sitter plattorna så bör det fungera med en ny bra flexibel klinkerfog.
Se bara till att få bort så mkt av den gamla först

J Jörgen Ö skrev:
Hurvida det är felgjort vet vi ju inte, en fog kan lossna av flera orsaker. Kanske fel fog fr början!
Sen ser det ut som att golvet har några år på nacken, så sitter plattorna så bör det fungera med en ny bra flexibel klinkerfog.
Se bara till att få bort så mkt av den gamla först
ja det stämmer, missade skriva att golvet säkert är över 10 år. Så det är inget som hänt på kort tid. Tänkte naturligtvis prova med att foga om först. Min förhoppning är ju att det var fel fog från början och att en ny med bättre material kan hålla ett antal år.
tack för input, jag får fråga i butiken vad de har helt enkelt!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.