Hej,

Jag har läst mycket på detta forum, men nu är det dags att fråga om råd.

Detta gäller en lägenhet i en brf.

Jag rensade vårat nuvarande vattenlås i golvbrunnen till duschen. När jag tog upp låset så fick jag se något som gjorde mig lite orolig. Det ser ut att vara rost runt om i golvbrunnen och väggarna är skrovliga och det lossnar små bitar när man tar i väggarna. Det känns som om man inte får ner vattenlåset helt och hållet utan det fastnar för högt upp. När man rör vattenlåset sitter det inte alls fast utan vickar omkring och följden blir dålig lukt i badrummet.

Huset byggdes 1945 och badrummet stambyttes 1996 enligt papperna jag fick av föreningen. Om jag har förstått det rätt så ska golvbrunnen ha bytts i samband med detta?

Jag har även tänkt att höra med föreningen om detta samt kolla om dom har papper på att golvbrunnen byttes ut i samband med stambytet.

Är detta något som bör åtgärdas och därmed bytas ut så snart som möjligt? Eller finns det något annat man kan göra?

• Närbild på en rostig och skadad golvbrunn med lossnande partiklar och synliga rester efter korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal rostig och skrovlig golvbrunn i en lägenhet, med synliga skador och avflagningar.
    Skapa konto
  • Rostig och skrovlig golvbrunn med lossnande bitar och ostadigt vattenlås i badrum.
    Skapa konto
Det kan ju va läge att testa ett nytt vattenlås. Veställ ett ifrån purus.

Claes Sörmland
Ja brunnen lär vara bytt för 23 år sedan och gjutjärn rostar ju. Men brukar inte gjutjärn från 90-talet vara epoxibelagt som rostskydd? Det verkar ju finnas en svart beläggning som tydligten gått om intet.

Rost har större volym är gjutjärn så det sväller. Kanske är det därför vattenlåset inte passar?

En halvtimme med sandpapper så är rosten borta. Kanske ett nytt lager epoxifärg på den rena och torra metallen efter det?

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja brunnen lär vara bytt för 23 år sedan och gjutjärn rostar ju. Men brukar inte gjutjärn från 90-talet vara epoxibelagt som rostskydd? Det verkar ju finnas en svart beläggning som tydligten gått om intet.

Rost har större volym är gjutjärn så det sväller. Kanske är det därför vattenlåset inte passar?

En halvtimme med sandpapper så är rosten borta. Kanske ett nytt lager epoxifärg på den rena och torra metallen efter det?
Satte man in gjutjärnpelare nittiotalet, förutom i garage och verkstadsmiljöer?

Claes Sörmland
S SvanteC skrev:
Jag är också frågande. 1996 känns som plastens årtal. Men bytte man stammar 1996 så måste man också ha bytt golvbrunnen om den inte var bytt efter 1990.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Claes Sörmland
EU-standarden EN877 som reglerar epoxibeläggningen på gjutjärnsrördelar kom 1999.Byttes allt 1996 så gällde någon äldre standard. Vilken?

Tack för tipsen allihopa, vi har hört av oss till föreningen så vi får se vad vi får för svar från dom. Och tack för snabba svar!

S SvanteC skrev:
det händer att vi sätter brunnar av gjutjärn idag vid nyproduktion av flerbostadshus. Det är ofta brandcellerna och brandklasserna som leder till att man inte kan nyttja plast i det specifika fallet. Alternativt är såklart rostfritt, men eftersom det är dyrare och ingen vill betala mer än nödvändigt så blir det brunnar av gjutjärn..

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
det händer att vi sätter brunnar av gjutjärn idag vid nyproduktion av flerbostadshus. Det är ofta brandcellerna och brandklasserna som leder till att man inte kan nyttja plast i det specifika fallet. Alternativt är såklart rostfritt, men eftersom det är dyrare och ingen vill betala mer än nödvändigt så blir det brunnar av gjutjärn..
Känns ofta som att det blir merjobb i slutändan om man snålar in på vissa saker. Vi får se vad föreningen säger i detta fallet och hur vi ska gå till väga. Hoppas bara att det går hyfsat fort. Just nu luktar det en del avlopp i badrummet pga vattenlåset.

Går det att sätta silikon runt vattenlåset i väntan på svar och åtgärdsplan?

Claes Sörmland
S SkaggLosDunderGud skrev:
Går det att sätta silikon runt vattenlåset i väntan på svar och åtgärdsplan?
Det är lätt att skrapa bort lite silikon så det låter rimligt som tillfällig lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.