4 755 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
golv på platta
hej alla ska gjuta platta och bygga ett sovrum min fråga är nu,,när plattan är gjuten och jag ska lägga golv vad behöver jag då göra ska det ligga en väderbeständig plast på plattan först?vill ha nåt att spika denna trägolv jag kommer att lägga...kan man regla på platta eller? tacksam för svar
Även jag undrar över samma sak! ???
Vi ska lägga tarkett/parkett-golv i 3 rum där det idag är endast källargolv (betongplatt) med vattenburen golvvärme.
Vi ska lägga tarkett/parkett-golv i 3 rum där det idag är endast källargolv (betongplatt) med vattenburen golvvärme.
Följ tillverkarens rekomendationer, de brukar vara lite restriktiva i källare under mark, eftersom det är större risk där än ovan mark. Det skall alltid vara ångspärr över platta, torpargrund eller bad/tvätt-rum för att skydda golvet mot uppträngande fukt. Lamellparkett läggs flytande på vanligt sätt, är det mycket fukt som skuter till kan man behöva ventilerat undergolv. Massiva trägolv som spikas eller skruvas måste läggas på spikbart underlag dvs. regel eller undergolv av exempelvis plywood, med plast under. För mer info kolla in tillverkarnas hemsidor t.ex. Kährs, Junkers och Woodia har rätt bra info för konsumenten.
Men hur vet man om det är "mycket" fukt i ens platta? Om det räcker med åldersbeständig plast eller om man måste ventilera??betula skrev:Följ tillverkarens rekomendationer, de brukar vara lite restriktiva i källare under mark, eftersom det är större risk där än ovan mark. Det skall alltid vara ångspärr över platta, torpargrund eller bad/tvätt-rum för att skydda golvet mot uppträngande fukt. Lamellparkett läggs flytande på vanligt sätt, är det mycket fukt som skuter till kan man behöva ventilerat undergolv. Massiva trägolv som spikas eller skruvas måste läggas på spikbart underlag dvs. regel eller undergolv av exempelvis plywood, med plast under. För mer info kolla in tillverkarnas hemsidor t.ex. Kährs, Junkers och Woodia har rätt bra info för konsumenten.
Utdrag ur Kährs tekniska handbok:
"Parkettgolv skall alltid skyddas mot fukt från under-
golvet. Som fuktskydd (ångspärr) rekommenderar vi 0,2 mm åldringsbeständig PE-folie, d v s av sådan kvalitet som uppfyller kraven i gällande utgåva av
SPF:s Verksnorm 2000. Folien skall läggas med minst 200 mm överlapp."
"Underlaget skall alltid vara rent och fritt från organiska material, t ex träspån, pappersrester och dylikt, före utläggning av ångspärr."
"Hus AMA98 JSF.52 behandlar byggfukt och anger 60% relativ fuktighet (RF) som övre gräns i mellanbjälklag av betong, då fuktskydd i form av en ångspärr normalt inte är nödvändigt. Tabellen anger också för samma typ av bjälklag, att vid RF högre än 95% får parkettläggning inte ske."
"Observera att nygjutna betongbjälklag aldrig är till-
räckligt torra vid tiden för golvläggning, varför en ångspärr alltid krävs. Några månader efter gjutningen är vanligen RF i bjälklaget < 95%, varför fuktmätning normalt inte är nödvändig."
"Vissa bjälklagstyper kräver obligatoriskt en ångspärr oavsett bjälklagets ålder. Av HusAMA98, MD framgår:
Vi rekommenderar att även lättbetongbjälklag alltid förses.
Vid beläggning på
golv på mark
på bjälklag över varmt eller fuktigt utrymme (pannrum, tvättstuga)
kryprumsgrund
på varma golv (golvvärme)
SKALL golvkonstruktionen förses med ångspärr."
Misstänker man att RF är över 95% måste man mäta, dvs. borra hål och stoppa med en RF mätare.
"Parkettgolv skall alltid skyddas mot fukt från under-
golvet. Som fuktskydd (ångspärr) rekommenderar vi 0,2 mm åldringsbeständig PE-folie, d v s av sådan kvalitet som uppfyller kraven i gällande utgåva av
SPF:s Verksnorm 2000. Folien skall läggas med minst 200 mm överlapp."
"Underlaget skall alltid vara rent och fritt från organiska material, t ex träspån, pappersrester och dylikt, före utläggning av ångspärr."
"Hus AMA98 JSF.52 behandlar byggfukt och anger 60% relativ fuktighet (RF) som övre gräns i mellanbjälklag av betong, då fuktskydd i form av en ångspärr normalt inte är nödvändigt. Tabellen anger också för samma typ av bjälklag, att vid RF högre än 95% får parkettläggning inte ske."
"Observera att nygjutna betongbjälklag aldrig är till-
räckligt torra vid tiden för golvläggning, varför en ångspärr alltid krävs. Några månader efter gjutningen är vanligen RF i bjälklaget < 95%, varför fuktmätning normalt inte är nödvändig."
"Vissa bjälklagstyper kräver obligatoriskt en ångspärr oavsett bjälklagets ålder. Av HusAMA98, MD framgår:
Vi rekommenderar att även lättbetongbjälklag alltid förses.
Vid beläggning på
golv på mark
på bjälklag över varmt eller fuktigt utrymme (pannrum, tvättstuga)
kryprumsgrund
på varma golv (golvvärme)
SKALL golvkonstruktionen förses med ångspärr."
Misstänker man att RF är över 95% måste man mäta, dvs. borra hål och stoppa med en RF mätare.
Finns det några klara tecken på att man kan misstänka en RF > 95%, alltså en för hög fukthalt för att endast ångspärr ska räcka.
I mitt fall handlar det om att jag ska lägga ny parkett på platta på mark där det idag ligger 2 lager med plastmattor. Huset är från 1965.
/A
I mitt fall handlar det om att jag ska lägga ny parkett på platta på mark där det idag ligger 2 lager med plastmattor. Huset är från 1965.
/A
Enligt besiktningsprotokollet uppmättes en fuktkvot på i genomsnitt 8-10%. Alltså under 95% relativ fuktighet.
Men då är det ångspärr som gäller .... jag antar att detta finns att köpa på närmaste Clas Ohlsson?
Men då är det ångspärr som gäller .... jag antar att detta finns att köpa på närmaste Clas Ohlsson?
8-10% fuktkvot (i trä) motsvarar ca: 40-55% RF vid rumstemperatur. Är plattan så torr behövs ingen plast. Det är dock skillnad mellan fukten i plattan och i en träbit över plattan som utsätts för innekilmatet.
Använd plast om det är platta på mark, kan köpas på varenda bygghandel och kostar inte många kronor. H
Har inte limmet under mattorna släppt för länge sedan har du nog inga 95% RF i den gamla platta. Är plastmattorna täta kan du använda dessa som ångspärr.
Använd plast om det är platta på mark, kan köpas på varenda bygghandel och kostar inte många kronor. H
Har inte limmet under mattorna släppt för länge sedan har du nog inga 95% RF i den gamla platta. Är plastmattorna täta kan du använda dessa som ångspärr.
Eftersom jag är helt nollställd vad gäller hantverkarkunskaper känner jag att jag måste ställa en dum kompletterande fråga :-[:
Jag har alltså min betongplatta med gjuten vattenburen golvvärme i och ska lägga ett tarkettgolv, takhöjden medger inte någon isolering - räcker det med ångspärr mellan betongplattan och tarkettgolvet? ???
Jag har alltså min betongplatta med gjuten vattenburen golvvärme i och ska lägga ett tarkettgolv, takhöjden medger inte någon isolering - räcker det med ångspärr mellan betongplattan och tarkettgolvet? ???