Å Åke B skrev:
Det går alldeles utmärkt att åtgärda sådana bucklor/skador som Du visar bilder på. Hör med någon som är proffs på att tillverka


Hör med något företag som är proffs på rostfritt stål; typ J G Rostfria i Arninge Täby, www.jgrostfria.se .Troligen måste de dock ta med sig diskbänken till sin verkstad. De är mycket duktiga på rostfri plåt! Lycka till!
Håller med, anledningen till att det blir sådär är för att vissa stomar är tunnare bak än fram, så när du måttat en lagom skruv I framkant å sen drar i fyra i all hast så har två i bak gått igenom. Jag åkte till en firma som jobbar med rostfritt endast, klampade rakt in med den på ryggen och bad dom fixa den direkt, dom planade ut plåten med hammare och svetsade igen ett hål, slipade och polerade, enda som syns är att själva polerings / slipreporna är lite annorlunda än dom från fabrik. Det kostade 500 och tog 15 min och ingen annan än jag skulle se att det är lagat, snabba pengar för dom och bra service för mig. Det va en stala, vissa märken kan vara svårare pga hur tunna dom är. Med ett generöst avdrag hade jag gått med på att behålla den om dom får den fixad så det knappt går att se.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
O OffertOffret skrev:
Håller med, anledningen till att det blir sådär är för att vissa stomar är tunnare bak än fram, så när du måttat en lagom skruv I framkant å sen drar i fyra i all hast så har två i bak gått igenom. Jag åkte till en firma som jobbar med rostfritt endast, klampade rakt in med den på ryggen och bad dom fixa den direkt, dom planade ut plåten med hammare och svetsade igen ett hål, slipade och polerade, enda som syns är att själva polerings / slipreporna är lite annorlunda än dom från fabrik. Det kostade 500 och tog 15 min och ingen annan än jag skulle se att det är lagat, snabba pengar för dom och bra service för mig. Det va en stala, vissa märken kan vara svårare pga hur tunna dom är. Med ett generöst avdrag hade jag gått med på att behålla den om dom får den fixad så det knappt går att se.
Jag köper inte det, har jag köpt en ny dyr diskbänk så ska det vara monterad och klar som en ny fin diskbänk, inte något som man har reparerat och har fått rabatt på...
Och till alla experter på rostfritt kan jag väl säga att javisst det går att "banka ut/svetsa på" men det är ändå inte samma som en ny diskbänk som kunden betalade för utan en lagad diskbänk.

Tänk om du köper en ny dyr bil och efter 10 mil så skär motorn, vill du då ha att de ska renovera din motor eller ersätta dig med en ny motor......
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Jag köper inte det, har jag köpt en ny dyr diskbänk så ska det vara monterad och klar som en ny fin diskbänk, inte något som man har reparerat och har fått rabatt på...
Och till alla experter på rostfritt kan jag väl säga att javisst det går att "banka ut/svetsa på" men det är ändå inte samma som en ny diskbänk som kunden betalade för utan en lagad diskbänk.

Tänk om du köper en ny dyr bil och efter 10 mil så skär motorn, vill du då ha att de ska renovera din motor eller ersätta dig med en ny motor......
Precis som din bil blir en lagad bil med en utbytt del. Samma med diskbänken, Skär bort den skadade biten och sätt dit en ny. Många nya diskbänkar är svetsade, men det syns inte. Det är bara "alla experter på rostfritt" som förstår var och varför det är svetsat :)
 
D daugaard skrev:
Precis som din bil blir en lagad bil med en utbytt del. Samma med diskbänken, Skär bort den skadade biten och sätt dit en ny. Många nya diskbänkar är svetsade, men det syns inte. Det är bara "alla experter på rostfritt" som förstår var och varför det är svetsat :)
Nä, det jag hakar upp mig på att när någon köper en diskbänk för 16k så har man köpt kvalitet och då räcker det inte med en lagning, då är inte diskbänken/bilen ny längre. Det spelar ingen roll, om vi går över till bilar så hade du godkänt en renovering eller en ny motor?
 
Leverantören har alltid rätt att åtgärda fel. Först om det misslyckas kan man kräva en ny vara.
 
D Daniel 109 skrev:
Leverantören har alltid rätt att åtgärda fel. Först om det misslyckas kan man kräva en ny vara.
Det låter som en oxymoron, vem är leverantören och vem är installatören och vem har ansvaret tycker jag är den som installerar.
 
F Fdriver skrev:
Jag köper inte det, har jag köpt en ny dyr diskbänk så ska det vara monterad och klar som en ny fin diskbänk, inte något som man har reparerat och har fått rabatt på...
Och till alla experter på rostfritt kan jag väl säga att javisst det går att "banka ut/svetsa på" men det är ändå inte samma som en ny diskbänk som kunden betalade för utan en lagad diskbänk.

Tänk om du köper en ny dyr bil och efter 10 mil så skär motorn, vill du då ha att de ska renovera din motor eller ersätta dig med en ny motor......

Om motorn skär på en ny bil så får du inte en ny bil. Motorn kommer bytas ut
 
Vet inte hur långt man ska dra det?

Jag vill ha en bänk gjort på nybruten malm, allt annat är äckligt.

Om lagningen inte syns så syns den inte. Jag hade kunna polera av hela bänken för att få samma finish på hela ytan på min, men det behövdes inte. Nu va detta min egen diskbänk som jag själv monterade jag va inte sugen på att kasta bänken pga detta, man brukar säga behandla andra som du själv vill bli behandlad. Om hantverkaren ber om ursäkt och kompenserar med några tusen eller Slitit som fan för att få bort skadan så den inte syns så är det väl inte hela världen, det är nog staff nog, det va en olycka, inte systematisk tandande skuggande kakel i ett helt badrum.
 
  • Gilla
Detlovsson och 1 till
  • Laddar…
O OffertOffret skrev:
Vet inte hur långt man ska dra det?

Jag vill ha en bänk gjort på nybruten malm, allt annat är äckligt.

Om lagningen inte syns så syns den inte. Jag hade kunna polera av hela bänken för att få samma finish på hela ytan på min, men det behövdes inte. Nu va detta min egen diskbänk som jag själv monterade jag va inte sugen på att kasta bänken pga detta, man brukar säga behandla andra som du själv vill bli behandlad. Om hantverkaren ber om ursäkt och kompenserar med några tusen eller Slitit som fan för att få bort skadan så den inte syns så är det väl inte hela världen, det är nog staff nog, det va en olycka, inte systematisk tandande skuggande kakel i ett helt badrum.
Den gyllene regeln är alltid användbar! Den och allmän anständighet ett trumfar juridiken i min mening. Det borde vara svaret i alla "hantverkaren/grannen/annan har gjort fel"-tråd.
 
D danjac skrev:
Om motorn skär på en ny bil så får du inte en ny bil. Motorn kommer bytas ut

Men det är ju lite av en dålig jämnförelse ändå... En motor är en egen enhet, precis som en diskbänk är en egen enhet i ett kök. Så ska man dra vidare på bil-motor-spåret så skulle en bil vara ett kök, och motorn en diskbänk. Mao får man inte en helt ny bil(kök) om motorn(diskbänken) går sönder, däremot får man ny motor(diskbänk).

Ska man prompt fortsätta jämnföra en skadad diskbänk med en bil, så bör man nog jämnföra med karosskador. Får man en ny bil för att karossen är skadad? Ja och nej. Det beror på skadan. Är skadan lindrig och anses kunnas lagas till ursprungligt skick för en mindre kostnad än en ny bil, så lagas den. Annars får man en ny/likvärdig bil.
Samma princip gäller ju även med en diskbänk, men jag vidarehåller att en bil-jämnförelse är rätt kass då förutsättningarna och kraven är helt olika.
 
F Fdriver skrev:
Jag köper inte det, har jag köpt en ny dyr diskbänk så ska det vara monterad och klar som en ny fin diskbänk, inte något som man har reparerat och har fått rabatt på...
Och till alla experter på rostfritt kan jag väl säga att javisst det går att "banka ut/svetsa på" men det är ändå inte samma som en ny diskbänk som kunden betalade för utan en lagad diskbänk.

Tänk om du köper en ny dyr bil och efter 10 mil så skär motorn, vill du då ha att de ska renovera din motor eller ersätta dig med en ny motor......
osäker på om vad du vill har ngn betydelse utan snarare vad du får acceptera vid ett sådant fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att väldigt många här har en väl extrem syn på vad man kan kräva. Msn kan inte kräva åtgärder som inte är ekonomiskt rimliga. Hur många skulle köpt en ny diskbänk om de gjort skadan själva? Jag skulle i alla fall inte värdera den skadan till 16kkr. Jag tror inte rätten gör det heller. Det går absolut att göra skadan mindre synlig.
Vad menar du? Om jag köper en diskbänk och gör skadan själv är väl en enorm skillnad!!! Kan finnas en anledning att man betalar kunnigt folk att sätta dit den!! Snålar man och gör själv får man ta att det kan bli fel, har ingenting med att göra huruvida man köper ny eller inte då. Självklar reklamation i TS fall.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är en relevant jämförelse.
 
D danjac skrev:
Då har du inte sett och lärt dig allt. Sett med egna ögon hur hojbyggare formar skärmar i rostfritt.
Ja, men du kan inte släta ut en sån bula med ett engelskt hjul på en plan plåt, och inte på en böjd plåt heller.
Att du sett en hojbyggare göra en böjd skärm av en (nåtsånär) rak plåtbit är inte samma sak som att laga den här formen av bula på en diskbänk.
När jag gick min svetsutbildning (med specifika kurser i just plåtbearbetning) fick vi använda både engelskt hjul och pullmax, men en ho till en diskbänk pressar man fram, renskär och svetsar fast. Sedan riktar man och återställer oxidskiktet på plåten.. hur vet jag detta? Min lärare berättade detta då han jobbat med att tillverka just diskbänkar..
Att jämföra framskärmar med diskbänkar är lite som att jämföra vedträn med spånskivor..
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
herregud, hur orkar ni mala och surra i evigheter om en enda sak. Trådskaparen har sagt att han ska prata med snickaren och sen får vi se hur det går,
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.