Bytte kök i vår förra lägenhet, det tog ca 4-5 veckor med hantverkare inkl. VVS, elektriker, målare, snickare, golvläggare och de som levererade och lade in bänkskivorna. Då rev snickaren dessutom det gamla köket åt oss.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Köpte mitt på Jula tror jag. Nu heter det visst KayobaC C-G Hagström skrev:
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640/
Bra att ha i reserv om det blir ett långt elavbrott.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..
hade aldrig kaklat innan eller byggt kök så det var ju en kul utmaning..
dag 1:
Dag 2 morgon:
dag 2 eftermiddag:
Dag 3 förmiddag:
Dag 4 förmiddag:
dag 4 kväll:
dag 1:
Logga in
Skapa konto
Dag 2 morgon:
Logga in
Skapa konto
dag 2 eftermiddag:
Logga in
Skapa konto
Dag 3 förmiddag:
Logga in
Skapa konto
Dag 4 förmiddag:
Logga in
Skapa konto
dag 4 kväll:
Logga in
Skapa konto
Jag gillade hon i ditt gamla kök... Det var som charmigare.Tjoloho skrev:96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..
dag 1:
[bild]
Dag 2 morgon:
[bild]
dag 2 eftermiddag:
[bild]
Dag 3 förmiddag:
[bild]
Dag 4 förmiddag:
[bild]
dag 4 kväll:
[bild]
jo det gamla hade en viss charm, men när hon tar upp 40% av köket så kan man fundera på hur praktiskt det blirCheesen skrev:
jag byggde även ut rummet där köket var för att få in ett större kök och detta var Ikeas gamla faktum kök så det gick inte att komplettera och då kände vi att vi ville ha ett helt nytt stuk
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.
https://www.biltema.se/bygg/kakling/fastmassa/primer-c-2000018756
https://www.biltema.se/bygg/kakling/fastmassa/primer-c-2000018756
Redigerat:
Ja man hinner mycket på sommaren tyngre att jobba nu när det är mörkt på kvällarna,bra jobbat.Tjoloho skrev:96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..
dag 1:
[bild]
Dag 2 morgon:
[bild]
dag 2 eftermiddag:
[bild]
Dag 3 förmiddag:
[bild]
Dag 4 förmiddag:
[bild]
dag 4 kväll:
[bild]
Ny byggde inte jag ett helt nytt kök men,
Rev ner bef kakel, som gick ifrån bänkskiva upp till överskåpen, sågade av gipskivprna med fejn så jag fick med hela stycken av kakel och gips.
plockade ner 1 överskåp, åkte till jobbet och tillverkade mina bänkakivor i marmor.
åkte och köpte nytt gips, skruv, spackel och färg
Tillbaka hem och upp med gips, på med bänkskivorna med hjälp av en vän, montera blandare och ho, spackla på lördag,
Söndag slipa, måla och foga!
Rev ner bef kakel, som gick ifrån bänkskiva upp till överskåpen, sågade av gipskivprna med fejn så jag fick med hela stycken av kakel och gips.
plockade ner 1 överskåp, åkte till jobbet och tillverkade mina bänkakivor i marmor.
åkte och köpte nytt gips, skruv, spackel och färg
Tillbaka hem och upp med gips, på med bänkskivorna med hjälp av en vän, montera blandare och ho, spackla på lördag,
Söndag slipa, måla och foga!
M multix skrev:Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.
[länk]
Jag hade bara kakel+fix direkt på gipset. Farsan som kaklade mycket förr i tiden(70-80 tal) tyckte inte det behövdes någon primer. Men så här i efterhand, efter att man lärt sig lite mer i livet kanske jag skulle lagt på någon primer, dock sitter kaklet som berget, det är 2,5 år sedan jag gjorde detta.