Snigla Snigla skrev:
Har inte mobilen med mig längre (och när jag är ute ligger den i väskan med fullt av andra saker runt), paddan och datorn är oftast i andra rum än mig (mobilen med, när jag är hemma) - förutom när jag väl sitter vid dem/jobbar med dem.

Så nu är det mer logiskt med reklamen, nu är det mer anpassat till saker jag gör vid datorn för det mesta. Men några gånger dyker det upp mysko saker i mitt flöde som inte alls borde vara där.

Mediciner jag pratat om med maken (som jag inte sökt på, förrän jag fått reklamen.. för det verkade vara vettig reklam), knästöd osv när jag haft ont i knäet och beklagat mig.. artroshjälp när jag pratat med pappa som har problem.. (så alternativet till att vara avlyssnad var nästan värre..)

Man börjar ju fundera när det händer gång på gång!

(allt jag pratar om i övrigt är ju inte intressant, varken för reklam eller andra haha)
Det värsta med systematisk påverkansreklam och avlyssning är hur lågintelligent och farligt det kan bli!
Ingen människa kommer att utforma saker snart utan de kommer låta AI jobba fritt för att se vad som säljer... totalt galet

tensiden tensiden skrev:
Nej, ni blir inte avlyssnade.

Processorkraften som går åt för exempelvis en mobil att hela tiden tolka de ljud som den snappar upp är tämligen massiv. Batteriet hade dragit slut betydligt snabbare. Alternativet, att skicka datan för bearbetning någon annanstans är inte heller rimlig eftersom det hade märkts på datamängderna.

Ni inbillar er. Reklamalgoritmer etc är ganska sofistikerade numera. Reklamen är dessutom välriktad. Det går att köpa reklamplatser baserat på väldigt specifika kriterier samt att mycket webbläsarhistorik används för att rikta annonser.
Bollocks. Det är självklart att all rösrstyrd utrustning lyssnar oavbrutet. Hur menar du annars att den skall kunna snappa upp när aktiveringsfrasen används? Tror du apparaterna är synska?

• Gilla
platon1980 och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bollocks. Det är självklart att all rösrstyrd utrustning lyssnar oavbrutet. Hur menar du annars att den skall kunna snappa upp när aktiveringsfrasen används? Tror du apparaterna är synska?
Ja de lyssnar och samlar in avlyssningen som folket på Google och Amazon redan börjar använda på Orwell vis

B byggarätt skrev:
Ja de lyssnar och samlar in avlyssningen som folket på Google och Amazon redan börjar använda på Orwell vis
Informationen används, men exakt till vad eller hur vet inte jag. Reklam kan man räkna ut med brunögat att informationen används till, men vad man mer kan göra kan jag inte räkna upp. Information är dessutom färskvara, varför en stor mängd måste samlas in kontinuerligt för att den skall vara kvalitativ.

Att förneka avlyssning är dock bara naivt och otroligt oinsatt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
B byggarätt skrev:
Informationen används, men exakt till vad eller hur vet inte jag. Reklam kan man räkna ut med brunögat att informationen används till, men vad man mer kan göra kan jag inte räkna upp. Information är dessutom färskvara, varför en stor mängd måste samlas in kontinuerligt för att den skall vara kvalitativ.

Att förneka avlyssning är dock bara naivt och otroligt oinsatt.
Eftersom ni vet det antar jag att ni har kollat hur mycket datatrafik er utrustning skickar. Då kan ni väl berätta det för andra så att de kan börja tro på det.

Det är skillnad på att lyssna efter ett enstaka ord och att ständigt tolka alla ljud som hörs och förstå vad ett samtal handlar om. Det var det senare som tensiden skrev om.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ni vet det antar jag att ni har kollat hur mycket datatrafik er utrustning skickar. Då kan ni väl berätta det för andra så att de kan börja tro på det.

Det är skillnad på att lyssna efter ett enstaka ord och att ständigt tolka alla ljud som hörs och förstå vad ett samtal handlar om. Det var det senare som tensiden skrev om.
Ja, jag har koll på det. Tex kommunicerade en nyinstallerad och aldrig uppkopplad win10 med Amazon, Google och Microsoft det första den gjorde. Ms är inte så svårt att förklara, men de andra två är desto märkligare. Jag stängde samtliga portar så att det ändå gick att surfa.

Jaså? Så du tror att den guldgruva som Google iom Android, google home, osv har öppnat upp vad gäller information, struntar i att använda det? Det är som att din chef kommer in och vill ge dig en rejäl löneökning, men du tackar nej...= händer inte.

Ni som inte tror på avlyssning och annat, tycker jag skall läsa på lite om vad bjässarna sysslar med. Kunde man avlyssna de hemligaste rummen i regeringsbyggnader redan på 80-talet, så är det bara löjligt att tro att man inte kan avlyssna oskyddade privatpersoner 40 år senare. Tänk efter lite nu, kamrater.

• Gilla
platon1980 och 3 till
  • Laddar…
Galet men säkert sant, tyvärr.. Vårt privatliv är numera en affärsidè..

• Gilla
Peken
  • Laddar…
BirgitS
Ja, jag har koll på det. Tex kommunicerade en nyinstallerad och aldrig uppkopplad win10 med Amazon, Google och Microsoft det första den gjorde. Ms är inte så svårt att förklara, men de andra två är desto märkligare. Jag stängde samtliga portar så att det ändå gick att surfa.
Startade du något program först eller var det bara Windows igång?
Menar du att det hjälpte att stänga portar? Vad var det för portar som användes i så fall?
Om man stänger alla portar för trafik i båda riktningarna går det inte att surfa.

Ni som inte tror på avlyssning och annat, tycker jag skall läsa på lite om vad bjässarna sysslar med. Kunde man avlyssna de hemligaste rummen i regeringsbyggnader redan på 80-talet, så är det bara löjligt att tro att man inte kan avlyssna oskyddade privatpersoner 40 år senare. Tänk efter lite nu, kamrater.
Naturligtvis går det att avlyssna privatpersoner, frågan är i vilken utsträckning det görs.

Jaså? Så du tror att den guldgruva som Google iom Android, google home, osv har öppnat upp vad gäller information, struntar i att använda det? Det är som att din chef kommer in och vill ge dig en rejäl löneökning, men du tackar nej...= händer inte.
Just därför tycker jag att det vore intressant att veta hur stor datortrafiken är.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Förutom lösa indicier och paranoia, vad finns det verkligen för bevis att våra enheter i hemmen avlyssnar oss och kontinuerligt förmedlar det vi säger till leverantören av enhetens mjukvara?

Som flera andra konstaterat så hade en sådan funktion dränerat mobilbatteriet illa kvickt för att inte tala om att en kontinuerlig ljudström på mobilnätet hade definitivt märkts på mobilräkningen.

• Gilla
Tom_And och 4 till
  • Laddar…
Krävs kanske inte jätte mycket trafik/batteri ifall enheterna lyssnar efter nyckelord och sedan skicka en signal till en server som gör uträkningen. Likväl som min iPhone hela tiden "lyssnar" efter "Hej Siri" så behöver jag inte ladda den hela tiden. Jag varken tror eller inte tror på avlyssning via mikrofon. Däremot är jag dock väldigt orolig för personer som "jag är inte kriminell eller har något hemligt så jag bryr mig inte om övervakningen".

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
BirgitS
Tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/provokativ-fraga-staenger-ni-av-alexa-vid-fredagsmys.355886/ kommer lite in på samma sak i och med @InsidersUnited inlägg där och i inlägg 16 står det så här:
I InsidersUnited skrev:
Jag fick svaret av en som jobbar med sökoptimering. När min kompis loggade in på mitt wifi så kopierades mina tidigare googlingar (på stolen i detta fallet) över till honom.

Det är därför han efter sitt besök hos mig får upp annonser/content kopplat till mig.. Så var det med det. Verkar inte som jag är avlyssnad after all =))

BirgitS BirgitS skrev:
Startade du något program först eller var det bara Windows igång?
Menar du att det hjälpte att stänga portar? Vad var det för portar som användes i så fall?
Om man stänger alla portar för trafik i båda riktningarna går det inte att surfa.

Naturligtvis går det att avlyssna privatpersoner, frågan är i vilken utsträckning det görs.

Just därför tycker jag att det vore intressant att veta hur stor datortrafiken är.
Självklart en sniffer. Jag har för mig att jag endast hade port 80 öppen. Sedan spärrade jag samtliga ip-adresser som gick att spärra utan att påverka datorns funktioner alltför mycket, baserat på snifferns resultat. Nej, jag kommer inte åt Amazon längre, jag använder andra sökmotorer än google, jag måste låsa upp ip-adresserna till ms för att köra Windows update. Krångligt? Ja, men lätt värt det.

Eftersom det är huvudinkomsterna för Google så görs det till max. Det kan du vara lugn över.

Jag intresserade mig inte över omfattningen av trafiken utan bara att det fanns oönskad trafik. Om du vill veta så installera tex Wireshark, kolla upp vilka ip-adresser som kontaktas, sätt mätning på trafiken ett par dygn eller veckor.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tråden [länk] kommer lite in på samma sak i och med @InsidersUnited inlägg där och i inlägg 16 står det så här:
På vilket sätt är det inte avlyssning??? I det nämnda fallet dataavlyssning och -spridning av personlig information.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
ifall enheterna lyssnar efter nyckelord
Vilka nyckelord skulle det vara?
Verkar vara en ganska lång lista i såna fall med tanke på de indicier folk avropar som bevis. Det handlar ju om vitt skilda saker.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Vill man inte bli avlyssnad kan man väl bara stänga av mikrofonerna. I alla fall har jag inte mikrofonen påkopplad på min laptop och jag har inga problem med röstavlyssnad reklam. Däremot är jag trött på reklam överhuvudtaget, det tar datorkraft och stör mig, förutom att det lurar folk att köpa sådant de inte behöver.
Du KAN inte stänga av microfonen med mindre än att du kopplar ur batteriet..Väldigt få mobiltelefoner har löstagbara batterier numera..Och man kan ju undra varför batterierna inte går att ta ur för en oteknisk användare som förr.

Jag har en bekant som lödde in en liten brytare mellan batteri och telefon i sin mobil..En sådan borde alla mobiltelefoner ha.
Men telefonerna SKALL bara kunna spåras hela tiden av ? myndigheter ? Reklamföretag eller andra.. En telefon som är "avslagen" skickar ut signaler (och tar emot) på flera frekvenser varför ? kan man ju undra Någon måste tjäna på att en telefon alltid kan spåras och identifieras. Att hålla ordning på 5 miljarder människor är en enkel match för en superdator. Med en kvantdator kan än mer information samlas in.. Kunskap är makt och att ha denna makt över människor korrumperar.

All makt skapar korruption och maktmissbruk och kommer att missbrukas av de styrande för att de skall kunna göra det de vill med sina befolkningar..Att ex. Radera någons alla digitala uppgifter innebär döden för den utsatte..

Telefoner, Kort, Lön ,Arbete, pass osv existerar inte..vad gör ffolk då ? tigger på gatan ?

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.