Modexa verkar bara vända sig till företag som hyr ut lägenheter? De är ingen tillverkare som jag förstår det.P Phastey skrev:
Luckorna är väldigt lika mina egna, vi har köpt av Vänerluckan, men det finns ju liknande över hela landet, små husvagnar med köksluckor och det är samma tillverkare i allihopa.
Tack för alla svar. Vi får inte tillträde till huset förrän i februari, så jag kan inte kolla efter eventuella märkningar. Säljarna visste som sagt inte.
Mitt eget detektivarbete har lett fram till att luckorna är väldigt lika Ballingslöv Birka, kan dock inte hitta att de nånsin gjorts i så ljust trä (ask?).
Mitt eget detektivarbete har lett fram till att luckorna är väldigt lika Ballingslöv Birka, kan dock inte hitta att de nånsin gjorts i så ljust trä (ask?).
Vi har ett Birka-kök, men jag tror inte detta är det. Fasningen i kanterna ser fel ut. De massiva Birka luckorna är gjorda i stav och ligger i 3 skikt. Ask brukar variera mycket i färg, inte som på bilden. Jag tror luckorna är folierade.Rhiandell skrev:
Birka har tillverkats över 20 år och flera tillverkare har haft liknande modeller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
De flesta som byter ut bara luckorna vill ju inte lägga alltför mycket pengar och då går ju sånt som massivt trä bort utan det blir typ folierad MDF. Det skulle kunna vara björk som det ska föreställa.
Den typ av kraftiga stommar som de allra flesta kökstillverkare använde fram till ung. mitten av 80-talet görs inte längre. Det är nog ovanligt att standardköksluckor, från t.ex. Ballingslöv, passar på de gamla stommarna utan det normala är ju att man beställer måttanpassade luckor.
Hur gammalt är huset?
Den typ av kraftiga stommar som de allra flesta kökstillverkare använde fram till ung. mitten av 80-talet görs inte längre. Det är nog ovanligt att standardköksluckor, från t.ex. Ballingslöv, passar på de gamla stommarna utan det normala är ju att man beställer måttanpassade luckor.
Hur gammalt är huset?
Ja, det är med största sannolikhet folie på mdf och inte trä. Vänerluckan verkar extremt osannolikt eftersom huset ligger i Skåne.
Men det är ju fullt möjligt att tidigare ägare anlitat en lokal snickare som kopierat en modell från någon annan.
Egentligen är det viktiga för mig såklart var stommen kommer ifrån och inte luckorna. Poängen är ju att jag vill byta ut dem och undrar hur besvärligt/dyrt det skulle bli.
Men jag kanske får hia mig lite och vänta tills vi får tillträde.
Det är en bostadsrätt, så jag ska höra med föreningen ifall de har information om vem som stod för den ursprungliga inredningen. Huset byggdes '88 så det är ju inte säkert infon finns kvar, även om det verkar vara en väldigt välordnad förening.
Men det är ju fullt möjligt att tidigare ägare anlitat en lokal snickare som kopierat en modell från någon annan.
Egentligen är det viktiga för mig såklart var stommen kommer ifrån och inte luckorna. Poängen är ju att jag vill byta ut dem och undrar hur besvärligt/dyrt det skulle bli.
Men jag kanske får hia mig lite och vänta tills vi får tillträde.
Det är en bostadsrätt, så jag ska höra med föreningen ifall de har information om vem som stod för den ursprungliga inredningen. Huset byggdes '88 så det är ju inte säkert infon finns kvar, även om det verkar vara en väldigt välordnad förening.
Vänerluckan är alltså inte tillverkaren, de är bara återförsäljare. Jag vet tyvärr inte vad tillverkaren heter men de levererar ju till återförsäljare i hela landet.Rhiandell skrev:
Här är en sådan:
https://www.norddesign.se/koksluckor/
(fabrik i Falkenberg)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Om du vill byta ut alla stommarna så förstår jag inte riktigt varför det är viktigt att veta vem som tillverkade de nuvarande. Jag trodde du vill byta luckor eller byta ut bara någon enstaka stomme.