8 405 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
PEX slang och gnagare
Hur säkert är PEX slang emot gnagare. Nu tänker jag på tappvatten installationer. Detta är bara en fundering jag har. De flesta här på forumet vet säkert vad en råtta kan åstakomma i ett hus. Nån som har sett ett råttangrepp på PEX slang? Har svårt och tro att den står emot ett angrepp från denna ohyra
Tror inte heller Pex tål gnagare men det gör nog inte koppar heller om de har bestämt sig för att ta den vägen. Har själv sett märken efter råtttänder på blyrör som råkade ligga ivägen för deras framfart. Detta blyrör va 2-3mm tjockt och helt igenomtuggat. Gissar att ett kopparrör står emot längre då det är hårdare men å andra sidan bra mycke tunnare än 2-3 mm.
Frågan har varit uppe tidigare på forumet. Enligt forummedlemmar som frågat tillverkare så vill jag minnas att åsikten var att det var gnagarsäkert. På samma sätt som gnagare undviker VP rör så skulle de tydligen även undvika PEX rör.
Tompa
Tompa
Där har du en god tanke mats_o. Många kablar numera går att få gnagar "säker" så den inte är god att tugga på. Men detta hjälper nog föga om nu den där AIKaren vill fram. Då gnager den på tills den är där den ska.
Tompa01 skrev:
Råttor undviker inte VP rör om dom behöver komma fram just där!
Skaffa en stor elak katt.
Nej, det tror inte jag heller. Inte för att jag har sett bevis för det ,men nog har jag hört talas om det. En granne till mig driver en liten VVS firma. Jag tror inte han använder PEX. Anledningen till det vet jag inte men det går ju och ta reda på.vedeldaren skrev:
: ) En katt är ju effektiv.. Problemet är ju bara att katterna nuförtiden är så bortskämda. Råtta och mus står ganska långt ner på den långa menyn de blir erbjudna nuförtiden.
Man skall inte mata dom så mycket med kattmat så jagar dom bra!Per72 skrev:Nej, det tror inte jag heller. Inte för att jag har sett bevis för det ,men nog har jag hört talas om det. En granne till mig driver en liten VVS firma. Jag tror inte han använder PEX. Anledningen till det vet jag inte men det går ju och ta reda på.
: ) En katt är ju effektiv.. Problemet är ju bara att katterna nuförtiden är så bortskämda. Råtta och mus står ganska långt ner på den långa menyn de blir erbjudna nuförtiden.
Vi hade en som drog gränsen vid svanar och rådjurskid, han tog fullvuxna harar vid flera tillfällen.
Jag skulle kanske skrivit "skaffa en bonnkatt".
Där kom en viss skillnad inom kattsläktet ja
Är ju uppvuxen på landet så en riktig bonnkatt den jagar för att överleva och iom det så tar den allt i lämplig storlek. Sen om det har ben,simfötter eller fjädrar. Det kvittar
Är ju uppvuxen på landet så en riktig bonnkatt den jagar för att överleva och iom det så tar den allt i lämplig storlek. Sen om det har ben,simfötter eller fjädrar. Det kvittar
Pex anses säkert mot möss, det har ett aluminiumlager som fixar det. Det går för möss att gnaga igenom så gott som allt eftersom deras tänder växer tillbaka. Grejen är att de oftast gnager för att gummi är trevligt att gnaga på... Metaller undviks om de inte är desperata. Jag kör med musfällor, funkar bra de älskar chokladbollar för övrigt.P Per72 skrev:Hur säkert är PEX slang emot gnagare. Nu tänker jag på tappvatten installationer. Detta är bara en fundering jag har. De flesta här på forumet vet säkert vad en råtta kan åstakomma i ett hus. Nån som har sett ett råttangrepp på PEX slang? Har svårt och tro att den står emot ett angrepp från denna ohyra
Tagit över 10 möss de senaste veckorna, de flyttar in i mitt varma halvbygge nu. Mat är alltid gnagares problem, sätt ut mat och musfällor runt så har ni problem fixade inom några dagar. Om ni har råttor i ert hus så har ni stora problem... Det är inte normalt då de har svårt att få tag i den mängd mat de behöver i ett hus där maten är skyddad, maten för råttor är soptunnan eller dylikt som kompost...
Kunde inte redigera.. Iaf, sätt inte pex, golvvärme etc i supertrånga utrymmen, mössen måste kunna komma fram annars förstör de allt. De KAN gnaga allt. Planera mössvägar i trossbotten haha, så slipper de gnaga fram dem.
Liknande trådar
-
Alu-pex slang i dricksvattenbrunn för att mäta grundvattennivå?
Vatten & Avlopp -
16mm rör -> avstägningsventil -> 1/2" PEX slang. Enklast?
Vatten & Avlopp -
Stödhylsa pex slang
Vatten & Avlopp -
Skyddsslang för el till pex-slang?
Byggmaterial & Byggteknik -
Alupex slang dold i vägg bakom tätskikt? Är det OK?
Vatten & Avlopp