Med fibaro behöver du även en sticka. Jag använder aeon z-stick
 
D
leby leby skrev:
Jag använder både. Shelly klart billigare.
Jag kör Z-wave idag, men vad har du gjort i Domoticz för att köra Shelly. Verkar finnas en lösning via MQTT och en där man bara skickar kommandon till webinterfacet via en dummybrytare?
 
Redigerat:
Använder bpde mqtt och action url med json
 
D
leby leby skrev:
Använder bpde mqtt och action url med json
Ok, installerade MQTT nu så då är det ur vägen iaf, får kanske köpa hem något från Shelly och testa.. vet inte riktigt hur nästa steg isf ser ut men får väl ta det när jag kommer dit!
 
Vilken plattform kör du? Jag använder mosqito. Du behöver också phyton 3.5 och den plug in som finns till domoticz
 
Jag är helt ny när det gäller Shelly och har lite frågor/funderingar till er Shelly-veteraner jag hoppas ni kan besvara. :)

Lite info:
- Tre stycken Shelly 2.5 installerade. (1) (2) (3) med två kanaler var -> (1.1) (1.2) (2.1) (2.2) (3.1) (3.2)
- Tilldelat alla tre varsin statisk IP-adress.
- Alla tre har tillgång till internet.
- Har inte aktiverat cloud på någon av dom.
- Skapat veckoscheman med styrning vid solnedgång och soluppgång på två av dom. (1.1) och (2.1).
- Skapat veckoschema med styrning vid klockslag på två av dom. (2.2) (3.2)
- Min router befinner sig på första våningen i ena hörnet av huset.
- Shelly (1) befinner sig på markplan bakom en strömbrytare och WiFi RSSI (wifistyrkan) är -87 dBm.
- Shelly (2) och (3) befinner sig i källaren i motsatt hörn av routern. (2) = WiFi RSSI -90 dBm. (3) = WiFi RSSI -91 dBm.
- För att göra inställningar använder jag både Shellys app till iPhone och Shellysarnas webgränssnitt på PC.
- Samtliga tre tillagda i samma "rum".
- Uppdaterat till senaste firmware i alla tre.
- Tilldelat tidzon och position manuellt till alla tre.

Mina frågor/funderingar:
1. Behövs internetuppkoppling?

Enligt instruktionerna https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/02/Shelly25_UserGuide_EN_v01_Preview.pdf punkt 7 så behövs internetuppkoppling för veckoscheman och veckoscheman med styrning med hjälp av solnedgång och soluppgång. Behövs internetuppkopplingen hela tiden när scheman körs eller bara när man ställer in sina tider? Anledningen till frågan är att jag är rädd för att dålig WiFi-signal kan göra att Shellysarna inte slår till och från när de ska. (Just nu jag jag programmerat in dubbla schemalagda start- och stopptider för att minsta risken för missade kommandon.) Kan WiFi-signalen bli starkare om man vänder Shellyn åt ena eller andra hållet?


2. Hur styra impulsrelä? Eller ska jag köpa arbetsströmsrelä?
Använder mina Shelly (2.2) och (3.1) för motorvärmaruttag.

När nu kupéfläkten sattes i läge två, det vill säga på sin högsta effekt, i bilen ansluten till Shelly (3.1) så löste Shellyn ut för överström. Det vill säga motorvärmare och kupévärmare tillsammans nådde 2300W vid start. Min tanke nu är då att låta mina Shellys som används till motorvärmaruttagen styra impulsrelän (t.ex. Hager EPN510) eller lite dyrare arbetsströmsrelän (t.ex. Hager ERC216) som då istället matar motorvärmaruttagen.

Eftersom Shelly har en ingång för varje kanal så borde det vara "lätt som en plätt" att styra ett impulsrelä samtidigt som Shellyn håller koll på om impulsrelät är 1 eller 0. Min idé om hur det borde/kan fungera är såhär:
a) När tiden enligt schemat för start är inne så skickar Shellyn en kort puls (om det går) till impulsreläet som då blir 1.
b) När impulsreläet blir 1 matas ström från impulsreläet till motorvärmaruttaget men även till ingången på Shelly så att den vet att statusen på impulsreläet är 1.
c) När tiden enligt schemat för stopp är inne så skickar Shellyn en puls till impulsreläet som då blir 0.
d) När impulsreläet blir 0 stoppas matning av ström från impulsreläet till motorvärmaruttaget men även till ingången på Shelly så att Shelly vet att statusen på impulsreläet nu är 0.

Är detta något som enkelt, utan att ha doktorerat i hemautomation, kan göras med Shelly 2.5 och ett impulsrelä? Kommer ställa in veckoschemat med olika telefoner och datorer så att Shellyn har koll på att impulsrelät verkligen har den status det ska ha är önskvärt. Att värma bilen hela natten för att sedan stänga värmningen en timme innan avfärd är inte önskvärt... ;)

Eller är helt enkelt de extra kronorna det kostar att köpa arbetsströmsrelän (t.ex. Hager ERC216) värt det?
Jag gillar när både el och automation hålls så enkelt och tydlig det går. Det får kosta pengar, men samtidigt så behöver det inte kosta en massa extra pengar i onödan.


Nog med frågor. Jag hittade den här utmärkta tråden för några veckor sedan när jag letade efter en enkel lösning att styra motorvärmaruttag på. Från början verkade det som att kopplingsur till elcentralen behövde införskaffas, men det var både en dyr och obekväm lösning. Tack vare er här så blev det Shelly istället. Mycket enklare att ställa in motorvärmartiderna med telefonen sittandes i favoritfåtöljen i vardagsrummet än att behöva ta sig ner i källaren och då kisande stå i dunklet läsandes en instruktionsbok och samtidigt försöka knappa in veckans tider. :D(y)


Installering och programmering har varit enkel. Gått lätt och snabbt och jag har fått in bilder på styrda prylar och programmerat tidsscheman. Har bara haft ett "lustigt" fel hittills som behövts lösas.

När jag startade iPhone-appen (telefonen ansluten till mitt WiFi via routern) betedde sig Shelly (3) väldigt märkligt i appen. Istället för att jag kunde se dess status eller den sades vara offline så stod det "CLOUD DISABLED". Detta var i och för sig sant, men detta gällde ju för alla tre Shellysar. Dom andra, det vill säga (1) och (2) visade rätt status. Jag kunde ändå klicka på raden för Shelly (3) och då se dess status och även aktivera och göra ändringar. Provade att starta om appen flera gånger. Gjorde omstart av Shellyn. Aktiverade "cloud" för att sedan deaktivera det. Såg ok ut en stund, men sedan dök "CLOUD DISABLED" upp igen.

Idag så fabriksinställde jag Shelly (3) genom att hålla inne dess resetknapp i tio sekunder. Installerade om den som tidigare, men när frågan om jag ville ansluta den till cloud så svarade jag ja. (Det hade jag även gjort på (1) och (2) när det installerades.) Sedan när installationen var helt klar så deaktiverade jag cloud. Efter detta fungerade den som tänkt.(y)
 
För att styra motorvärmare är nog Shelly 1PM som klarar upp till 16A , 3600w lämpligare.

Gällande internetuppkopplingen så är jag rätt säker på att Ja, den behövs hela tiden för att säkerhetsställa dina tidsstyrningar. Har dock aldrig provat utan. :)

Men jag har en Shelly hemma som är monterad i garaget, ganska långt från min AP. Min iPhone har inte mottagning här, men shellyn fungerar utmärkt ändå. Dålig mottagning räcker, sålänge den har någon mottagning iaf. Så prova och se hur det fungerar först innan du vidtar åtgärd!
 
Också säker på att du behöver ha den cloud enabled för att veckoscheman mm ska funka.

Om signalstyrkan är så på gränsen att den inte alltid slår till så är nog det vettigaste rådet att försöka lösa det. Ligger man precis på gränsen på Wi-Fi-täckning så är risken stor att det plötsligt inte funkar alls. Radiovågor är lite oförutsägbara på det viset när man ligger på gränsen.

Jag kör mina scheman på Home Assistant och har lagt till en 60 minuters timer om man ska iväg på icke schemalagd tid.
Skärmklipp av hemautomationssystem som visar vädret och motorvärmarens scheman och timer-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
För att styra motorvärmare är nog Shelly 1PM som klarar upp till 16A , 3600w lämpligare.
Håller med, dock klarar 1PM bara 3500W.
Lite synd för mig då jag har en T2 röd golvvärmeslinga som startar med drygt 3600W,
så Shellyn slår ifrån ibland.
 
  • Ledsen
crazytok
  • Laddar…
WALL-E WALL-E skrev:
Jag är helt ny när det gäller Shelly och har lite frågor/funderingar till er Shelly-veteraner jag hoppas ni kan besvara. :)

Lite info:
- Tre stycken Shelly 2.5 installerade. (1) (2) (3) med två kanaler var -> (1.1) (1.2) (2.1) (2.2) (3.1) (3.2)
- Tilldelat alla tre varsin statisk IP-adress.
- Alla tre har tillgång till internet.
- Har inte aktiverat cloud på någon av dom.
- Skapat veckoscheman med styrning vid solnedgång och soluppgång på två av dom. (1.1) och (2.1).
- Skapat veckoschema med styrning vid klockslag på två av dom. (2.2) (3.2)
- Min router befinner sig på första våningen i ena hörnet av huset.
- Shelly (1) befinner sig på markplan bakom en strömbrytare och WiFi RSSI (wifistyrkan) är -87 dBm.
- Shelly (2) och (3) befinner sig i källaren i motsatt hörn av routern. (2) = WiFi RSSI -90 dBm. (3) = WiFi RSSI -91 dBm.
- För att göra inställningar använder jag både Shellys app till iPhone och Shellysarnas webgränssnitt på PC.
- Samtliga tre tillagda i samma "rum".
- Uppdaterat till senaste firmware i alla tre.
- Tilldelat tidzon och position manuellt till alla tre.

Mina frågor/funderingar:
1. Behövs internetuppkoppling?

Enligt instruktionerna [länk] punkt 7 så behövs internetuppkoppling för veckoscheman och veckoscheman med styrning med hjälp av solnedgång och soluppgång. Behövs internetuppkopplingen hela tiden när scheman körs eller bara när man ställer in sina tider? Anledningen till frågan är att jag är rädd för att dålig WiFi-signal kan göra att Shellysarna inte slår till och från när de ska. (Just nu jag jag programmerat in dubbla schemalagda start- och stopptider för att minsta risken för missade kommandon.) Kan WiFi-signalen bli starkare om man vänder Shellyn åt ena eller andra hållet?


2. Hur styra impulsrelä? Eller ska jag köpa arbetsströmsrelä?
Använder mina Shelly (2.2) och (3.1) för motorvärmaruttag.

När nu kupéfläkten sattes i läge två, det vill säga på sin högsta effekt, i bilen ansluten till Shelly (3.1) så löste Shellyn ut för överström. Det vill säga motorvärmare och kupévärmare tillsammans nådde 2300W vid start. Min tanke nu är då att låta mina Shellys som används till motorvärmaruttagen styra impulsrelän (t.ex. Hager EPN510) eller lite dyrare arbetsströmsrelän (t.ex. Hager ERC216) som då istället matar motorvärmaruttagen.

Eftersom Shelly har en ingång för varje kanal så borde det vara "lätt som en plätt" att styra ett impulsrelä samtidigt som Shellyn håller koll på om impulsrelät är 1 eller 0. Min idé om hur det borde/kan fungera är såhär:
a) När tiden enligt schemat för start är inne så skickar Shellyn en kort puls (om det går) till impulsreläet som då blir 1.
b) När impulsreläet blir 1 matas ström från impulsreläet till motorvärmaruttaget men även till ingången på Shelly så att den vet att statusen på impulsreläet är 1.
c) När tiden enligt schemat för stopp är inne så skickar Shellyn en puls till impulsreläet som då blir 0.
d) När impulsreläet blir 0 stoppas matning av ström från impulsreläet till motorvärmaruttaget men även till ingången på Shelly så att Shelly vet att statusen på impulsreläet nu är 0.

Är detta något som enkelt, utan att ha doktorerat i hemautomation, kan göras med Shelly 2.5 och ett impulsrelä? Kommer ställa in veckoschemat med olika telefoner och datorer så att Shellyn har koll på att impulsrelät verkligen har den status det ska ha är önskvärt. Att värma bilen hela natten för att sedan stänga värmningen en timme innan avfärd är inte önskvärt... ;)

Eller är helt enkelt de extra kronorna det kostar att köpa arbetsströmsrelän (t.ex. Hager ERC216) värt det?
Jag gillar när både el och automation hålls så enkelt och tydlig det går. Det får kosta pengar, men samtidigt så behöver det inte kosta en massa extra pengar i onödan.


Nog med frågor. Jag hittade den här utmärkta tråden för några veckor sedan när jag letade efter en enkel lösning att styra motorvärmaruttag på. Från början verkade det som att kopplingsur till elcentralen behövde införskaffas, men det var både en dyr och obekväm lösning. Tack vare er här så blev det Shelly istället. Mycket enklare att ställa in motorvärmartiderna med telefonen sittandes i favoritfåtöljen i vardagsrummet än att behöva ta sig ner i källaren och då kisande stå i dunklet läsandes en instruktionsbok och samtidigt försöka knappa in veckans tider. :D(y)


Installering och programmering har varit enkel. Gått lätt och snabbt och jag har fått in bilder på styrda prylar och programmerat tidsscheman. Har bara haft ett "lustigt" fel hittills som behövts lösas.

När jag startade iPhone-appen (telefonen ansluten till mitt WiFi via routern) betedde sig Shelly (3) väldigt märkligt i appen. Istället för att jag kunde se dess status eller den sades vara offline så stod det "CLOUD DISABLED". Detta var i och för sig sant, men detta gällde ju för alla tre Shellysar. Dom andra, det vill säga (1) och (2) visade rätt status. Jag kunde ändå klicka på raden för Shelly (3) och då se dess status och även aktivera och göra ändringar. Provade att starta om appen flera gånger. Gjorde omstart av Shellyn. Aktiverade "cloud" för att sedan deaktivera det. Såg ok ut en stund, men sedan dök "CLOUD DISABLED" upp igen.

Idag så fabriksinställde jag Shelly (3) genom att hålla inne dess resetknapp i tio sekunder. Installerade om den som tidigare, men när frågan om jag ville ansluta den till cloud så svarade jag ja. (Det hade jag även gjort på (1) och (2) när det installerades.) Sedan när installationen var helt klar så deaktiverade jag cloud. Efter detta fungerade den som tänkt.(y)
1) det ska endast behövas efter ett strömavbrott.

2) Skulle som crazytok säger inte använda en 2.5 till motorvärmare med relä utan byta den kanelen till en Shelly1PM.
 
C crazytok skrev:
För att styra motorvärmare är nog Shelly 1PM som klarar upp till 16A , 3600w lämpligare.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Håller med, dock klarar 1PM bara 3500W.
leby leby skrev:
2) Skulle som crazytok säger inte använda en 2.5 till motorvärmare med relä utan byta den kanelen till en Shelly1PM.
2) Åhh... Självklart är det en 1PM som gäller! Tack! Detta forumet är guld värt! Läste snabbt igenom hela tråden innan jag skrev mitt inlägg men tror att jag redan var insnöad på externt relä så 1PM gick mig helt förbi. Det första man blir blind på är ögonen sägs det ju. Blir att beställa ett par 1PM och kanske några andra Shellys när jag ändå beställer. :D

leby - Kanelen? Märks att det närmar sig jul. ;)

1) Jag låter det vara som det är med cloud avstängt och ser om det fortsatt fungerar. Alla mina tre Shellys har hittills tänt och släckt sig som önskat när veckoschema och solens upp- och nedgång använts. Håller tummarna.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Casaloco
leby leby skrev:
Jag har beställt 2 st, de lovar skeppning 1/11 så det är ju inte långt kvar. Kan recensera dem så snart jag fått dem. De har inställning för både bakkant och framkant. Det ska absolut gå att dimma led.
Tänkte höra om shelly har börjat leverera dimmer och om du hunnit testa något ännu?
 
Casaloco Casaloco skrev:
Tänkte höra om shelly har börjat leverera dimmer och om du hunnit testa något ännu?
Ja, tyvärr i en annan tråd. Du hittar det i tråden "Home Assistant" i inlägg #181
 
  • Gilla
Casaloco
  • Laddar…
R
WALL-E WALL-E skrev:
1) Jag låter det vara som det är med cloud avstängt och ser om det fortsatt fungerar. Alla mina tre Shellys har hittills tänt och släckt sig som önskat när veckoschema och solens upp- och nedgång använts. Håller tummarna.
Det lär fungera ett tag eller tills strömmen går. Enligt manualerna krävs internetanslutning för schemaläggning. Det beror med säkerhet på att de inte har en egen realtidsklocka.

Att det fungerar nu är nog för att de håller tiden hjälpligt med sin egen inbyggda "klocka" men min gissning är att tiderna kommer att drifta iväg ganska snabbt.

Du kommer garanterat behöva cloud eller en egen kontroller som exempel home assistant om det ska fortsätta fungera.

EDIT: rättar mig själv. Jag antog att "utan cloud" betydde utan internet. Det verkar gå att köra dem med internetanslutning utan cloud och då ser det ut som om de synkar tiden med NTP så tidsstyrning kan nog fungera.

https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#sntp-time-sync
 
Redigerat:
RoAd - Bra länk!

"Shelly devices do not have a built-in real time clock but will automatically synchronize their clock when in WiFi Client mode and there is connection to the Internet. Once the time is synchronized devices can execute commands triggered by user-defined weekly schedule or based on sunrise and sunset times."

Om jag inte fattar det helt fel så har leby rätt när han skriver att det endast behövs internetuppkoppling efter ett strömavbrott. När väl tiden synkroniserats så sker alla tidstyrda (inklusive solstyrningar) av Shellyn själv. (y)

Två stycken Shelly 1PM och en Shelly Dimmer beställda idag. 1PM x2 till motorvärmaruttagen och Dimmer till utomhusbelysningen. Istället för att köpa en massa olika lampor för att prova vilken ljusstyrka som ser bäst ut så kommer det bara vara att dimra mina två Osram Led Glow Dim Classic A 40 E27 i sina väggarmaturen. Verkar dessutom smidigt med upptoning och nedtoning vid solhändelserna och sänkt styrka i nattläget. :)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.