Hej,

Vi har precis påbörjat en utbyggnad, utbyggnaden kommer att ha ett badrum. Vår första tanke var att koppla på befintlig varmvattenberedare även till det här badrummet men VVS-killen avråder från det då det är ganska långt mellan rummen.

Badrummet blir ganska litet och vi har ingen lust att ta utrymme från angränsande rum för att placera varmvattenberedare där.

Jag är därför på jakt efter en kompaktare lösning.

Vi har tittat på genomströmmningsvärmare, men förkastat den idén för nu.

Istället försöker jag hitta exempel på beredare som skulle gå att placera i kommoden under handfatet, jag kan inte tänka mig att det inte har gjorts förut :)

Jag är ganska säker på vi klarar oss på 50l.

Alla tips mottages tacksamt!

/Johan

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske något finns här [länk]
Tack, skall titta närmare på den, liten är den ju iaf :)

J JohanKBA skrev:
Jag tycker att den ser väldigt bra ut i, och den bygger endast 27cm ut från väggen, vad tror ni om den?
Fast å andra sidan är den 107 cm hög, och får knappast plats under bänken.

J JohanKBA skrev:
Tack för era tips!

Om man istället väljer att montera beredaren på väggen, då har jag hittat den här

[länk]

Jag tycker att den ser väldigt bra ut i, och den bygger endast 27cm ut från väggen, vad tror ni om den?

/Johan
Den VVBn är 1-fas och bara på 1500W. Jag skulle satsa på en 400V (2-fas) som är mkt snabbare i uppvärmningen speciellt med tanke på den begränsade tanken. Exempel: https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/NIBE-EMINENT-_-208

Hur många skall duscha efter varandra i badrummet? Kommer det att vara enda duschen i huset? För mig som bor ensam har det aldrig varit otillräckligt med 50 liter varmvatten till hela huset. I en sommarstuga där jag vistas en del kan det bli problem om flera skall duscha efter varandra. Men där är beredaren utan blandningsventil och vattnet inte speciellt varmt. Så de 60 literna räcker inte lika länge.

Varför drar ni inte bara fram en vv & vvc så slipper ni detta problemet med en extra beredare?

D Dr.L skrev:
Varför drar ni inte bara fram en vv & vvc så slipper ni detta problemet med en extra beredare?
Svaret på det står ju i TS första inlägg, så försök hjälpa istället !

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast å andra sidan är den 107 cm hög, och får knappast plats under bänken.
Om vi väljer den här, så får den sitta på väggen ovanför toalettstilen eller på väggen mitt emot. Andra beredare vi tittat på har varit mycket djupare, då hade det inte varit ett alternativ.

/Johan

A Avemo skrev:
Hur många skall duscha efter varandra i badrummet? Kommer det att vara enda duschen i huset? För mig som bor ensam har det aldrig varit otillräckligt med 50 liter varmvatten till hela huset. I en sommarstuga där jag vistas en del kan det bli problem om flera skall duscha efter varandra. Men där är beredaren utan blandningsventil och vattnet inte speciellt varmt. Så de 60 literna räcker inte lika länge.
Tack, det är bara två personer som skall använda den, så det borde nog räcka för oss då.

D Dr.L skrev:
Det var originalplanen, men vi blev avrådda att göra det på grund av avståndet mellan nuvarande beredare och det nya badrummet.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Den VVBn är 1-fas och bara på 1500W. Jag skulle satsa på en 400V (2-fas) som är mkt snabbare i uppvärmningen speciellt med tanke på den begränsade tanken. Exempel: [länk]
Funktionsmässigt är säkert det här ett alternativ, men vi har lite ont om utrymme, så djupet på 27cm är väldigt tilltalande :)

• Gilla
Mral
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.