Det finns intressen att typhusområden inte tillåts vad som helst då det kan bli rena vilda västern
Samtidigt får vi inte ha bygglov som skydd för nödvändig frihet för den enskilde!!
En balansgång som medmänsklighet kan lösa

G Guvald skrev:
Vi bifogade en bild tagen av fasad på delar av radhuslängan vid första komplettering.
Skulle vi kunna få se bilden?

B byggarätt skrev:
Ett foto kan inte anses som ett dokument utan ritning så syns inte stilval linjeringar etc
Det som du nämner syns ju mycket bättre på ett foto!
H hempularen skrev:
Nu ville vår bekant göra samma sak. och söker bygglov.
Jag utgår från att både denna förändring och den som trådskaparen tar upp är på "baksidan", och inte särskilt synlig från där folk rör sig.
Varför då över huvud taget söka bygglov för en liten fönster/dörrändring?
Varför, varför, varför :thinking: :surprised: :confused:

S Sir Duke skrev:
*Om* de andra fått bygglov så borde du få det också. Inte bara för att din fasadändring gör att utseendet blir mer likt, utan för att kommunen ska behandla sina invånare lika:

"Likställighetsprincipen går att finna i kommunallagen. Där uttrycks det att kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Kravet på likabehandling av kommunmedlemmarna är således inte absolut. Det framgår att särbehandling är tillåten, om det finns sakliga skäl för den. Det innebär att kommuner och landsting måste kunna motivera en särbehandling av kommunmedlemmar sakligt och objektivt, om det inte finns uttryckligt lagstöd för en sådan."
[länk]
Likställighetsprincipen gäller inte bygglov. En granne kan få bygga ett större hus än vad lagd detaljplan godkänner, du får inte. När du klagar, anges att din granne beviljades "avvikelse". Dvs byggnadsnämnden godkände grannens "avvikelse" men inte din. OBS ordet "kan" i meningen "Vidare KAN bygglov beviljas om från detaljplanen avvikande åtgärder tidigare har godtagits". Men tryck på och lycka till! Vi är många som lidit mycket i bygglovsprocesser!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag utgår från att både denna förändring och den som trådskaparen tar upp är på "baksidan", och inte särskilt synlig från där folk rör sig.
Varför då över huvud taget söka bygglov för en liten fönster/dörrändring?
Varför, varför, varför :thinking: :surprised: :confused:
Det kan man förstås fråga sig. Kanske för att TS vill göra rätt. En lika motiverad fråga är varför kommunen alls ska ha rätt att lägga sig i slika frågor.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Likställighetsprincipen gäller inte bygglov. En granne kan få bygga ett större hus än vad lagd detaljplan godkänner, du får inte. När du klagar, anges att din granne beviljades "avvikelse". Dvs byggnadsnämnden godkände grannens "avvikelse" men inte din. OBS ordet "kan" i meningen "Vidare KAN bygglov beviljas om från detaljplanen avvikande åtgärder tidigare har godtagits". Men tryck på och lycka till! Vi är många som lidit mycket i bygglovsprocesser!
Jag tror absolut att likställighetsprincipen är svag - men om man ska försöka bygga ett case och lägga upp sin taktik är det bra att brainstorma, och den principen är trots allt en pusselbit som kan tala för eller i vart fall inte emot ens sak. Även om det är ett halmstrå. Överklaga kostar ju inget.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag tror absolut att likställighetsprincipen är svag - men om man ska försöka bygga ett case och lägga upp sin taktik är det bra att brainstorma, och den principen är trots allt en pusselbit som kan tala för eller i vart fall inte emot ens sak. Även om det är ett halmstrå. Överklaga kostar ju inget.
Vid ett överklagande kollar man mest på ev. procedurfel. Har nyligen tröskat ett sådant ärende. Logiska argumenten var vattentäta. Men sakfrågan bedömdes inte alls, endast om bygglovsenheten hanterat äredet felaktigt, dvs följde man rutinerna eller ej. Sakfrågan bedömdes inte alls.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan man förstås fråga sig. Kanske för att TS vill göra rätt. En lika motiverad fråga är varför kommunen alls ska ha rätt att lägga sig i slika frågor.
Kommuner har inte så mycket makt över medborgarna längre. Bygglovsenheterna är en underbar maktapparat att jävlas med medborgarna. Dock är det väldigt olika mellan kommuner och över tid. Det för att man aldrig vet vad som kan passera. För att inte tala om de olika avgifterna för bygglov, attefall och feiggebod.

På hus sitter det fönster på vissa ställen av estetiska anledningar om alla byter hur som helst så blir det inte möjligt att hålla området i skick på samma sätt!
Skära hus exempel

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
På hus sitter det fönster på vissa ställen av estetiska anledningar om alla byter hur som helst så blir det inte möjligt att hålla området i skick på samma sätt!
Och?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Och?
Som sagt typhus har flera nackdelar ofta ett för enkelt formspråk utan tanke på det som tråden gäller hur låter man verklighet och evolution påverka husområden?
Dessa enkla lådor blir ofta förslummade och fel i tiden samt omöjliga att riva

Jag känner inte till så många förslummade villa- eller radhusområden, men de finns säkert. Vad jag vänder mig emot är det småduttande som gör att varje fönsterflytt blir en fasadändring som kräver bygglov. Jag tycker det är trams - även om jag förstår att det går att hitta exempel på när en fastighetsägares fasadändring påverkar grannfastigheterna så mycket att en bygglovsprocess i gemene mans ögon vore motiverad. Men jag tar hellre den orättvisan än den vi har idag.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag känner inte till så många förslummade villa- eller radhusområden, men de finns säkert. Vad jag vänder mig emot är det småduttande som gör att varje fönsterflytt blir en fasadändring som kräver bygglov. Jag tycker det är trams - även om jag förstår att det går att hitta exempel på när en fastighetsägares fasadändring påverkar grannfastigheterna så mycket att en bygglovsprocess i gemene mans ögon vore motiverad. Men jag tar hellre den orättvisan än den vi har idag.
Jag håller med dig men har man upplevt vissa kulturernas möte med rad typhus så blir det onödiga problem?
Överexploatering av områden blir lätt att människor sätter igång och piffar upp som de tycker?

banjoragge banjoragge skrev:
R Robert-san01 skrev:
Finns fler aspekter. Ex att man måste följa lagen och den kan ändras.
Alla ska behandlas lika inför lagen (i detta fall PBL) innebär inte att man ska få göra likadant som grannen. Handläggning av lovärenden ska genomföras på samma vis enligt lagen, men utslaget behöver inte bli detsamma som grannen. De vanligaste argumentet vid bygglovaökningar är ”men grannen fick ju” och ”det stör ju ingen”. Börjar bli tråkigt, och är inte argument som håller. Följer man antagen detaljplan går bygglovsprocessen smidigt.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Alla ska behandlas lika inför lagen (i detta fall PBL) innebär inte att man ska få göra likadant som grannen. Handläggning av lovärenden ska genomföras på samma vis enligt lagen, men utslaget behöver inte bli detsamma som grannen. De vanligaste argumentet vid bygglovaökningar är ”men grannen fick ju” och ”det stör ju ingen”. Börjar bli tråkigt, och är inte argument som håller. Följer man antagen detaljplan går bygglovsprocessen smidigt.
Inte min erfarenhet ... småpåvar ställer till det på många sätt och blundar för andra

B byggarätt skrev:
Som sagt typhus har flera nackdelar ofta ett för enkelt formspråk utan tanke på det som tråden gäller hur låter man verklighet och evolution påverka husområden?
Dessa enkla lådor blir ofta förslummade och fel i tiden samt omöjliga att riva
Jag vet inte om sett så många förslummade typhusområden. Många av dessa kanske idag anses trista, men de är ändå typiska för en viss tid inom arkitekturen och det tycker jag ska bevarad, även om en del tycker de är ”fula och tråkiga”. Om husköpare vid husköp tar reda på vilka regler som gäller på just den fastigheten innan köp (undersökningsplikten) så skulle många besvikelser kunna undvikas och handläggningen av liv gå lättare. Det kan även gälla om det finns svartbyggen mm på fastigheten, det är också nåt som kan ställa till det (och bli dyrt).

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.