Hej!
Jag har bytt ut en gammal diazed-central och förlängt gruppledningarna så jag kunnat sätta den nya centralen en bit bort, se bild.

Ville inte behålla den gamla placeringen då det tidvis skvalpat in vatten från en tilluftsventil rakt ovanför.

Nu till frågan - hur kan jag klä in ormboet på lämpligaste och godkända sätt? Har funderat på att bila in korta bitar flexrör i väggen istället men det känns som att det blir lika bra att klä in det utvändigt istället. Kan man tex bocka en större plåt och klä in det istället?

• Ny elcentral installerad på vägg med förlängda gruppledningar och befintliga ledningar i flexrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dra slang och sen bygga en låda eller liknade och sätta över.

Skriker hempular varning om det
Själva jobbet går att lösa på ett bättre sätt men inget jag kan eller tycker att jag ska tipsa dig om här.
För att kunna ge dig tips och råd skulle jag vilja se det i verkligheten.
Förstår att du inte har de kunskaper som behövs för detta, så mitt råd är att ta dit någon som besitter dessa.
Och påpekar redan nu att det du gjort är behörighetskrävande.
Nu var det sagt och behöver inte upprepas.
Ser man på resultatet är det lätt att förstå varför.

• Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skriker hempular varning om det
Själva jobbet går att lösa på ett bättre sätt men inget jag kan eller tycker att jag ska tipsa dig om här.
För att kunna ge dig tips och råd skulle jag vilja se det i verkligheten.
Förstår att du inte har de kunskaper som behövs för detta, så mitt råd är att ta dit någon som besitter dessa.
Och påpekar redan nu att det du gjort är behörighetskrävande.
Nu var det sagt och behöver inte upprepas.
Ser man på resultatet är det lätt att förstå varför.
Det blir nog svårt att visa dig i verkligheten... Har du inga bra tips ändå?

Mitt tips är att använda en stor kopplingslåda eller en kabelränna som man skruvar på locket på. Denna hade varit bra att haft på plats från början så man sluppit ett jättehål i botten. Eller så får du lossa alla ledare igen och göra mindre hål.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det bästa tips jag kan ge dig är att ta dit någon som innehar kunskap om elinstallation.

Det är verkligen ingen rocket science att fixa detta. Rop på elektriker är vida överdrivet här. Flexslang och/eller en bred kabelkanal är exempel på vad som behövs. En plåtlåda fungerar om den skyddsjordas. Man behöver en kapsling/slang som isolerar ledarna från betongväggen och från beröring.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är verkligen ingen rocket science att fixa detta. Rop på elektriker är vida överdrivet här. Flexslang och/eller en bred kabelkanal är exempel på vad som behövs. En plåtlåda fungerar om den skyddsjordas. Man behöver en kapsling/slang som isolerar ledarna från betongväggen och från beröring.
Håller med dig om att det inte är raketforskning, och jag sa inte att det behövs en elektriker till detta.
Däremot så behövs det en person med mer kunskap om installationer än vad TS besitter.
Hade TS haft den kunskapen hade denne inte postat detta.
Eller har jag fel?

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack för ett rimligt svar! Det är väl egentligen det jag undrar, om man skyddsjordar en hemmabyggd plåtlåda av bockad tunnplåt, är det en godkänd lösning? Ledarna ska naturligtvis lossas från sina buntband och träs i flexslang.

U Uffe A skrev:
Håller med dig om att det inte är raketforskning, och jag sa inte att det behövs en elektriker till detta.
Däremot så behövs det en person med mer kunskap om installationer än vad TS besitter.
Hade TS haft den kunskapen hade denne inte postat detta.
Eller har jag fel?
Ja du har fel.
Får inte folk fråga om hjälp och råd?

• Gilla
Morfar68
  • Laddar…

Bästa svaret

Visst duger en hemmabockad plåtlåda. Om du dessutom trär på flexslang så behöver den varken skyddsjordas eller ha ett bakstycke. Den FK vi ser på bild får varken komma i kontakt med väggen eller vara berörbar. Om den är indirekt berörbar via en metallkapsling så måste kapslingen skyddsjordas. En flexslang ger dock det andra lagret isolering som fixar dessa krav. Då utgör plåtlådan endast mekaniskt skydd vilket är mer eller mindre nödvändigt då flexslang inte är tänkt att förläggas utanpåliggande.

• Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Visst får man fråga och jag svarade,
Jag innehar den kunskapen och jag utbildar inom det yrket så mitt svar är baserat på detta.
TS har påbörjat ett arbete utan tillräcklig kunskap och i efterhand söker denne hjälp för att komma till rätta med sina problem.
Hade TS haft tillräcklig kunskap eller frågat om tips innan arbetet utförts hade denna frågeställning aldrig uppkommit.
Då hade svaret blivit att förläng rören och dra om matningen så att rörutloppen kommer innanför centralens kapsling.
Som sagt, det är inte raketforskning utan bara ett behov av sunt förnuft och kunskap som krävs.
Att påbörja ett sådant arbete utan tillräckliga kunskaper och sedan när man stöter på patrull rådfråga i ett forum där man inte kan vara säker på att personen som svarar på frågan inte besitter nödig kunskap inom området är inte att rekommendera ;)
Har jag fel nu också? :thinking:

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ok, toppen! Ska detsamma gälla även inne i en normcentral som den på bild? Den har så att säga inget bakstycke som är tätt utan där finns säkert lös FK som kan nudda väggen. Har jag fel sorts central kanske?

U Uffe A skrev:
Visst får man fråga och jag svarade,
Jag innehar den kunskapen och jag utbildar inom det yrket så mitt svar är baserat på detta.
TS har påbörjat ett arbete utan tillräcklig kunskap och i efterhand söker denne hjälp för att komma till rätta med sina problem.
Hade TS haft tillräcklig kunskap eller frågat om tips innan arbetet utförts hade denna frågeställning aldrig uppkommit.
Då hade svaret blivit att förläng rören och dra om matningen så att rörutloppen kommer innanför centralens kapsling.
Som sagt, det är inte raketforskning utan bara ett behov av sunt förnuft och kunskap som krävs.
Att påbörja ett sådant arbete utan tillräckliga kunskaper och sedan när man stöter på patrull rådfråga i ett forum där man inte kan vara säker på att personen som svarar på frågan inte besitter nödig kunskap inom området är inte att rekommendera ;)
Har jag fel nu också? :thinking:
Hej Uffe
Du verkar vara en knepig lärare om du ifrågasätter att dina "elever" ställer frågor för att lära sig nytt i ett yrke. Ingen är väl färdiglärd från början eller ställer alla frågor innan de stött på problem heller. Det är väl också därför detta eminenta forum skapats för att man ska kunna dela kunskap?
Jag tycker mig se många dåliga exempel från utbildade elinstallatörer där man lämnat färdiga anläggningar i rent ut sagt farligt skick. Om det beror på slarv eller okunskap för att man inte ställt rätt frågor på sin utbildning låter jag vara osagt.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Ingen av mina elever ger sig på en sådan installation innan de har tillräcklig förkunskap för att göra det.
De får den kunskapen genom att läsa kurser där de skaffar sig den
Sedan läser de elinstallationskursen där de får mer djupgående kunskaper samt övningatillfällen under kontrollerade former så att de kan tillskansa sig erforderlig kännedom.
Men det är bara ett fåtal av eleverna som jag efter avslutad skolutbildning skulle kunna säga vara färdiga för att utföra arbeten på egen hand och att detta skulle bli utfört på ett yrkesmannamässigt sätt.
Det är därför som det efter utbildningen krävs lärlingstid innan man blir montör.
Det är ingen av mina elever som gör en installation i vårt installationsutrymme utan att ha fått nödvändiga kunskaper och allt sker under ordnade former.
Vilket är mer än man kan säga om detta.
Har det gjorts en kontroll före drifttagning med erforderliga mätningar?
Och kan du berätta för mig vilka dessa är?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.