GoC GoC skrev:
Lägg i av leran instället, vattna väldigt lite på den och stampa till. Borde vara en enkel sak att fixa ett jätteslätt underlag med det materialet du har i källaren. Fixa en ”stamp” (4”x4” med ett t-handtag på toppen) och banka till leran i dälporna. Avjämna allt med sand istället för leca. Billigt och enkelt. Då lär du ha både ett homogent och jämnt underlag för isoleringen.
Skulle tro att den leran som är så styv är siltig sandig lera, torrskorpelera (dvs lera med låg vattenhalt) jättehård.
Kan faktiskt vara så att den blir mer lättbearbetad genom att vattna lite, vänta en stund så vattnet tränger ner i leran, och sedan försöka gräva bort den. pröva det på en liten plätt.
Precis så gjorde jag. (underlaget blev perfekt, för isolering; och vattenburen värme och på det golv/betong och ytlager); med undantag av att det inte behövdes några avjämningar med sand (eller annat) hos mig.. vad jag minns (gjorde inte detta själv). Fick ett fint underlag för isolering, med lätt, långsam bevattning; allt detta utifrån erfarenhet av lerjord av västkustk sort.
Låter som vettigt att bevattna, vid behov, om väldigt torrt. Jag har personligen endast egen erfarenhet, är ej expert.
 
  • Gilla
Rizze
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Precis så gjorde jag. (underlaget blev perfekt, för isolering; och vattenburen värme och på det golv/betong och ytlager); med undantag av att det inte behövdes några avjämningar med sand (eller annat) hos mig.. vad jag minns (gjorde inte detta själv). Fick ett fint underlag för isolering, med lätt, långsam bevattning; allt detta utifrån erfarenhet av lerjord av västkustk sort.
Låter som vettigt att bevattna, vid behov, om väldigt torrt. Jag har personligen endast egen erfarenhet, är ej expert.
Jag är inte expert men jobbar med geotekniker i min närhet. Så kom att tänka på torrskorpelerans beskaffenhet, dvs en lera där vattnet ”torkat ut” och den är som betong, faktiskt så stark att man kan bygga väg uppe på den utan problem.
Tillför vatten och leran mjuknar och blir mer medgörlig. Så vattna på rejält och vänta till nästa dag så är troligen ytan mycket mer lättbearbetad. Gräv ut och jämna till och låt torka upp några dagar. Blöt upp ytan och jämna till så blir det troligen ett salsgolv.
 
  • Gilla
Rizze och 1 till
  • Laddar…
Har en sån här ifrån Bauhaus, lite mindre än en korphacka. Har använt den till att hacka lera själv.
En mindre hacka med trähandtag och metallspets köpt från Bauhaus, avsedd för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för alla tips (y)

vattna ska definitivt testas i helgen :D
 
Vattna inte.
Eftersom leran är så hård kommer du vara tvungen att vattna länge för att det ska tränga ner så att du kan dra nytta av det när du ska gräva och det kommer bli en kladdigt sörja på ytan att trampa runt i o fastna på skor, verktyg, hinkar, allt.

Skaffa en vass spade istället och sätt på bra musik i lurarna så är det snart avklarat.
 
Har just gjort detdär pga av avloppsbyte under källargolvet i ett hus från -53.
Blev att pika ut betonggolvet i pannrum, bastu och duschutrymmet.
Under betonggolvet 2(!) - 12 cm hittades sand, stenbumlingar och hård lerjord som bars ut i två hinkar... :/
Jag använde en hyrd DUSS pikmaskin rmed en bred pik ( ca 5 cm) till den hårda lerjorden och pikade 45 grader snett neråt. Funkade suveränt med ordentliga proffsgrejer istället för att jobba häcken av sig.
Lecakulor använde jag inte eftersom dessa suger åt sig fukt utan jag fyllde med 25-35 cm 8-16 makadam i stället för att förhindra fuktvandring uppåt.
Ovanpå detta XPS 100 mm samt armeringsnät och sedan gjutning på ca 10 cm.
Vattenburen golvvärme slingor fästes i armeringsnätet och gjöts in.
Efter 5 månader av slit blev det premiär i nya bastun i fredags.
Efter regn kommer sol... ;)
 
Redigerat:
T telemarksystems skrev:
Har just gjort detdär pga av avloppsbyte under källargolvet i ett hus från -53.
Blev att pika ut betonggolvet i pannrum, bastu och duschutrymmet.
Under betonggolvet 2(!) - 12 cm hittades sand, stenbumlingar och hård lerjord som bars ut i två hinkar... :/
Jag använde en hyrd DUSS pikmaskin rmed en bred pik ( ca 5 cm) till den hårda lerjorden och pikade 45 grader snett neråt. Funkade suveränt med ordentliga proffsgrejer istället för att jobba häcken av sig.
Lecakulor använde jag inte eftersom dessa suger åt sig fukt utan jag fyllde med 25-35 cm 8-16 makadam i stället för att förhindra fuktvandring uppåt.
Ovanpå detta XPS 100 mm samt armeringsnät och sedan gjutning på ca 10 cm.
Vattenburen golvvärme slingor fästes i armeringsnätet och gjöts in.
Efter 5 månader av slit blev det premiär i nya bastun i fredags.
Efter regn kommer sol... ;)
Då kan jag väl bara konstatera att om du tror att makadam är kapillärbrytande så är det ungefär lika effektivt som Leca. Makadam lyfter kapillärt i alla sprickor efter krossningen. Däremot var tvättat natursingel hyfsat kapillärbrytande, vilket inte Leca visade sig vara, men som man trodde på 70-talet. Men oavsett så lär ju både XPS och golvvärme förhindra alla typer av fukttransport upp i betongen.
 
Så är det.
Men jämfört med den sand jag grävde ut så år det stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.