Hej
Jag precis som jag sett några andra göra bygger mitt eget spa (gjutet i betong, klätt med granit). Det kanske är fel att kalla det spa då vi bara ska ha varmt cirkulerande vatten och inga jets. Men vi är inne på att få små luftbubblor (som i champagne) som porlar upp från botten. Är det någon som har detta och i så fall hur har ni löst det? Jag funderar på att gjuta in plaströr och sedan dra luftslang med syresten i dessa men då kommer ju de att fyllas med vatten som blir stillastående och det är ju inte bra. En annan variant är att dra luftslang mellan bottenplattorna men då går det ju inte att foga...
Någon som har en bra ide? (som ni ser på bilden har jag just börjat..)
Ett grävt hål framför en vit husvägg, inledande skede av ett hemma-spa byggprojekt utan vatten eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V Volvo851 skrev:
men då kommer ju de att fyllas med vatten som blir stillastående och det är ju inte bra.
Du har väl klor i vattnet?

• Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Har tyvärr inget att bidra med på din fråga men det där kommer bli snyggt. Det här ska jag följa om du vill uppdatera tråden med ditt bygge? Frun o jag har har pratat om ”utespa” men tycker de man köper är så fula, betong och granit låter snyggt :).

• Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har väl klor i vattnet?
Jo det är sant men så som jag tänker kommer rören underfrån och då blir de ju vattenfyllda upp till spaets vattennivå utanför "karet" och därmed riskerar de även att frysa sönder...

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har tyvärr inget att bidra med på din fråga men det där kommer bli snyggt. Det här ska jag följa om du vill uppdatera tråden med ditt bygge? Frun o jag har har pratat om ”utespa” men tycker de man köper är så fula, betong och granit låter snyggt :).
Jag uppdaterar gärna men det här kommer att ta tid.... Blir det inte för sträng vinter planerar jag att gjuta botten och väggar om några veckor för att sedan framåt sommaren sätta tätskikt och granitplattor.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V Volvo851 skrev:
Jo det är sant men så som jag tänker kommer rören underfrån och då blir de ju vattenfyllda upp till spaets vattennivå utanför "karet" och därmed riskerar de även att frysa sönder...
Du kanske kan koppla loss rören och blåsa rent med tryckluft inför vintern?

Eller tömma badet och hälla i 1 liter sprit?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kanske kan koppla loss rören och blåsa rent med tryckluft inför vintern?

Eller tömma badet och hälla i 1 liter sprit?
Vintern är ju bästa tiden att bada.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vintern är ju bästa tiden att bada.
Då är det ju "bara" att hålla det varmt så behöver man inte tänka på is.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Då är det ju "bara" att hålla det varmt så behöver man inte tänka på is.
Tack för att du engagerar dig, men jag har nog varit otydlig med hur jag menar. 1;5 meter från där spaet ska stå håller vi på att bygga ett "pannrum" och i detta rum ska pump, värmare osv stå. De plaströr jag ev. tänkt gjuta in i spaet för luft ska då också ha förbindelse med pannrummet. Det är meningen att vi ska bada året om så ja vatten och värme finns men detta är ju i karet.Rören kommer alltså att även vara utanför karet (mellan kar och pannrum) och då kan ju vattnet frysa då vi inte alltid har luften påslagen (ingen luft som värmer vattnet) Jag skulle i och för sig kunna bygga någon form av isolerad kulvert mellan kar och pump och och samla alla rör i denna...Men jag får nog tänka vidare. Kanske lättare att bara vrida på ventilen på pumpen så det kommer med lite "tjuvluft" då får jag ju bubblor, dock inte bubblor från botten.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
V Volvo851 skrev:
Tack för att du engagerar dig, men jag har nog varit otydlig med hur jag menar. 1;5 meter från där spaet ska stå håller vi på att bygga ett "pannrum" och i detta rum ska pump, värmare osv stå. De plaströr jag ev. tänkt gjuta in i spaet för luft ska då också ha förbindelse med pannrummet. Det är meningen att vi ska bada året om så ja vatten och värme finns men detta är ju i karet.Rören kommer alltså att även vara utanför karet (mellan kar och pannrum) och då kan ju vattnet frysa då vi inte alltid har luften påslagen (ingen luft som värmer vattnet) Jag skulle i och för sig kunna bygga någon form av isolerad kulvert mellan kar och pump och och samla alla rör i denna...Men jag får nog tänka vidare. Kanske lättare att bara vrida på ventilen på pumpen så det kommer med lite "tjuvluft" då får jag ju bubblor, dock inte bubblor från botten.
Du måste väl ändå ha en kulvert eller bra isolerade rör mellan pool och pumphus.
Annars blir det dyrt, och riskabelt vid strömavbrott.
Jag satte pumphuset direkt intill poolen, sidan mot poolen är oisolerad, på så vis
tar jag tillvara på restvärmen från pumpen.
Hela sommarhalvåret klarar sig badet i princip utan poolvärmare, håller mellan 34-36 grader då.
Bubblor har vi klarat oss bra utan, hade inte krånglat till det för att fixa det.

• Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Hur gör du med isolering? Eller har du tillgång till billig energi.
Att ha små bubblor är det bara för estetiskt effekt? I så fall så låt ett litet millimeter stort hål släppa ut tryckluft, problemet är att tillverkningen tryckluft man kan inte ha en kompressor som går i tid o otid. Man kan lagra tryckluft i tankar typ sådana som är godkända, dom finns på alla lastbilar och släpar.
Själv har jag en väl isolerad badtunna på 2000 liter med 100 mm frigolit på alla ytor halvt nedslängt i trädäcket.
Badtunna med blått vatten nedslängd i ett trädäck, omgivet av mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Släng i ett paket samarin eller treo så bubblar det fint
I många spabad sitter det ozonrengöring i botten på badet. Det är små luftbubblor som frigörs och hjälper till att minska användandet av klor.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Detta ger ozon bubblor som desinficera vattnet.
.
110V-220V-12V-24V-3g-Silica-Tube-Ozone-Generator-Ozone-Output-Adjustable-Air-Water-Ozonator-Optional.jpg

300-3000 kr Aliexpress.

”High Voltage”, Aliexpress och vatten låter som ett recept för att ta livet av sig ;).

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
ett spa utan bubblor blir väl en helt vanlig pool? Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.