Råkade ha sönder en sån och upptäckte att det inte finns någonting som hindrar glasullen från att krypa ut genom den perforerade innerslangen. Brukar det inte vara ett duk/membran som hindrar det? Nu ser jag bara glaspartiklar som virvlar runt i tilluften...

Kan konstatera samma sak. Skulle dra ut en flexdämpare vilket slutade med att det perforerade alu-innerröret gick isär. Ingen duk fanns mellan rör och glasull.

Flexibla ljuddämpare är budgetdämpare.
Skulle nog vara svårt att få in en duk mellan aluminium och glassul som gick att sträcka ut lätt.
Och med en duk imellan skulle dämpningen försämras en del.
Därför jag alltid föreslår vanliga stabila ljuddämpare till att börja med.

Man måste även se upp med flexibla ljuddämpare den dagen man vill rensa systemet, finns en risk att man pajar ljuddämparen med en rensviska.

FrittDrag skrev:
Därför jag alltid föreslår vanliga stabila ljuddämpare till att börja med.
Hade ingen flexdämpare i systemet först, bara vanliga ljuddämpare (160x1200mm). Hade oljud i systemet, men efter en flexdämpare direkt efter aggregatet tystnade det avsevärt.

Finns det någon risk att man för ut glasullspartiklar i inneluften med flexljuddämpare?

ab-cd skrev:
Finns det någon risk att man för ut glasullspartiklar i inneluften med flexljuddämpare?
Vet inte helt hur det blir, men jag tror att det mesta lösa glasullen släpper med en gång och att det som sedan finns kvar inte kommer att släppa i någon större mängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.